JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Gurtu, Trilok - God Is a Drummer

Gurtu, Trilok: God Is a Drummer 2020. március 31., Simády Béla

trilok-gurtu-god-is-a-drummer.jpg

Trilok Gurtu – God Is a Drummer (Jazzline Records - 2020 február)


Az ütőhangszerek mestere, a világzene egyik úttörője, az indiai Trilok Gurtu immáron huszadik, saját nevén kiadott lemezét jelentette meg nemrégen. Munkásságát röviden leírni lehetetlen feladat, de feltétlen meg kell említeni néhány nevet azok közül, akik a közös fellépések és albumok készítése során a legnagyobb inspirációt jelentették számára: az Oregon zenekar, Joe Zawinul, John McLaughlin, Tony Williams, Nana Vasconcelos, Bill Laswell, Jan Garbarek. Nem akármilyen névsor. Sokat jelentett Gurtu számára a guruja Ranjit Maharaj, akinek ezt az új lemezt ajánlotta.

Legújabb alkotása tulajdonképpen tisztelgés az említett zenészek előtt. A feltűnő címről a következőket mondta: „Azért találtam ezt ki, mert dobos nélkül semmi nem mozog, és mozgás nélkül a világ megáll. A Föld is forog, az is egy mozgás. Az óceán hullámai, a hulló falevelek, az emberek beszélgetései – ez mind mozgás, ritmus, energia. Így, ezek után azt mondom, hogy a Teremtő egy dobos.”

Gurtu egész eddigi karrierje során az indiai klasszikus zene, a jazz, a funk és az afrikai zene házasításán fáradozott, és a friss albumán sem kívánt ettől eltérni. Hamburgban élő zenésztársakat választott, akik több nemzetet képviselnek, az alkalmi vendégek pedig egy indiai (Kaplana Patowary) és egy török (Neşe Yılmaz) énekesnő, illetve egy török hegedűs. A legismertebb szereplő a török származású, de már 30 éve Bécsben élő és tanító zongorista Sabri Tulug Tirpan, aki klasszikus zeneszerzői, hangszerelői tevékenysége mellett már régóta fellép Gurtu oldalán.

Az album a „Josef Erich” című számmal kezdődik. Nem nehéz kitalálni, hogy kinek is címezte Gurtu ezt a dalt. Ha netán valaki bizonytalan, annak az első taktusok után egyértelművé válik, hiszen mintha a Syndicate szólalna meg, kicsit szokatlan hangszerelésben. Szinte már várjuk, hogy mikor lép be Zawinul jól ismert billentyűs „sound”-ja, de ezt egy trombita-pozan-billentyűs hármas pótolja rendkívül izgalmasan. Az „Obrigado” és a „Holy Mess” ugyancsak az egykori osztrák zseni utolsó korszakára utalnak, a ritmusokkal, dallamokkal, az énekesnők Indiát, Afrikát megidéző hangjával.

Kapunk egy négy részből álló („Connect”, „Connecting”, Still Connecting”, „Connected”), tételenként alig egy perces tabla-szvitet intermezzoként a hosszabb számok között.

A „Madre” érdemel még feltétlen említést, a melódiák tekintetében ez a lemez csúcspontja. Trilok Gurtu fantasztikus játéka mellett a felvételek kiemelkedő szereplője a már említett zongorista Tulug Tirpan, akinek a klasszikus zene után a jazz-világzene kategóriában is szép jövője lehet.

Az indiai ütős-zseninek készült már ennél jobb lemeze, de ha valaki új nevekre vadászik, akkor érdemes figyelmet szentelni erre is. Többször meghallgatandó!

Zenészek:

Trilok Gurtu – ütőhangszerek

Sabri Tulug Tirpan – billentyűsök

Jonathan Cuniado – basszusgitár

Frederik Köster – trombita

Cristophe Schweizer – pozan

Kaplana Patowary, Neşe Yılmaz – ének

Emre Meralli – hegedű


Tracklist:

1. Josef Erich

2. Connect

3. Obrigado

4. Connecting

5. Holy Mess

6. Still Connecting

7. Madre

8. Connected

9. Samadhan

10. Indranella

11. Try This


Vissza a lemezhez