Modern Art Orchestra: Contemporary Music 2019. március 16., Gáspár Károly
Modern Art Orchestra - Contemporary Music (Tom-Tom Records)
„Velünk maradnak örökké!”
Februárban értekeztem Hárs Viktor „Bigbandica Symphonica” című kiváló albumáról, melyet a 2014-ben, autóbalesetben elhunyt zseniális dobos, Mohay András (1978-2014) emléke előtt tisztelegve írt. Sajnos, 2016-ban újabb sokk érte a muzsikus társadalmat, amikor értesültünk róla, hogy Varga Gábor „Kakas” is csatlakozott az égi színpadokon koncertezőkhöz 53 éves korában. A Modern Art Orchestra (MAO) -Fekete-Kovács Kornél vezetésével- most egy olyan lemezzel jelentkezett, amelyen mindkét fent említett művész játéka hallható archív felvételeken.
A friss korong a „Contemporary Music” elnevezést kapta és a Tom-Tom Records gondozásában jelent meg. Varga Gábor és Mohay András a hét „track” közül ötben játszik (1, 2, 3, 5, 6).
Hét szerző egy-egy darabja csendül a CD-n.
Igor Stravinsky „Ebony Concerto”-jával indulunk, Borbély Mihály klarinétozásával emelve az egyébként is magas színvonalat, majd Gryllus Samu „Blues for Charles”-a következik, melyet az 1976-ban született komponista, basszusgitáros a legendás Charles Mingus tiszteletére írt.
A Kossuth-díjas, világhírű mester, Eötvös Péter „Paris-Dakar” című munkájával folytatódik az anyag. A rendkívül kifejező, markáns darab érdekessége, hogy Gőz Lászlót hallhatjuk benne harsonán és basszustrombitán, aki a Budapest Music Center (BMC) „atyja”, és az utóbbi években igen kevés alkalommal élvezhetjük nagyszerű játékát.
A „Traffic Choral”-lal haladunk tovább. Lehet, hogy pont valamelyik szokásos budapesti nagy dugóban elakadva született meg a mű alapötlete Fekete-Kovács Kornél fejében. Itt tűnnek elő a modern mainstream jazz jellemzői igazán hangsúlyosan, hiszen a jóféle swing is beindul rendesen. A szólókat Bacsó Kristóf (szopránszaxofon), és Cseke Gábor (zongora) produkálták pompásan.
Egy újabb ’76-os születésű komponista, Horváth Balázs „Divergent” címet viselő kompozíciójával érünk el az ötödik számhoz. A szerző nem összetévesztendő a hazai jazz szcéna meghatározó bőgősével, és a fiatal generáció szárnyait bontogató zongoristájával, akik szintén a Horváth Balázs nevet kapták a keresztségben. A melankólikus és energiával teli részek váltakozását felvonultató darabot Fekete-Kovács Kornél trombita és szárnykürt játéka teszi még élvezetesebbé.
Nem fogják elhinni, a „Budapest Anzix”-ot jegyző Bacsó Kristóf szintén 1976-ban látta meg a napvilágot! (Most má’ kigyön belőlem, hogy jómagam is ebben az évben érkeztem.) A Bacsó-féle képeslap a „Concerto for Jazz Guitar” alcímet kapta. A jazz fősodrását és legmodernebb vonulatokat felvonultató műben Fenyvesi Márton gitáron, és Cseke Gábor Fender Rhodes zongorán mutatja meg kivételes tudását.
Bartók Béla nyilván nem 1976-ban született (1881), de az „Allegro Barbaro”-t áthangszerelő Subicz Gábor sem (1983). A csekély 102 év -mely kettejük között van- nem befolyásolta az „együttműködést”, hiszen Subicz tiszteletben tartva az eredetit, egy vérbeli jazz darabot varázsolt az ismert műből. A szólót Subicz Gábortól hallhatjuk trombitán, no és van egy fantasztikus szopránszaxofon impro is, de sajnos a művész nevét nem tüntették fel a lemezen a „track” mellett.
A MAO ismét olyan produktumot tett le az asztalra, mely jól bizonyítja, a világ bármely pontján megállja a helyét a magyar big band! A két elhunyt művész előtti tisztelgést pedig rendkívül becsülendőnek tartom, ezáltal is velünk maradnak örökké!
Modern Art Orchestra Plays Contemporary Music – Dedicated to the Memory of András Mohay and Gábor Varga (Tom-Tom Records 2019)
1. Igor Stravinsky: Ebony Concerto
2. Gryllus Samu: Blues for Charles
3. Eötvös Péter: Paris-Dakar
4. Fekete-Kovács Kornél: Traffic Choral
5. Horváth Balázs: Divergent
6. Bacsó Kristóf: Budapest Anzix
7. Bartók Béla: Allegro Barbaro