JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Richardson, Logan - Shift

Richardson, Logan: Shift 2016. május 23., Baris Gábor

logan-richardson-shift.jpg

Logan Richardson – SHIFT (Blue Note – Universal Hungary)


Mindig kihívás új lemezt hallgatni, főleg, ha az ember nem tudja mire is számíthat. Nos, ez ebben az esetben sem volt másképp. Minimalista CD borító a BLUE NOTE kiadótól, a belső borítón egy kis képregény mutatja be a művész életútját. Majd pár szóban olvashatunk arról mit is jelent számára ez az album. A közreműködő művészekről később…

Ehhez a lemezhez le kell ülni, megpihenni, ráhangolódni, érteni, érezni és elkapni a fonalat. Többször is meghallgattam a lemezt, és közben fokozatosan jöttem rá, hogy ez az album a spiritualitás és magasabb fokú zenei perspektívákat nyit meg a hallgató előtt, a legtöbb jazz lemezzel ellentétben. Változatos ritmikai elemekben gazdag, izgalmas zene. A szaxofonos végig a felhők felett jár – szinte lebeg, Pat Metheny – aki felfedezte Logan-t – pedig szintén sokban járul hozzá, hogy lélegezzen minden kompozíció, és katartikus élményekkel gazdagítsa a hallgatót. A lemezen közreműködő művészek: Jason Moran – zongora, Fender Rhodes, Haris Ragavan – bőgő, Nasheet Waits – dob. Nekem sokat jelent érzelmileg az album, igazi lélekzene. A témák nem igazán hosszúak, de játék közben folyamatosan újragondolják, míg végül eljutnak a teljes extázisig.

Ami külön tetszik, hogy a témákhoz kapcsolódó dob és bőgő groove-ok nem kötődnek közvetlenül mindig a dallamokhoz, hanem szabadon szárnyalnak egymás mellett, mégis kerek egészet formálnak. Ettől lesz igazán izgalmas és éteri a muzsika.
A keverését pedig külön gratuláció jár Seth Presant-nek és Paul Blakemore-nak, ugyanis nagyon tisztán hallható a dob és bőgő combo.

1, Mind Free (6:35) Ébredj! És kezdd felfedezni mindazt, mi körülvesz. Tárd ki az ajtót, gondolj újra mindent. Kezdő nótának tökéletes, tényleg felébreszt és akár egy reggeli kávé mellé is abszolút illik. Jó ötlet volt gitár intro-t tenni a szám elé. Így az elején már egyértelműen kiderül, hogy Metheny hallható a lemezen.

2, Creeper (8:31) Tetszetős Fender Rhodes bevezető, amit szomorkás szaxofon fő-, majd melléktémát – akár egy klasszikus zenei kompozícióban. A katarzis-élmény itt sem marad el, nagyon szépen követi a dinamikai íveket a ritmusszekció.

3, In Your Next Life (7:07) A zongora, bőgő, dob együtt mozgása indítja el a kompozíciót, amely a kopogtatásra, vagy még inkább a szívdobogásra emlékeztet. Újjászületés és az ezzel járó tapogatózás és megismerés. Ebben az esetben a Logan viszi fel a dinamikát az egekig változatos improvizációjával.

4, Locked Out of Heaven (6:45) Ez egy igazi meglepetés! A szerző neve igazi kakukktojás. Bruno Mars neve a pop zenében ismert, de innen is látszik, hogy Amerikában tényleg minden stílusban helyt tudnak állni a művészek. Itt a dob-bőgő kettős tudja a legszabadabban kezelni a ritkmikát. A szaxofon téma csak beúszik, majd a gitárral unisono-ban folytatják a kavargást. A címből (Kizárva Isten birodalmából) fakadóan érződik a szám vége felé közeledve… Szép befejezés.

5, Slow (7:38) Egy abszolút minimalista hármashangzatos akkordvezetéssel indul, aminek külön örültem, aztán csatlakozik a dob, bőgő combo szabadon áramlanak együtt az akkordokkal, majd gitár-szaxofon unisono témát hallhatunk. Izgalmas harmóniai változások és szabadság jellemzi. Méltán vált az egyik kedvenc kompozíciómmá az albumról.

6, When I Wake (Interlude) (1:14) Igazi free kompozíció, bár elég rövid… Bevezetőnek viszont tökéletes.

7, Imagine (4:44) Bármilyen furcsa is, de nagyon izgalmas a fugaszerkesztés, ahogy a téma elindul unisono-ban, majd ellenszólamokra bomlanak. A nagy barokk mestereknek szól ez a műremek, egyenesen a XXI. századból….

8, Alone (6:14) Végre egy ballada az albumon. Kellemes a hangulata.

9, In Between (Interlude) (0:27) Újabb free elemekkel gazdagított bevezető.

10, Time (2:29) Diszkréten merészkedik elő a téma a free bevezetőből. Érezzük az idő múlását, ami a címből (Idő) is érezhető.

11, Untitled (7:52) Tökéletes szám egy album befejezéséhez. Rövid téma után mindenki kedvére dolgozhatja ki az egyszerű témát. Itt minden az előadókon múlik. Nagyon jól lélegzik együtt a zenekar egy kompozíción belül!!!

Logan Richardson – SHIFT (Blue Note 2015)

Logan Richardson – altszaxofon
Pat Metheny – gitár
Jason Moran – zongora, Fender Rhodes
Harish Ragavan – bőgő
Nasheet Waits - dob


Vissza a lemezhez