JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 14.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.
SunMa: Helianthus2024. november 03.
Jarreau, Al: Ellington2024. november 01.

Lemezpolc kritika:
Gáspár Károly - Salvation

Gáspár Károly: Salvation 2019. március 27., Somogyvári Péter

gaspar-karoly-trio-salvation.jpg

Gáspár Károly Trio - Salvation (Tom–Tom Records)


Az outsider üdvözült, a napokban jelent meg Gáspár Károly triójának második lemeze.

Az 1998-ban a Bartók Rádió által szervezett Füsti Balogh Gábor Jazz Zongora Tehetségkutató Versenyen huszonkét évesen „A legjobb ballada játékos” díját nyert zongorista már a negyvenegyedik évében járt, mikor az első, a „The Outsider” 2017 februárjában kiadásra került.

Szerencsére a „Salvation” címmel megjelent második albumra nem kellett évtizedeket várni, és ez a két év elég volt a sűrűn koncertező, rádióműsort vezető, oldalunk lemezkritika rovatában rendszeresen publikáló, és újabban a Magyar Jazz Szövetségben is tisztséget kapott Gáspár Karcsinak, hogy újabb gondolatait zenébe fogalmazza. Pontosabban akusztikus, sallangmentes, letisztult, igazi jazz zenébe.

Tíz szám került a lemezre, ebből hatnak Karcsi a szerzője, háromnak Charlie Haden, és ahogy az első lemezen, egy Horváth Jenő feldolgozás most is bekerült az összeállításba.

„Diána” a nyitó szám címe, és ennek a hangulatos középtempójú szerzeménynek természetesen Karcsi életének hű párja volt az ihletője.

Charlie Haden balladája, a „First Song (For Ruth)” Haden több lemezén is hallható, ez a feldolgozás leginkább az „In the Year of the Dragon” lemezen található, Gari Allen zongoristával és Paul Motian dobossal felvett verzióra emlékeztetett.

Bár a balladát korántsem kellett végigzokognom, a „Gratitude (For My Parents)” azért vidámabb hangulatban fejezi ki a hálát a szülők felé, akik ha tehetik, ma is elkísérik fiukat a nagyobb koncertekre.

Haden és Pat Metheny „Beyond the Missouri Sky” albumáról az „Our Spanish Love Song” lett trióra átírva, és a finoman játszott latin ritmusok után a címadó „Salvation” lehengerlő dallamai vittek az üdvözülés felé.

A lendület a „Premonition” végéig kitartott, és előérzetem sem csapott be, ha a következő, „Silence” című Haden szerzeményről sejtettem, hogy csendesebb vizekre visz majd.

Ebből a békéből elfojtott érzéseket kavart fel a „Rumbling Heart”, amely már ismerősen hangzott. A trió februárban az Aranytíz Kultúrház jazzgáláján játszotta, a „The Outsider” lemezen található „Tudnod kell”-ből induló varázslatos átkötés után. Mint akkor Karcsi konferálásából megtudtam, eredetileg „Rambling Heart” lett volna szerzeménye címe, viszont elírás miatt rumbling-ként került nyomdába, de nem bánta meg. Most újra, lemezről meghallgatva én is találóbbnak tartom az elírt verziót, a zene inkább a dobogó, hangosan verő szívet idézi, mint a csalfát.

A következő szám szerzője Horváth Jenő (1915-1973). Az első húsz magyar hanglemezen kiadott dalból tizenhatot ő komponált, szerzőtársa, a szövegíró G. Dénes György visszaemlékezése szerint. Igazi sláger gyáros volt, olyan örökzöldek kötődnek nevéhez, mint a „Mások vittek rossz utakra engem”, vagy például a „Járom az utam, macskaköves utam”. Karcsi ahogy az első lemezén, ezen is egy kevésbé ismert szerzeményét dolgozta fel. A dalra találásban talán az egész Horváth repertoárt is betéve tudó, szintén zongorista édesapja is besegíthetett, és az „Elfeledlek szép lassan téged” ebben a felfogásban játszva hasonlóan jól simul a többi, eredeti jazz kompozíció közé.

A cigarettafüstös kávéházi érzések ezen évezredbeli, cseppet sem nosztalgikus megidézése után a „Better Days” játékos, felszabadult dallamaival zárul a lemez, amely nem forgatja ki sarkából a világot, nem mérföldkő a jazz történetében. A katarzis élményeket inkább a trió koncertjein élem meg, viszont most egy kiegyensúlyozott, finom ízléssel szerkesztett és ugyanakkor briliáns technikával játszott zenét tartalmazó lemezt kaptam. Olyat, amelynek hallgatása előtt nem kell spirituális jóga gyakorlatokat végeznem, hogy lelkileg a megfelelő befogadási állapotba kerüljek. Jól esik hallgatni, mert magával visz, a szomorúbb pillanatokban is összekacsint velem, és játékosságával rögtön felderít. Szakcsi Lakatos Béla mondta egyszer, csinálj olyan zenét, ami a közönségnek is tetszik, meg a zenészeknek is, majd hozzátette, az nem árulás, ha a közönségnek is tetszik valami. Úgy kell csinálni, hogy szakmailag megtámadhatatlan legyen, és úgy tetsszen a közönségnek. Erre kell törekedni. Úgy érzem, a „Salvation” lemezzel ezt a célt sikerült elérnie a triónak. Köszönet érte a bőgőn játszó Horváth Balázsnak és a dobos Varga Bendegúznak, akik visszafogott virtuozitással és magas intellektualitással játszottak mindvégig, és az erre a lemezre is Jarrett világát érzékeny aránnyal megidéző Gáspár Károlynak.

A TOM-TOM stúdió kiadványát napi fogyasztásra ajánlom!


1. Diána

2. First Song (For Ruth) – Charlie Haden

3. Gratitude (For My Parents)

4. Our Spanish Love Song – Charlie Haden – Pat Metheny

5. Salvation

6. Premonition

7. Silence - Charlie Haden

8. Rumbling Heart

9. Elfeledlek szép lassan téged – Horváth Jenő

10. Better Days


Gáspár Károly – zongora

Horváth Balázs – bőgő

Varga Bendegúz - dob


Vissza a lemezhez