A Beatles és a jazz – Because
2012. szeptember 08., Maloschik Róbert
Ezt a balladát John Lennon írta a dalt 1969 tavaszán, amit aztán 1969. augusztus 1-e és 5-ike között vettek fel, s végül ez lett az „Abbey Road” LP második (B) oldalának második „track”-je.
A dal születéséről később Lennon így nyilatkozott: „Szerelmünk hajnalán Yoko nem csak az ágyban kápráztatott el… Különös előjátékokat talált ki. Egyszer például Beethoven „Holdfény szonátáját” játszotta nekem zongorán. Hirtelen ötlettől vezérelve azt kérdeztem tőle, el tudnád játszani ezeket az akkordokat visszafelé is? És eljátszotta. Én pedig e harmóniamenet köré írtam a „Because”-t…”
Ez a sztori, az viszont tény, hogy a Lennon-McCartney-Harrison „harmónia vokált” háromszor vették fel, majd összekeverték, így a felvételen úgy tűnik, mintha kilencen énekelnének. Másik érdekesség (vagy lehet, hogy nem is annyira, hisz a Beatles mindig is a nagy újítók közé tartozott), hogy a Beatles használt először a rock együttesek közül Moog szintetizátort. És ami igen csak különös, hogy ezt a részt George Harrison játszotta fel a stúdióban. Az szinte már említésre sem méltó, hogy a felvétel első 12 másodpercében a jobb csatornán egyedül zenei producerük, George Martin hallható, ezúttal elektromos csemballón…
Az „Abbey Road” LP Angliában 1969. szeptember 26-án jelent meg, október 4-én jelent meg a szigetországi albumlistán és 81 hétig ott is maradt! Egyből az első helyen nyitott és két részletben 17 héten át volt listavezető Nagy-Britanniában.
Amerikában –mivel két héttel később jelentették meg- csak 1969. október 18-án adott életjelt magáról az „Abbey Road”. További két hét elteltével, azaz 1969. november 1-én került Number One pozícióba és 1970. március 7-ig, vagyis két részletben 11 hétig vezetett. Viszont a Billboard 200-as listájáról csak 129 hét után esett le, és ezen két és fél év alatt több mint kilencmillió darab kelt el belőle.
A jazz feldolgozások időrendben:
A „Because”-ból az elmúlt 43 évben huszonnégy jazz feldolgozás készült. Legalább is én ennyiről tudok…
Az első mindjárt elég rejtélyes. Hogyan létezhetett az, hogy az egyébként vibrafonos Gary McFarland (1933-1971) majdnem 1 hónappal az „Abbey Road” amerikai megjelenése előtt már úgy dobhatta piacra „Today” című LP-jét, hogy azon rajta volt a „Because” jazz feldolgozása? Nem beszélve arról, hogy McFarland egy hangot sem vibrafonozik, hanem énekel… bőgő-dob kísérettel.
Gary McFarland 2’50” (Today 1969 LP)
(GMF - voc, Ron Carter - b, Grady Tate - dr)
George Benson (-) 0’30” (medley:+Come Together) (+6’30”)
(The Other Side of Abbey Road 1969 LP)
Stan Getz (ts) 4’20” (Marrakesh Express 1969 LP)
Shirley Scott (org) 3’46” (Something 1970 LP)
(Eric Gale - eg, Chuck Rainey - bg, Jimmy Johnson-dr)
Helen Merrill (voc) 3’15” (Helen Merrill Sings The Beatles 1970 LP)
(Masahiko Sato – p, Yasuo Arakawa – bg, Takeshi Inomata – dr)
Doc Severinsen 6’07” (Doc Severinsen's Closet 1970 LP)
(Abbey Road medley:+Sun King+She Came in through the Bathroom Window+The End)
(DS – tp, Ross Tompkins - ep, Joe Beck - eg, Bill Takas - bg, Ed Shaughnessy - dr, Ray Barretto - perc, Stan Webb – fl, Arnie Lawrence – as, Tommy Newsom – ts, Rod Levitt – tb, Don Sebesky – arr)
Louie Ramirez (perc) 5’42” (Louie Ramirez y sus Amigos 1978 LP)
Stanley Jordan (g) 4’12” (Standards, Volume 1 LP 1987)
Mike Westbrook Band 10’00” (Off Abbey Road 1990 CD)
(Mike Westbrook – p, Kate Westbrook – voc, Peter Whyman – cl, Alan Wakeman – ss, Brian Godding – eg, Andy Grappy – tu, Peter Fairclough – dr)
Nancy Harrow 4’10” (The Beatles & Other Standards 1990 CD)
(NH – voc, Bill Easley - ss, Roland Hanna - p, arr, George Mraz - b, Grady Tate - dr)
Wolfgang Muthspiel 2’26” (Perspective 1996 CD)
(WM – g, Marc Johnson - b, Paul Motian - dr)
Anthony Wilson 3’31” (Adult Themes 1999 CD)
(AW – el. sitar, eg, Joe Bagg – org, Donald Vega – p, Danton Boller – b, Marc Ferber – dr, Greg Ellis – perc, Jack Nimitz – bs, Carl Saunders – tp, Ira Nepus – tb)
Vocal LT 2’30” (a capella!)
(VA: Here Comes...El Son – Songs of The Beatles with a Cuban Twist 2000 CD)
European Jazz Trio 5’50” (holland!) (Memories of Liverpool 2001 CD)
(Marc van Roon – p, Franz van der Hoeven – b, Roy Dackus – dr)
Henrique Cazes e Marcelo Gonçalves 3’33” (VA: Beatles’N’Choro Vol. 4 CD 2005)
Phil Abraham & Jazz Me Do 3’49” (belga) (Jazz Me Do 2 CD 2007)
Solveig Slettahjell 2’44” (Domestic Songs 2007 CD)
(SS – voc, p, Peder Kjellsby – g, Jo Berger Myhre – tu, Per Oddvar Johansen – dr, perc)
3& 4’51” (VA: Step Inside Love – A Jazzy Tribute to The Beatles 2007 CD)
(Thomas Zink – p, Gannin Arnold – g, Chris Wabich – dr, Brian Bromberg – b, Missy Hassin – ce, Gabe Witcher – v)
Katie Noonan (voc) 2’43” (Blackbird 2008 CD)
(Joe Lovano – ss, Sam Keevers – p)
Raphael Cruz (con, perc) 6’58” (Time Travel 2008 CD)
(Manuel Valera, Jr. – p, syn, Danilo Aviles – dr)
David Lanz 9’31” (medley:+I’m Only Sleeping)
(Liverpool: Re-imagining The Beatles 2009 CD)
(DL – p, syn, Keith Lowe – b, Eric Eagle - dr, David Revelli - perc, Gary Stroutsos – fl, Walter Gray - ce)
Steve Dobrogosz (p) 4’14” (Golden Slumbers – Steve Dobrogosz Plays Lennon/McCartney 2008 CD)
Katia LaBeque 3’06” (Shape of My Heart 2010 CD)
(KL – p, - voc, - eg)
John di Martino’s Romantic Jazz Trio 4’30” (The Beatles in Jazz 2010 CD)
(JdM – p, Boris Kozlov – b, Tim Horner – dr)