Kühn, Joachim: Birthday Edition 2014. április 01., Gáspár Károly
Joachim Kühn - Birthday Edition (ACT - Hangvető)
"Alles gute zum Geburtstag, Joachim Kühn!"
A remek német (Lipcse – exNDK) zongorista, Joachim Kühn (1944. március 15.) 70-ik születésnapja alkalmából dupla albumot jelentetett meg az ACT. Kühn igen sajátos figurája a jazzvilágnak. Nehéz lenne egyértelműen besorolni valamelyik irányzatba; számomra a "szabad zenét játszó művész" ugrik be neve hallatán, de ez sem teljesen pontos definíció, hiszen "alkalmaz" mainstream elemeket is. Rendkívül figyelemre méltó, hogy gyakorlatilag egyetlen nagy "ikonhoz" sem hasonlítható játéka. Vagy mindenkiből van egy csipetnyi? Ahogy tetszik. Minden esetre olyan egyéni stílust hozott létre, mely által üde színfoltja az improvizatív zene széles palettájának. És ez hatalmas teljesítmény! Ha nagyon sarkosítva fogalmazok, azt tudom mondani: a 60-as évek óta (a jazz aranykora) nagyítóval kell keresni az egyéniségeket, akik nem egy -előttük már hatalmas életművet hagyott művész által- kitaposott ösvényen haladnak viszonylag könnyedén. Nos, Kühn-nek sikerült saját utat kijárnia. Számomra nem esik jól minden lépés a "Kühn Allee"-n, mert több és jobb "igazi" jazz momentumot várnék el Tőle és komolyabb mélységeket, "lélekemelést", de ettől függetlenül szívesen hallgatom felvételeit az előbb ecsetelt, csak Rá jellemző hangvétel okán.
"CD 1, Kühn Trio"
A lemez első "fejezetében" egy összeállítást hallhatunk Joachim Kühn a berlini jazzfesztiválon adott koncertjeiből, az 1987 és '95 közötti időszakból. Triós anyagról van szó, két nagyszerű francia zenész közreműködésével. Jean-Francois Jenny-Clark bőgőzik és Daniel Humair dobol. Hát, nem rossz ritmusszekció! Beigazolva "gyanúmat", sodró erejű, lendületes muzsikát kapunk a hármastól. Alapvetően free jazz, vagy legalábbis erősen olyan hangulatú. Az első kompozíció Michel Portal "Pastor" című darabja, ezen kívül öt Kühn témát tartalmaz a CD. Fontos megjegyezni a szabad zene esetében, hogy van "téma". Hisz ez nem amolyan teljes mértékben, elsőtől az utolsó hangig rögtönzött muzsika. Egyes számokban kötött harmónia körre, másokban teljesen elvonatkoztatva attól improvizálnak Kühn-ék. Nagy örömömre gyakran "színre lép" a swing is. Hatalmas energiával, lüktetéssel "hozza a négyet" a francia páros és Kühn sem marad el aktivitás szempontjából Tőlük. A zongorista éles, "staccato-s" billentése megdolgoztatja a hangszer mechanikáját (és a fejem is mintha elkezdett volna tompán lüktetni a harmadik szám környékén), úgyhogy szinte könyörög a hangszer kicsit finomabb "touch"-ért is.
A trió rendkívül jól működik, lélegzik együtt. Nagy figyelemmel, koncentráltsággal muzsikálnak, és nagyon fontosnak tartom, hogy "lejön" a lemezről; értik, szeretik és tisztelik egymást.
"CD 2, Europeana"
A kettesszámú CD-n egyfajta tisztelgés jelenik meg az európai népek zenéje előtt. Elhangzik -többek között- norvég, finn, német és spanyol dal, vagy Írország "képviseletében" a legendás "Londonderry Air", azaz a gyönyörű "Danny Boy" is. Az 1994-es felvételen Joachim Kühn mellett Jean-Francois Jenny-Clark bőgős (úgy látszik szereti Őt Kühn, okkal!) Jon Christensen dobos (yeah!), a Hannoveri Rádió Filharmonikusai és kiváló szólisták szerepelnek. Feltűnik -a teljesség igénye nélkül- Richard Galliano, Django Bates és Klaus Doldinger. Ha filmről lenne szó, azt mondanám: nagy költségvetésű, látványos produkció készült. Valóban minden adott egy maradandó élményt nyújtó anyaghoz, még Michael Gibbs hangszerelései is. És itt jön be a képbe azon hiányérzetem, amelyet felvetettem korábban. Nevezetesen a mélység, a "szívhez szólás" hiánya, vagy legalábbis enyhe foka. Szebbnél szebb tradicionális dallamok, melyek jó értelemben vett szentimentalizmusért kiáltanak. Nem mondom, hogy nincs és nem is lehet más megközelítés, de ha az "arrange"-ok ilyen szellemben születtek, akaratlanul kívánná a fül, hogy a zongoraszólók kövessék ezt a vonulatot, és melodikus, "kiegyensúlyozott improk" szálljanak felénk. De Kühn egyéniségének mégis jól áll ez a hozzáállás; afféle provokációnak, avantgard "huncutkodásnak", zenei dadaizmusnak is felfogható. Ráadásul megízlelhetjük számos náció kedvenc dalának ízét, kiváló jazzisták segítségével.
"Grüß Gott, Herr Kühn!"
Jó hír! Április 2-án a BMC Opus Jazz Club-ban ad koncertet Joachim Kühn egy különleges project-tel. Partnerei a marokkói Majid Bekkas lantos (oud) és a spanyol Ramón Lopez dobos lesznek.
Ígéretes este elé nézünk!
Joachim Kühn - Birthday Edition (ACT 2014)
1. Pastor (Portal, Michel) 08:52
2. Easy to Read (Kühn, Joachim) 06:45
3. Heavy Birthday (Kühn, Joachim) 10:21
4. Heavy Hanging (Kühn, Joachim) 05:56
5. Guylene (Kühn, Joachim; Humair, Daniel) 10:31
6. More Tuna (Kühn, Joachim; Humair, Daniel) 05:28
7. Castle in Heaven (Traditional) 04:16
8. Black Is the Colour of My True Love's Hair (Traditional) 04:42
9. The Shepherd of Breton (Traditional) 04:34
10. The Ingrian Rune Song (Traditional) 02:19
11. The Groom's Sister (Traditional) 03:37
12. Norwegian Psalm (Traditional) 04:48
13. Three Angels (Traditional) 04:20
14. Heaven Has Created (Traditional) 03:56
15. She Moved Through the Fair ( Traditional) 05:55
16. Crebe de Chet (Traditional) 04:14
17. Midnight Sun (Traditional) 05:28
18. Londonderry Air (Traditional) 04:41
19. Otra Jazzpaña (Traditional) 05:35
Joachim Kühn – zongora,
J.F. Jenny-Clark – bőgő,
Daniel Humair – dob (1-6.),
Jon Christensen (7-19.)