JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2025. február 20.
Minnozzi, Mafalda: RIOFONIC2025. február 19.
Corea, Chick: Remembrance2025. február 16.
Jazz Grammy Awards 20252025. február 04.

Hírek

Exkluzív interjú Varga Tivadarral

Tivadart fiatal kora ellenére közel másfél évtizede ismerem.

vt.jpg

1) Gratulákok a díjához!

Köszönöm szépen. Nagyon nagy megtiszteltetés, hogy egy ilyen díj tulajdonosa lehetek.

2) Elmesélné, hogy mi a díj hivatalos elnevezése, és hogy miért kapta?

A díj hivatalos elnevezése Cziffra György Fesztivál Kreatív művész díj. Ezt leginkább kimagasló művészeti tevékenységért adják. Úgy gondolom, hogy itt azt díjazták leginkább, ha a zenédet nem a hivatalos formában játszod, ahogy azt megtanították, és ahogy azt mindenki elvárja, hanem bele teszed a saját egyéniségedet, saját gondolataidat. Ezt jazz zenészként nem túl nehéz azt gondolom. Habár Cziffra nem volt jazz zongorista, a maga stílusában nagyon kreatív volt és ennek a kreativitásnak a hagyományát szeretném én is tovább vinni a zenémben. Úgymond a Cziffra vérvonalat továbbvinni.

3) Ezt megelőzően is voltak már díjai?

Nem, ez az első, de remélem nem az utolsó! :)

4) Mikor és hol született?

Békésen születtem, 1993. január 18-án.

5) Mikor került fel Budapestre?

15 éves koromban, amikor konzis voltam. Akkoriban nekem Cziffra volt a zenei etalon. Teszem hozzá, egyébként ez ma sem változott. 15 évesen játszottam a Liszt 2. magyar rapszódiát, a Manók táncát, és a kromatikus galoppot. Az akkori tanárom nagy reményeket fűzött hozzám. Gondolhatja, hogy reagált, amikor bejelentettem, hogy Pestre megyek jazzt tanulni.

6) Milyen zenei iskolákba járt és ott kik voltak a zongora tanárai?

Legelső tanárom az édesapám volt, aki dobot tanított nekem. Majd beíratott a békési zeneiskolába, ahol Szőnyi Graciella, majd Fejes Zsuzsanna volt a tanárom. 13 évesen az utolsó zeneiskolás évemet már a békéscsabai konzervatóriumban végeztem el Zsigmond Zoltánnál. Ő jelenleg is a Szegedi Zeneművészeti Főiskola rektora, és tanszékvezetője. Neki nagyon sokat köszönhetek, tőle tanultam fegyelmet, figyelmet, technikát, és alázatot a zene iránt. Mondhatnám azt is, hogy nem csak zongorára tanított, hanem emberségre is. Nagyon hálás vagyok, hogy tanulhattam tőle. Majd felvettek a csepeli konziba, ahol 2 és fél évet tanultam, majd sajnos elbocsátottak az iskolából a hiányzások miatt. Majd innen egyenesen első helyre felvételt nyertem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszakára, ahol Oláh Kálmán volt a tanárom.

7) 2014. január 17-én jelent meg az LFZE Jazz Tanszék félévi vizsgakoncert második napjáról egy beszámoló a www.jazzma.hu-n, amelyben maga először került említésre nálunk. Emlékszik még arra a koncertre?

Igen emlékszem. Ott egy olyan trióban játszottam, amit nem igazán éreztem sajátomnak. Rettenetesen jó zenészekkel dolgoztam abban az évben is, mégsem maradtunk együtt. Ahogy mondani szokták, nem volt meg a “kémia” köztünk. Emlékszem a saját szerzeményeimet játszottuk, a zeneakadémiás éveim alatt végig László Attila volt a zenekari tanárom, pont ebben az évben kerültem Borbély Misihez. Izgalmas volt tőle tanulni, sok hasznos dolgot mondott.

8) Mikor alakította meg önálló trióját? Velük mikor lép fel legközelebb?

Legelső önálló triómat 2015-ben alakítottam. Két évfolyamtársam volt a ritmusszekcióm. Emlékszem, hogy bőgő helyett basszusgitár volt. Itt sem volt meg az a feeling, amit én szerettem volna. Nagyon jól játszottunk fusion-t, de az én világom inkább a mainstream jazz. Habár aránylag sok koncertet lenyomtunk, nem maradtunk túl sokáig együtt. Majd 2018-ban egy véletlen folytán találkoztam Gayer Ferenccel és Weszely Jánossal a Mazel Tov színpadán. A legelső muzsikálás már olyan volt, amire addig még nem volt példa. A ritmusszekció úgy kísért, ahogy azt én mindig is hallani akartam. Ahogy azt az Oscar Peterson lemezeken is hallani. Elkezdtem végre öreg jazzt játszani. Pár koncert után megbeszéltük, hogy csináljuk ezt komolyan, mert élvezzük, és a közönség arcán és reakcióján is azt vettük észre, hogy élvezik, amit csinálunk. Nekem ez azért is fontos, mert mindig is próbáltam emészthető jazzt játszani, amit a lalikus is, ha nem is ért, de tudja élvezni. Ez mára már oda jutott, hogy 2022-ben a trióm volt Diana Krall előzenekara a VeszprémFest-en, illetve most januárban vettük fel legelső lemezemet, ami a „Sunrise Nocturne” címet kapta.

Több kisebb koncert is lesz február 20-án, illetve 25-én a Mazel Tov étteremben. De a következő nagy volumenű koncertünk február 28-án lesz Budapesten az Óbudai Társaskörben, ahol Oscar Peterson estet fogunk tartani olyan vendégművészekkel, mint Gyárfás István “Gyafi”, Csapó Krisztián, és Balogh Jenő “Szivacs”. Magyarországon Pleszkán Frigyes óta csak ez a trió foglalkozik Oscar Peterson zenei hagyatékával.

9) Mikor lett a Budapest Ragtime Band zenésze?

2020-ban volt egy helyettesítésem a zenekarban, nem volt kis meló megtanulni a műsort. A ragtime zongorázásnak, és úgy ámblokk a ragtime zenének van egy kis pejoratív felhangja a magyar zenész társadalomban. Erre csak azt javasolni, hogy ki kellene próbálni eljátszani pár művet. Szerintem sok zongorista elvérezne. Ezt nem a magam magasztalása céljából mondom, hanem inkább a ragtime stílus helyén kezelése végett. Sok esetben olyan bogyós kottákat kapok, ami felér egy nehezebb Well Tempered Clavier darabbal. A helyettesítés után a zenekarvezető Gayer Feri megkért, hogy legyek az állandó zongoristája a zenekarnak. Természetesen örömmel vállaltam.

10) Velük hol és mikorra várható fellépés?

A következő koncert március 7-én lesz, ahol egy új műsort fogunk előadni, a koncertsorozat címe pedig Cartoon in Jazz. Itt híres rajzfilm zenéket játszunk a Budapest Ragime Band-re meghangszerelve.

11) A zenélés mellett oktat is? Hol?

Igen, teljes idejű zongoratanár vagyok egy ecseri zeneiskolában immár 6. éve. 20 éves koromtól tanítok. Számomra nagyon fontos, hogy a jövő nemzedék zenészei is olyan oktatásban részesüljenek, mint anno mi.

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez