Németh János fellépése a BJC-ben
Németh János szaxofonos már évtizedek óta külföldön él. Játékára leginkább azok emlékezhetnek, akik például Lakatos Ablakos Dezsőt és Ráduly Mihályt is látták-hallották koncerteken. Mindenesetre az utóbbi években magyarországi családlátogatásai alkalmával egy-egy koncertet adott a BJC-ben, sőt az egyik évben a Debreceni Bor- és Jazz Napokon is játszott több formációban.
2016-ban „Exodus” címmel a Hunnia Records egy hiánypótló lemezt készített a szaxofonossal, amelyen „Soso” Lakatos Sándor, Gáspár Károly, Horváth Balázs és Csízi László játszott még.
Az augusztus 22-i Budapest Jazz Clubban tartott koncertet Németh János New Quintet fellépővel hirdették, ami – véleményem szerint – inkább egy alkalmi összeállítás volt, de ez semmit sem vont le az elhangzó program minőségéből.
A már említett lemezen játszó csapatból csak a zongorista Gáspár Károly maradt,
viszont játszott Németh János réges-régi dobos muzsikus társa, Kőszegi Imre.
Hozzájuk csatlakozott még a Gáspár Károly Trio bőgőse, Jónás Géza
és Gereben Zita énekesnő, aki időnként fellép a zongorista triójával.
Quartet felállásban, énekesnő nélkül kezdtek, mégpedig Tadd Dameron szerzeményével, az „On a Misty Night” című darabbal.
A második téma is instrumentális volt, mégpedig az „Exodus” CD nyitódarabja, az „In the Beginning” (Németh János szerzeménye).
Az első számban Németh János szoprán szaxofonon játszott, a másodikban pedig alton.
Az est folyamán egyébként a szoprán volt gyakrabban használatban, az alt ritkábban került kézbe, míg a Németh Jánosnál korábban megszokott tenorszaxofon hiányzott a hangszerek közül.
Ezután lépett színpadra Gereben Zita és így quintet formációban adtak elő még három jazz standardot a szünetig. A játék nem merült ki az énekes hangszeres kíséretében, mindegyik muzsikus lehetőséget kapott hosszú szólók eljátszására.
A pihenő után újból a quartet kezdett, Németh János kompozícióját, a „Black Mirror”-t adták elő. A folytatásban ismét csatlakozott hozzájuk az énekesnő, aki előbb két standardet énekelt, majd jött az est meglepetése. Petőfi Sándor „Vendég” című költeményét Gáspár Károly zenésítette meg. Formailag a darabban előbb a vers énekelt verziója hangzott fel zongora kísérettel, majd következett egy terjedelmes zenekari rész, majd ismét visszajött az énekszólam a zongorával.
Ováció, taps, meghajlás, megérdemelt siker. Egy ráadás számra még visszajöttek, ami pedig egy igazi bravúr darab volt, a „Route 66”, ami még kevésbé nívós előadásban is biztos siker, hát még, ha a produkció is bravúros.
Összegzésként elmondható, hogy mind a quartet, mind a quintet magas szintű produkciót nyújtott, nem is szólva a zongora trióról Kőszegi Imre mesteri dobolásával. Csak sajnálni lehet, hogy Gereben Zita viszonylag ritkán lép fel igazi jazz koncerteken, inkább a közönség által jobban kedvelt populárisabb műfajban jeleskedik.