Storione, Yuri: Where Do We Start 2019. december 04., Salvai Ádám
Yuri Storione Quartet - Where Do We Start (Sedajazz Records)
Egy szokatlanul nemzetközi felállással találkoztam a legújabb lemezen (olasz svájci, spanyol, svájci, magyar). A különleges zenészek közül nekünk Juhász Márton neve lehet a legszembetűnőbb és a legfontosabb. A magyar dobos a Yuri Storione Quartet tagjaként hallható a következő sorokban ajánlott albumon. (Marcinak egyébként ma van a 32. születésnapja. Happy Bithday, Marci! – A szerk.)
(És szitén zárójelben: munkatársunk, Dr. Szabó Csaba ott volt azon a koncerten, amiből a lemez lett. Sőt, beszámolót is írt róla:
https://www.jazzma.hu/hirek/2019/04/03/yuri-storione-quartet-featuring-perico-sambeat-birds-eye-club-basel-svajc-2019-aprilis-2/)
A “Where Do We Start” címet viselő lemez a bázeli Bird's Eye klubjában lett élőben felvéve. Az albumhoz járó néhány oldalas kis bemutatkozó egy idézettel kezd, amiben Yuri Storione zenésztársáról és korábbi tanáráról, Perico Sambeat-ról ír. Elmondja, hogy mindig is nagy hatással volt rá és úgy véli, hogy ő a legnagyobb zenei inspirációja. Mindig lenyűgözte a játéka, zeneszerzése és gondolkodásmódja, épp ezért nagyon örül, hogy vele zenélhet együtt. Kettejükön túl semmiképp se feledkezzünk meg a bőgős poszton működő Stephan Kurmann-ról, illetve a mi helyzetünkben a legjelentősebb Juhász Márton dobos nevéről, akiket szintén méltat sorai között a zenekarvezető.
A projektről annyit ír a szerző, hogy az általuk előadott zene az egyének sokszínűségének, hozzáértésének az eredménye. A repertoár Yuri Storione szerzeményeiből, hangszereléseiből áll, melyeket pont ennek a formációnak készített és szem előtt tartotta mind a négy zenész képességeit, erősségeit. Az évek során folyamatosan alakult, formálódott a projekt azóta, hogy Storione és Sambeat az első alkalommal találkoztak Valencia-ban. (Ott tanít ugyanis Sambeat.) Storione a kompozícióin keresztül mesél történeteket utazásokról, városokról, melyek inspirálták.
Már az első dal nagyon kellemes atmoszférát épít fel. A zenészek nagyon szépen működnek együtt és gyönyörűen szólalnak meg a hangszerek. Enyhe latinos lüktetés remekül felépített improvizációkkal, igényes kezdése egy kiváló lemeznek.
Az „Oblivion” névre keresztelt dalt a „Málaga” követi. A hangulat, a hangzásvilág az előzővel megegyező és az igényesség szintén megkérdőjelezhetetlen.
Ritmikusabb, gyorsabb, nagyobb kihívást magában rejtve kezdődik a harmadik dal, az „Un Poco Loco”. Nagyon tetszik, hogy érződik, mennyire otthonosan és magabiztosan zenélnek a művészek az általuk teremtett környezetben. A dob és a bőgő pontos, és masszív alapot teremt, a szaxofon improvizációk minden alkalommal rejtenek valami izgalmat, a zongora kísérete és szólói szintúgy. Mártontól kapunk egy jól sikerült dobszólót is ebben a dalban.
A tempóból visszavéve, kicsit némileg másféle atmoszférában kezdődik el a negyedik szám, az „E Waltz”. A korábbiak után jól is esett ez a változás és hallhatóan a zenészek is jól érezték magukat. Lehet a sorrendből adódóan is, de eddig ez a dal tetszett a leginkább, noha az előzőek is több, mint rendben voltak.
Elérkezünk a lemez címadó dalához, visszatér a gyorsabb tempó és a latinos hangzás, lüktetés. Van egy sejtelmes, izgalmas szövet a hangszerek szólamai között, ami teljesen átszövi a zenét és viszi magával előre a hallgatót. Érzem már, hogy kicsit elhamarkodtam a kedvenc dal kiválasztását erről az albumról. A vége egyre erőteljesebb és minden zenész megmutatja, hogy megtalálható bennük a virtuóz játék is.
Egy balladával, az “I Want to Talk About You”-val folytatják a zenészek, habár még egy kicsit mindig az előző dalhoz húznak vissza a gondolataim. Viszont menni kell tovább és bizonyítják a művészek, hogy gyönyörűen és dallamosan is meg tudnak szólalni.
Az utolsó előtti kompozíció a „Laeso”, ami a kellemes világával az album elejét idézi.
Zárásként pedig elhangzik a „Mattenstrasse”, amiben megtalálhatunk minden fontos, jellemző elemet az albumból. Szépen keretbe foglalja az egész műsort és teszi oda a pontot a mondat végére.
A latin háttér tagadhatatlan, a zenei magabiztosság, hozzáértés egyértelmű és az eredmény egy igen kellemes élmény. Kiváló improvizációk csendülnek fel minden zenésztől, a ritmusszekció kísérete izgalmas és profi. Juhász Márton pedig nagyon színvonalas dobolással teszi le a névjegyét és minden magyar jazz rajongó szívében büszkeséget ébreszthet.
Yuri Storione Quartet – Where Do We Start (2019)
Oblivion
Málaga
Un Poco Loco
E Waltz
Where Do We Start
I Want To Talk About You
Laeso
Mattenstrasse
Yuri Storione – zongora
Perico Sambeat - altszaxofon
Stephan Kurmann – bőgő
Juhász Márton – dob