JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Kühn, Joachim - Speaking Sound

Kühn, Joachim: Speaking Sound 2020. március 07., Gáspár Károly

joachim-kuhn-speaking-sound.jpg

Joachim Kühn - Speaking Sound (ACT/Hangvető)


„Beszédes hangok”

Joachim Kühn zongorista 1944 márciusában született Lipcsében. A II. világháború befejeztével Német Demokratikus Köztársaság (NDK) néven regnáló kommunista ország polgáraként nőtt fel, mely államban -enyhén szólva- a jazz nem tartozott a támogatott műfajok közé. Érdekes módon, a 70-es években mégis erős jazz hullám indult el Németország keleti felén, méghozzá a free vonulat kapcsán. Ezen a szálon indult el Kühn is, olyannyira, hogy „a nyugat” felé vette az irányt, és hamarosan olyan nagyságokkal játszott együtt, mint például Don Cherry, Phil Woods, vagy Michael Brecker. Ekkor természetesen, már nem „csak” a szabad improvizációt előtérbe helyezve.

Joachim Kühn felvételeit jóideje az ACT kiadó gondozásában hallhatjuk, nem történt ez másként a „Speaking Sound” esetében sem.

Duó albumról van szó, melyen Kühn partnere egy kiváló lengyel hegedűs, Mateusz Smoczynski (1984).

A korongon 9 kompozíció csendül fel: öt Joachim Kühn munkája, a „Maria” címet viselő darab pedig Smoczynski-vel közös művük. Ezeken kívül egy-egy Georges I. Gurdjieff, Vincent Peirani, és Rabih Abou-Khalil szerzemény hallható.

Smoczynski-vel első találkozásom a „Speaking Sound”, mely igen örvendetesre sikeredett. Gyönyörű hegedű „sound”, biztos technika, és igen nagy szenzitivitás, melyet tapasztaltam a művésszel kapcsolatban.

No meg Kühn és Smoczynski teljes szimbiózisban muzsikálnak a lemezen! Lélegzetvételnyi kihagyás sincsen kettejük együttműködésében. Biztosan sokat készültek a felvételre, de az az érzésem, hogy -ezen túlmenően- kettejük között egy isteni kapocs, vagy szál van, amire nyilván ráerősített a próbafolyamat, de találkozásuk sorsszerű kellett legyen.

Nagy öröm, hogy -legalábbis számomra- új oldalát ismertem meg Kühn-nek. Filozofikus, balladisztikus arcát mutatja, gyönyörű billentéssel és harmóniákkal alátámasztva.

Persze sokszor feltűnik a free jazz felé hajló részlet, momentum, és időnként eléggé nyomasztó hangulatba taszít bennünket a duó, de -bármennyire furcsa- mégis jóleső érzés depresszívebb tájakon barangolni a nagyszerű muzsikusokkal.

Az egész albumnak, és a „depisebb” részeknek is tán az lehet a titka, hogy kifejezetten őszintén játszanak Kühn-ék. Sallangmentes, hatásvadászat nélküli muzsika szól, amely által ránk bízzák az előadók, hogy merre indulunk el.

Bevallom őszintén -minden tiszteletem mellett-, nem vagyok igazán híve Joachim Kühn-nek. Azonban a „Speaking Sound”-dal megfogott, elkapott! Önként sétáltam az utcájába, úgy, hogy észre sem vettem, máris el voltam varázsolva.

Biztos vagyok benne, hogy Önök is hasonlóképpen lesznek az új anyaggal; mindenesetre azt ajánlom, tanácsolom, kérem, próbálják meg!


Joachim Kühn – Mateusz Smoczynski: Speaking Sound (ACT 2020)

1. Epilog der Hoffnung

2. Maria

3. Love and Peace

4. No. 40

5. Schubertauster

6. After the Morning

7. I’m Better Off Without You

8. Glückszahl 23

9. Paganini


Joachim Kühn – zongora

Mateusz Smoczynski – hegedű, baritonhegedű


Vissza a lemezhez