JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Hírek

Borbély 65! – Születésnapi interjú Borbély Mihállyal

Misit lassan négy évtizede ismerem.

borbely-mihaly.jpg


1) Mikor és hol születtél?

1956. szeptember 28-án, Szentendrén


2) Volt a családodban előzménye a zenélésnek?

Csak daloskedvű felmenőim voltak, tudomásom szerint hangszeren nem játszott senki, én vagyok az első zenész.


3) Milyen hangszeren és hány éves korodban kezdtél játszani?

Nyolcéves koromban kezdtem, egy ún. “kisklarinéton”, amelynek hivatalos neve Esz-klarinét.


4) Milyen zeneiskolákba jártál és kik voltak a tanáraid?

Szentendrei Állami Zeneiskola (ma már Vujicsics Zeneiskola) - Papp Tibor

Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola - Vécsei István

Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola - Meizl Ferenc

Bartók Béla “Jazzkonzi” - Siliga Miklós, Lakatos Antal


5) Hány éves korodban és kinek a hatására fordult figyelmed a jazz felé?

Úgy 15-16 lehettem, amikor a klarinét mellett szaxofonra is szükség volt a fúvószenekarban, s maga a hangszer hozta a komolyabb érdeklődést a jazz és az improvizáció iránt. Aztán egyik barátom kölcsönadott egy Charlie Parker lemezt (“ezt hallgasd meg, Misi!”), ami aztán eldöntötte a sorsomat…


6) Kikkel játszottál először jazzt?

Pomázi és környékbeli barátaimmal jammelgettünk olykor.


7) A "nagy öregek" közül kinek a zenekarába kerültél be először?

Inkább talán a “nagyobb neveket” írom - akkoriban (a nyolcvanas években) még jó néhányan egész fiatalok voltak: Budapest Big Band, Regős István zenekara, illetve alkalmi formációkban Gonda Jánossal, Binder Károllyal, később aztán Kőszegi Imrével, Szakcsival, Szabadossal…


8) Mikor alakítottad meg első önálló zenekarodat és kik voltak a tagjai?

Jó ideig nem voltak zenekarvezetői ambícióim, szerettem sideman-ként mások zenei elképzeléseinek megvalósítását segíteni, de aztán eljött az idő, amikor megfogalmazódott bennem: saját zenei koncepciómhoz és kompozíciós ötleteimhez hasonló gondolkodású alkotótársakat keresek, akikkel létrehozható az a zenei mikrokozmosz, amely csakis ránk jellemző, a magyar és Kárpát-medencei zenei hagyományokból táplálkozik, ugyanakkor a modern kor embere számára is van mondanivalója, s ezzel együtt szerves része a műfajnak, nemcsak hazai, de nemzetközi vonatkozásban is - és itt most nem piaci, hanem stilisztikai szempontokra gondolok.


9) A Quartet B hányban alakult?

1994 végén, hivatalosan 1995-öt tartom számon. Azután ez a formáció kibővült, s 2006 óta Balkán Jazz Project néven működik.


10) És a Borbély Műhely?

Itt is volt egy kis crescendo, 1998-99 tájékán koncerteztünk olykor, de az ezredfordulóra érett meg a stabil összeállítás és zenei koncepció.


11) Most jut eszembe a Borbély-Dresch Quartet. Az mikor lépett fel először?

Noha olykor játszottunk Dresch Misivel, közös zenekart nem terveztünk, ennek ötlete a Fonó akkori igazgatója, Hollókői Lajos érdeme. 2005-ben koncerteztünk először, s annak a hangversenynek az anyaga adta a következő évben megjelent első lemezünk javát.


12) Mikor és kinek a zenekari tagjaként készítetted az első lemezfelvételed?

Jónéhány nép-, világ- és kortárszenei album után - ha jól emlékszem - Grencsó Pisti „Villa Negra” című albuma volt az első jazzlemez, ennek felvétele 1996-ban volt.


13) Eddig hány Quartet B és Borbély Műhely CD jelent meg?
- két Quartet B album és egy Balkán Jazz Project
- öt Borbély Műhely (a lemezeken és külföldön “Mihály Borbély Quartet”)


14) Ezen felül még milyen formációkban játszottál/játszol?

Kezdjük a sajátokkal:
- Binder Karcsival 1995 óta játszunk duóban, hat lemezt készítettünk
- a Polygon Trió (Lukács Miklós – cimbalom, Dés András – ütőhangszerek, és jómagam fúvós hangszerek) 2015-ben alakult, eddig egy lemezünk jelent meg
- az amerikai-magyar Eastern Boundary Quartet 2007 óta működik, négy albumunk jelent meg
- a Finnországban élő Süle Lászlóval is készítettünk egy duólemezt


És akkor még néhány fontos muzsikus, ill. zenekar a korábbi évekből, kb. időrendben: Budapest Big Band, Regős István Quartet/Quintet, Baló Trió/Quartet, Brass Age, Nagy János Hardline Quartet, Test Jazz Group, Grencsó Big Collective, Kőszegi Imre Quartet/Quintet, Szakcsi Quartet, Szabados György MAKUZ, László Attila Quintet, Lantos Zoltán Mirrorworld.

Öröm, hogy szólistaként a Budapest Jazz Orchestra és a Modern Art Orchestra koncertjein is közreműködöm időnként.

Jelenleg a saját zenekaraimon kívül a Binder Quartet, az Eastern Boundary Quartet, és az Oláh Kálmán Septet tagja vagyok, ill. a jazz és világzene határait feszegető harmonikás, Orosz Zoltán zenekarában is játszom.


15) Felsorolnád, hogy a külföldiek közül kikkel játszottál?

Paul Bley, Steve Coleman, Trilok Gurtu, Charles Lloyd, Herbie Mann, Bob Mintzer, Zbigniew Namislowsky, Rova Saxophone Quartet, Saxophone Summit (Michael Brecker-Dave Liebman-Joe Lovano), Arnie Somogyi “Improvokation”, Theodosii Spassov, Jiři Stivin, Lew Tabackin, Yurodny.


16) Mióta és milyen iskolákban tanítottál eddig?
- 1979-89, Szentendrei Zeneiskola
- 1986-1991, “Jazz Konzi” (Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola)
- 1992-97, Pomázi Zeneiskola
- 2010-15, Vienna Konservatorium Budapest
- 1991-től Zeneakadémia Jazz Tanszék, ahol három évig tanszékvezető is voltam


17) Összeszámoltad már, hogy hány szaxofonos növendék került ki szárnyaid alól?

Hú, ezt most nem tudom pontosan megmondani, de úgy ötven körüli a szám, s hozzá kell tennem, hogy nagyrészük Elek Istvánnal közös “gyermekünk”, hisz vele már húsz éve működik az a nagyszerű munkakapcsolat, amelynek lényege, hogy a zeneakadémiai szaxofonosok mindkettőnk növendékei, a tananyagnak bizonyos részeit egyeztetjük, s felosztjuk, aztán persze ebben is van improvizáció…


18) Vannak olyanok közöttük, akik híresek lettek?

Bizony, sokan, de ez az ő érdemük, s akik nem lettek híresek, azok is nagyszerű muzsikusok, vagy tanárok lettek, talán épp ezért nem emelnék ki senkit.


19) Gondolom, vannak még terveid, akár muzsikusként, akár tanárként. Beszélnél erről a www.jazzma.hu olvasóinak?

A Polygon Trió és a Borbély Műhely számára készülő két új lemez- és koncertprogram a legközelebbi feladat, az utóbbi anyag különösen érzékeny zenei anyagot tartalmaz, hangvétele és megszólalása az elképzeléseim szerint LP-n (Vinyl) érvényesülne igazán. Ehhez persze még jónéhány (főleg költségvetésbeli) részletnek tisztázódnia kell, szponzor nélkül ez ma már megvalósíthatatlannak tűnik.


20) Befejezésül boldog 65. születésnapot!

Megtisztelő, hogy gondoltatok rám, s hogy felköszöntöttél!

Nagyon köszönöm!


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez