Magyar jazzmuzsikusok reakciói Bényei Tamás
A vitaindító cikk 2023. szeptember 23-án jelent meg nálunk. A magyar jazzmuzsikusok reagálásait beérkezési sorrendben közlöm!
Joe Fritz
A Bényei féle tanulmányra reflektálnék csak annyiban, hogy bár a régi zenékben mélységében járatos az író, a modernekben csak a jéghegy csúcsát ismeri.
Egyik legnagyobb tévedése, hogy a bebop nemzedéke lenézte az elődöket.
A Jazz at the Philharmonic a legjobb példája, hogy Parker Benny Carter-rel, Dizzy Roy Eldridge-dzsel, vagy Oscar Count Basie-vel játszott együtt.
A másik az, hogy a tradicionális zenészek itthon jól ismerik a modern zenét, de fordítva nem.
Személyes tapasztalatom, és a legelsődleges indokom volt a Bohém Ragtime-ból való kiválásomnak, hogy a tradicionális zenét játszó itthoni játékosok kimondottan utálják és lenézik a modern jazzt. Ebben a zenekarban tudtam meg, hogy Oscar Peterson-nak nem volt ritmusérzéke, és Armstrong csak csirkezenének nevezte a bebop-ot.
Remélem, rávilágítottam néhány hiányosságra az írásban.
Tommy Vig
Bényei Tamás még évekkel ezelőtt felkért egy koncerten közreműködni vibrafonon a zenekarában, nagyon nagy sikerem volt.
Az előadás után a közönség úgy gondolta, hogy emiatt még sokszor meghív majd. Az ott lévő zenészek ezzel szemben azt mondták, hogy éppen ezért soha többet nem fog meghívni.
A mostani cikkében meg se említett a szerinte nemzetközileg jelzett magyar jazzisták között.
Rájött, hogy Amerikában jó voltam, de őt nem olyan könnyű becsapni!