Dresch Mihály: Forrásból 2017. november 29., Gáspár Károly
Dresch Vonós Quartet - Forrásból (Fonó Records)
„Johnny Griffin a Maros partján”
A 2013-ban megjelent „Kapu és Kert” után újra lehetőséget kaptam Maloschik főszerkesztő úrtól, hogy Dresch Mihály által fémjelzett albumról értekezzek. Négy évvel ezelőtti recenziómban már hangot adtam annak, hogy Dresch példaképeim közé tartozik. Progresszív gondolkozása -mely által megteremtette az etno-jazz csak Rá jellemző vonulatát- etalonként szolgál mindenkinek; nem csak az ezen területen munkálkodóknak! No és kevés Nála szerényebb, szimpatikusabb, őszintébb embert ismerek, akiben nyoma sincsen semmiféle negatívizmusnak, rosszindulatnak, szakmai irigységnek. Bár igaz lenne ez más -Misi korosztályához tartozó, vagy idősebb- jazzistákra is, és azon lennének, hogy segítsék fiatalabb kollégáikat. Persze ehelyett némelyikük családi vállalkozásnak tekinti a magyar jazz szcénát, ahonnan minden „betolakodót” el kell tüntetni...
Természetesen nem „random” módon említettem a címben a zseniális amerikai tenoros, Johnny Griffin nevét, hiszen Dresch gyakorlatilag miatta választotta tinédzser korában a szaxofont. Azóta persze más utakon jár, de zenéjében, játékában mindig ott van a mainstream óriásainak hatása. Griffin, John Coltrane, Sonny Rollins, Dexter Gordon és a többiek az égi jazz klubokban jóleső érzéssel nyugtázhatják, bizony magyar honban is van-vannak méltó követői-követőik!
Szóval, itt az új Dresch album, mely a „Forrásból” címet kapta. Ezúttal nem „szokásos” quartetjével vonult stúdióba; úgy döntött, hogy a nemrégiben alapított vonós formációját invitálja a felvételre. A Dresch Vonós Quartet tagjai: Brasnyó Antal brácsás, ifj. Csoóri Sándor „Sündi”, aki szintén brácsán működik közre, de bolgár tambura tudását is megvillantja, és Bognár András bőgős. Misi a prímás szerepét viszi, hegedű helyett tenorszaxofonon, furulyán, és az általa megálmodott csodás furulya-szaxofon párosításból született fuhunon. Sőt, néhány dalban bizonyítja, tud énekelni, nem is akárhogy!
Két vendégművész szintén emeli az anyag színvonalát, méghozzá a fantasztikus hanggal megáldott Lőrincz Hortenzia („Moldvai”, „Zsoltár”), és egy szintén pompás muzsikus, Szabó Dániel, aki cimbalmon hallható az „Öreges”, a „Moldvai”, és a „Maros partján” című darabokban.
A Fonó által kiadott korongon kereken tíz dalt hallhatunk. A történelmi Magyarország különböző tájairól származó népdalokat, és Dresch kompozícióit, melyek teljesen összeolvadnak, szimbiózisban élnek a „folk song”-okkal. Feldolgozások, jazzes változatok? Igen is, meg nem is. Véleményem szerint egy táncházban nyugodtan játszható a lemez, mégis telis-tele van egyéni ötletekkel, az eredeti verzióktól eltérő megoldásokkal, és fel-feltűnnek a jazz fősodrásának motívumai is. Nem world music, nem crossover, nem etno-jazz. Drescht nem lehet, nem szabad keretek közé szorítani! Minden, amit csinál „dresches”, ami a zseniális szinonimája!
Dresch Mihály friss albuma, a „Forrásból” magán viseli a -szó legjobb értelmében vett- Dresch-féle öntörvényűséget, amely segítségével lerombolja az összes szükségtelenül álló, lélekromboló falat műfajok, stílusok, muzsikusok, EMBEREK között!
Nyugodt szívvel és örömmel írom le: minden idők egyik legjobb magyar lemeze a „Forrásból; nem „csak” jazz kategóriában!
Dresch Vonós Quartet: Forrásból (Fonó Records 2017)
1. Legényes
2. Öreges
3. Sárgarigó
4. Ha felmegyek
5. Moldvai
6. Le az utcán
7. Maros partján
8. Becei zene
9. Karácsony Lázár héjszája
10. Zsoltár
Dresch Mihály - tenorszaxofon, fuhun, furulya, ének
Brasnyó Antal - brácsa
ifj. Csoóri Sándor „Sündi” - brácsa, bolgár tambura
Bognár András - bőgő
Szabó Dániel - cimbalom (2, 5, 7)
Lőrincz Hortenzia - ének (5, 10)