JazzMa

Friss Hírek

Sztárinterjú

Sztárinterjú – Vukán György 70!

Vukán Gyuri augusztus 21-én lett 70 éves. Ezen jeles alkalomból kerestem meg egy interjú erejéig.

vukan-70.JPG

MR: Mivel Te a magyar jazz történetének egyik ikonja vagy, szinte minden jazzrajongó kívülről ismeri karriered állomásait. Azért azoknak, akik most kezdenek ismerkedni a jazzmuzsikával, elmondanád a főbb állomásokat? Úgyis, mint: mikor és hol születtél, mely zeneiskolák növendéke voltál, hogy kerültél kapcsolatba a jazz zenével, kivel/kikkel abszolváltad első jazzkoncerted, mikor játszottál először külföldön, kivel késztetted első felvételed, mikor alakítottad első önálló együttesed, mikor jelent meg első lemezed?

VGy: Vukán György, Budapest, 1941.08.21. Tanulmányaimat a kőszegi kántornál kezdtem 4-5 évesen, mert Anyámnak feltűnt, hogy 45-ben az utcán masírozó orosz katonák énekét a zongorán kipötyögtettem… Ettől kezdve a sorsom megpecsételődött. A 40-es évek végén a kántor tanácsára „komolyabb” tanárra váltottam Szombathelyen / Ő a legkedvesebb nekem./ Anyám egyszer kiszúrta, hogy nem ismerem a kottát, pedig már 3 éve tanulok… / gyakorlás közben - amit utáltam – ismételten ugyanazon a helyen rossz hangot játszottam… rámutatott a kottában a hangra, és be kellett vallanom, hogy én sajnos nem tudok kottát olvasni. Fülön fogott, és bevitt a tanáromhoz, hogy számon kérje a tudatlanságomat. Békésen távoztunk. Cca. 40 évvel később Philadelphia-ban volt egy szóló koncertem, ahol is a második darab után felugrott valaki a 3. sorban, mondván: „Gyurikám!”. A tanárom volt. Nem bírta kivárni a végét, és a szünetben átölelt, elmondta a történetet: mondtam Anyádnak, tudom, hogy a gyerek nem olvas kottát… Na, de Tibor kérem! – így Anyám. Nyugodjon meg Nagyságos asszony, majd megtanulja. De akkor honnan tudja a darabokat? Én lejátszom neki – volt a válasz…/

1949-ben el kellett hagyjuk Kőszeg városát, ahol Apám alapította a kórházat… a mai napig nincs kórház. Szombathelyen folytatódott minden. Zeneiskola, elemi iskola, majd a Nagy Lajos Gimnázium. Közben 14 évesen váratlanul megnyertem a Helikoni Zenei Versenyt, ez felvételi nélküli bejutást jelentett a Zeneakadémiára. Nem adtak kollégiumot, mert Apám x-es volt... Így aztán négy évig minden szombaton felutaztam Pestre, ahol drága Wehner Tibor zeneakadémiai tanár tanított minden vasárnap 9-12-ig a Bástya-sétányon levő lakásán. 18 éves lettem, untam a klasszikus zenét, jobban mondva közben a rádióból – mint sokan mások – megismertem a jazzt, ahol a zenészek a saját gondolataikat játszották. Mindig erre vágytam. /nem volt egyszerű, mert évekig a rendőrség kijött, ha jazzt játszottak…/

Nagy nehézségek árán – bár végig kitűnő tanuló voltam – érettségi után felvételt nyertem az Orvostudományi Egyetem Fogorvosi Karára Budapesten. 1959-64-ig jártam oda, „summa cum laude” minősítéssel végeztem 1964-ben.

Bekerültem a pesti jazz-életbe, 1964-ben már Pege Alival és Szudy Janival játszottunk Nyugat-Berlinben a Neue Philharmonie-ban Dave Brubeck-kel, Miles Davis-szel egy koncerten…

Egyetem alatt bejártam a Színművészetire, hogy fellépéseket szerezzek magamnak, műsorkíséréssel. A filmgyárba is jártam ki zenefelvételekre, mígnem 1969-ben felkértek a Tanú című film zenéjének megírására. Ezt még több mint 120 filmzene követte… Közben Édesanyámmal felköltöztünk Pestre.

Rengeteget koncerteztem /Tomsits Quartet, Creative Art Ensemble, Creative Art Trio,

Supertrio, Creative Art Group, Creative Art Symphony Orchestra formációkban – mindig én írtam a darabokat is. Rengeteget tanultam ebből, mint ahogy abból is, hogy 1965-1980-ig tanítottam jazz-éneket, hangszerelést, zeneszerzést a Jazz Tanszakon.

Nagyon termékeny évek voltak, sok munkával /párhuzamosan fogorvosként dolgoztam 1964-2010-ig – Honvéd Kórházban, ill. a Központi Stomatologián.

/Első bakelit lemezemen Radics Gabival játszottam – Concert Jazz5 nevű csapatban, a 60-as évek közepén/

Van egy fogászati világszabadalmam, DMA néven. 2010-ben kértem nyugdíjazásomat 69 évesen.


MR: És akkor a régmúlt után foglakozzunk a jelennel, hisz még bohókásan fiatal vagy... Mostanában főleg az egykori Supertrio-val (Vukán-Berkes-Kőszegi) és a CAE Trio-val (Vukán-Berkes-Balázs Elemér) szerepelsz lapunk Koncertek rovatában. Hol lépsz fel velük legközelebb? Tervbe van-e véve valamelyik trióval egy CD a közeljövőben?

VGy: A Supertrio-val 1980 és 90 között dolgoztam /Berkes Balázzsal és Kőszegi Imrével/, nagy sikerek és rengeteg koncert közepette külföldön is. Egyébként ezt megelőzően Tomsits Rudival is nagy munkát végeztünk, számos díjat nyertünk, pl. Montreux-ben a Sajtó Díját. Ez volt az a formáció, mely először játszott szimfonikus zenekarral aleatorikus műveket, melyeket egyébként én írtam. Bevittük a jazzt a szimfonikuszenébe, a filmzenébe. Később a Creative formációkkal /Balázs Elemér dobolt/ csináltam az Operaháznak szimfonikus-jazz balettet /Derby/ másfél évig volt műsoron, akkor már Lakatos „Ablakos” Dezső is csatlakozott hozzánk. Számos CD-t csináltunk, nagyrészt saját kiadásomban /CAE-VUKÁN RECORDS/, cca. 54 CD-t adtam ki. Saját erőből. Életemben szponzort nem láttam… Mi csináltuk az első crossover CD-t, amikor még a crossover elnevezés nem is létezett… /Chopin átiratok voltak/

Jelen pillanatban nem tervezek CD-t a trióval. Sok minden van készen, amit írtam, de nem sürgős.

Ebben az időszakban játszottam Los Angeles-ben a Dorothy Chandler Központban – ahol az Oscart osztják, azt a 2 zongorás zongoraversenyemet, amit Szakcsival játszottunk a 60-as évek közepén a Rádió Szimfonikus zenekarával. Írtam misét II. János Pál magyarországi látogatása alkalmából, itt is, kint is játszottuk.

Kétszr voltam Oscarra jelölve Fábry Zoli munkával: Ötödik Pecsét, Magyarok…

1998-ban Horgas Eszter megkért, hogy segítsek Neki abban, hogy kijöjjön a klasszikusból. /más zenészek is kerestek meg hasonlóval: Berkes Kálmán, Lakatos György, Budapest Saxophon Quartet, Vígh Andrea, Szabadi Vili stb./ Segítettem. Túl jól sikerült. 12 CD és 1-2 DVD őrzi munkánkat /Gershwin, Chopin, Bach, Bernstein, Debussy átiratok, az első opera átirat: Debussy: La Bohéme, van még készen legalább 4 opera átirat jazz big bandre és szólistákra/

2009-ben koncertem volt „60 év a pódiumon” címmel a MÜPA Bartók Auditóriumában, megjelent egy könyv rólam VUKÁN címmel, és a koncertet kiadtuk DVD-n.


MR: Milyen más projektjeid vannak jelenleg?

VGy: Most írom-fejezem be az V. zongoraversenyem, előtte írtam egy darabot Gyurkovics Tibor kérésére Ballada ’56 címen, és írtam egy Requiemet, mert ez még hiányzott az egyházi műveim sorából/ Mise, 150 Zsoltár, Black Advent – opera –melyek Pannonhalmán vannak letétbe helyezve ajándékomként jogdíjakkal együtt, mert Édesapám bencés árvaházban nevelkedett Kőszegen…/

Befejeztem 24 Etude-öt és 24 Prelude-öt zongorára, és zongora –fuvolára.

Tavaly megvalósult közel 30 éves álmom, a Creative Art Díj. 3 hangból azonnal darabot kell rögtönözni zongorán. A díjat én fizetem /1000 euro, amit letétbe helyeztem 20 évre/, csak első díj van. Szeretném a középpontba helyezni az alkotó művészt, aki a sajátját játssza, mint azelőtt oly sokan /Bach, Chopin, Liszt, Gershwin, manapság Keith Jarrett.../. IMPROVIZÁCIÓ. Akinek ez megy /nem csak jazz!!/, az elsősorban a zenész… Nehéz, de megéri.


MR: Hol hallhat legközelebb Európa közönsége? Már úgy értem, tőlünk keletebbre, netán nyugatabbra...

VGy: November 2-án Londonban van koncertem a 606-os Clubban két angol zenésszel. Ezt megelőzően Párizsban volt szóló koncertem az UNESCO-ban, és Nürnbergben a trióval. Itt említem meg, hogy Berkes Balázzsal 49 éve játszunk együtt, Balázs Elemérrel 22 éve.


MR: Szakcsival nem lesznek mostanában kétzongorás koncertjeid? Mert azok mindig dübörgő tapsviharokat aratnak.

VGy: Jó hogy kérdezed. Bélával cca. 45 éves a közös múltunk. Úgy néz ki, kétzongorás produkcióink egyedülállóak a világon. Pláne szimfonikus zenekarral is! Total improvizatíve… Emlékszel talán, egyszer Te rendezted a rádióban egy Bartókra épülő kétzongorás estünket. Frenetikus. Mi sem tudjuk, hogy van ez. Se Ő, se én nem tudjuk ezt mással megcsinálni. Talán ISTEN…


MR: Van-e olyan dédelgetett álmod, amit elsőként a www.jazzma.hu olvasóival szeretnél megosztani?

VGy: Igen, bár hamarosan valóság: szeptember 19-én adom át az első Creative Art Díjat a Régi Zeneakadémián /Vörösmarty u. 35./ Szakcsival és Binder Karcsival…. Ennyit tudtam tenni: 130 film, szimfonikus versenymüvek, jazz kamaradarabok, cross-over átíratok, opera átíratok, Missa, Derby, 54 cd, dvd-k, Creative Art díj, DMA, díjak…

Vissza az összes interjúhoz