JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Jarrett, Keith - Budapest Concert

Jarrett, Keith: Budapest Concert 2020. november 02., Gáspár Károly

keith-jarrett-budapest-concert.jpg

Keith Jarrett - Budapest Concert (ECM/Hangvető)


„Hattyúdal?”

2016. július 3-án, a MÜPA-ban adott legutóbb koncertet Magyarországon Keith Jarrett. Az 1945-ben született, magyar felmenőkkel is büszkélkedő zseniális zongorista, zeneszerző szóló zongora estjét hallhatta a hazai Közönség a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, ahol bizony igen sokan még annak is örültek, hogy valamely páholyba csak úgy tudtak bejutni, ha vállalták az „ülőhely nélküliséget”.

Párommal együtt ott voltam én is, de nem volt egyszerű történet, hiszen szinte az utolsó pillanatban jutottam hozzá két jegyhez egy kedves barátom által, aki egyéb elfoglaltsága miatt nem tudott eljönni, így aztán azonnal megvásároltam tőle a belépőket.

Akkor még senki nem tudta, hogy nagy valószínűséggel Jarrett utolsó magyarországi koncertjét hallhatjuk, élvezhetjük, hiszen 2018-ban néhány hónap leforgása alatt két agyvérzést is elszenvedett a Mester, melyek következtében bal felére lebénult.

Hosszú hallgatás után, október 21-én a The New York Times-nak adott telefonos interjújában szólalt meg először nyilvánosan, melynek keretében elmondta: bal kezét még mindig nem tudja igazán használni -pláne a zongorázás szempontjából-, ráadásul egyes jazz témákat egyszerűen elfelejtett. A jazztörténet egyik legszomorúbb híre, beszámolója ez, hiszen beszél az ezzel kapcsolatos testi-lelki gyötrődéseiről, illetve arról is, hogy nem lát sok esélyt a visszatérésre. Megszakad az ember szíve ezeket olvasva...

A teljes cikk: https://www.nytimes.com/2020/10/21/arts/music/keith-jarrett-piano.html)

Évtizedek óta az ECM kiadó gondozza Jarrett felvételeit, melynek tulajdonosa, Manfred Eicher -bizonyára a zongoristával való egyeztetés után- úgy döntött, közkinccsé teszi a fent említett, 2016-os budapesti szóló koncert anyagát, mely október 29-én látott napvilágot „Budapest Concert” címmel.

A borítóján egy borús hangulatú, fekete-fehér budapesti anzixot idéző fotóval megjelent korongon 12 improvizáció, és két jazz standard - „It’s a Lonesome Old Town” (Harry Tobias), „Answer Me” (Gerhard Winkler)- csendül fel.

A hangverseny koreográfiája megfelel a hosszú évtizedekre visszanyúló Keith Jarrett szóló zongora esteknek, tehát virtuóz, free jazz felé hajló, disszonáns akkordokkal teli „improk”, közel-keleti népek zenéjét megidéző részek, blues-os percek, és csodálatos, lélekemelő melódiák, melyek szerkesztése olyan, mintha megírt dalok lennének, miközben abban a pillanatban születnek, amely ugye egészen elképesztő és géniuszi teljesítmény. Persze igaz ez minden hangja, és bármely stílusú rögtönzése esetében!

A már „ráadás-szekcióban” elhangzott két standard pedig még inkább a Mennyországba engedett számunkra betekintést, még itt, a földi létsíkban tengetve napjainkat. Az a mélység, szív-lélek, ízlés, ahogyan megfogalmazza ezeket a kompozíciókat Jarrett, egyszerűen felfoghatatlan, elképesztő és gyönyörűséges!

Végtelenül szentimentálisan, romantikusan interpretálja ezeket a dalokat, de egyetlen pillanatra sem válnak azok „geil”-é, hiszen Jarrett tizedmásodpercnyire nem merül el saját zsenialitásának tengerében. Annál inkább a lehető legnagyobb alázattal, a melódiák minél magasabb szintű, csodálatos előadására koncentrál, olyan szinten, hogy a Hallgató még levegőt is elfelejt venni!

Őszintén bízom benne, hogy nem hattyúdal(ok)ról van szó, korábbi felvételeinek közreadása okán, és mégiscsak megtörténik a csodás teljes gyógyulás!

Kívánom, hogy így legyen, és élvezhessük még élőben a játékát, de addig is barangoljunk, vagy inkább repkedjünk Jarrett varázslatos világában, ezúttal a „Budapest Concert” segítségével!


Keith Jarrett: Budapest Concert (ECM 2020)

1. Part I

2. Part II

3. Part III

4. Part IV

5. Part V

6. Part VI

7. Part VII

8. Part VIII

9. Part IX

10. Part X

11. Part XI

12. Part XII – Blues

13. It’s a Lonesome Old Town

14. Answer Me


Keith Jarrett – zongora


Vissza a lemezhez