Németh Ferenc: Freedom 2020. február 01., Simády Béla
Ferenc Nemeth - Freedom (Dreamers Collective Records - 2020.01.31.)
Tegnap jelent meg a New York-ban élő magyar dobos, Németh Ferenc új albuma, saját kiadójának gondozásában. Partnerei a jól ismert magyar zongorista, Tzumo, és az újdonságokra rendkívül nyitott, bár erős „old-school” jazz tradíciókkal rendelkező New Orleans-i tenorszaxofonos, Greg Tardy. Feri legutóbbi saját zenekarának nevén megjelent lemezéhez (Triumph, 2012) annyiban hasonlít ez a mostani, hogy jelen esetben sincs bőgős a felvételen. Ez persze nagyon gondos, profi hangszerelést is igényelt, ami tökéletesen meg is valósult.
A zenekarvezető zenei karrierjét azt hiszem, mindannyian ismerjük. Keszthelytől hosszú út vezetett New York városáig, de az eredmény közismert, Feri ma már a legkeresettebb dobosok közé tartozik. Az utóbbi évek turnéi a világ megszámlálhatatlan koncerthelyszínére repítették el, és az itt szerzett zenei élmények csapódtak le az új album számaiban. Hogyan is maradt volna el a hatás, ha valaki olyan zenészekkel játszik rendszeresen, mint Lionel Loueke, Javier Vercher, Chris Potter, Dhafer Youssef, Massimo Biolcati, Chris Cheek, Eli Degibri, Joe Sanders, Jimmy Haslip, Gilad Hekselman, Omer Avital, Kenny Werner, és persze a magyarok, Bacsó Kristóf, Szabó Dániel, László Attila. Ahányan vannak, annyiféle zenei hatást képviseltek. És persze ne feledkezzünk meg a szülőhazáról, amelynek impressziói erősen jelen vannak a „Freedom” albumon.
A lemezen tehát egy trió szerepel, csak a „Drumterlude” című öt rövid részből álló dob rögtönzés, ami ettől eltér, ezekben ütőhangszerek, és némi elektronika szólalnak meg szaxofon és billentyűsök nélkül. Érdekesség, hogy Ferit ezen a lemezen hallhatjuk először énekelni, amihez egy énekhang-harmonizálót használ. Ezen nem csak dallamokat játszik, hanem új hangokat alkotva, időnként rögtönözve, szinte önálló hangszerként használja. A címadó számban pedig egy ütős-énekes duettet kapunk az eszköz segítségével. Az album harmadik felvételén találkozunk először egy ismert, gyönyörű dallammal, a „The Peacock” nem más, mint a „Felszállott a páva” című magyar népdal jazz-átirata. (Lehet, hogy ennek szövegére is utal a „Freedom” ?... hiszen a dal így kezdődik: „Röpülj páva, röpülj Vármegyeházára, A szegény raboknak Szabadulására.”)
A 8. számban szerintem eléri a lemez a csúcspontját, ez a „Marrakech”, amely cím magába foglalja a képviselt hangulatot is, bár a stílusok keveredésének jegyében az utolsó egy percben együtt énekelhetjük Ferivel és a harmonizálóval, hogy: „Mondom-mondom fordulj ide mátkám-asszony, mondom-mondom fordulj ide mátkám-asszony!”
Összefoglalásként talán azt mondhatjuk, hogy ez a magyar népzenén alapuló, de a világ egyéb tájairól érkező hatásokat is magába foglaló jazz, a SZABADSÁG adta formai megkötések nélkül.
Tzumo csodálatos dallamokkal, remek improvizációkkal járult hozzá a dalok létrejöttéhez, ugyanezt tette Tardy a szaxofonján. Németh Feri ismét egy mesterművet tett le az asztalra, ami megerősíti a helyét a világ legjobb dobosai között. Aki szeretné meghallgatni, az megveheti CD, vagy HI-Res formátumban, illetve az ismert zene megosztókon.
Közreműködők:
Németh Ferenc – dob, énekhang-harmonizáló
Tzumo Árpád – billentyűsök
Greg Tardy – tenorszaxofon
Traclist:
1. Triumph Pt. 2
2. Drumterlude Pt. 1
3. The Peacock
4. Drumterlude Pt. 2
5. Farmboy
6. Drumterlude Pt. 3
7. Floating
8. Marrakech
9. Freedom
10. The Fugitive
11. Drumterlude Pt. 4
12. Dare to Dream
13. Get Up
14. Drumterlude Pt. 5
15. Bluefrica
16. Soccer Game
17. Epilogue