Világsztárok Magyarországon – A Jan Garbarek Group a Körcsarnokban 1996. május 7-én
2016. szeptember 04., Dr. Sümeghy László
A „Visible World” címmel akkor megjelent ECM lemezének bemutató turnéja során 1996. május 7-én a Népstadion melletti Körcsarnokban lépett fel a Jan Garbarek Group.
A koncertsorozat éppen Budapesten kezdődött, majd július végéig még 21 fellépés következett Németországban. A zenekarvezető quartet-jében a már évek óta játszó Rainer Brüninghaus billentyűs és Eberhard Weber bőgős mellett most Marilyn Mazur játszott az ütőhangszereken.
A lemezbemutató turné kapcsán csak azért tudok szolgálni ilyen részletes információkkal sok év távlatából is, mert eltettem az ECM Newsletter aktuális negyedévi kiadványát (az Internet totális térhódítása előtti időkben még ilyen is volt), amely a lemezről is közöl majdnem egy oldalas ismertetőt. Ebben lévő utalások remélhetőleg segítik a lemez elhelyezését Garbarek pályafutásának megfelelő időszakába.
A koncert plakátjának hátoldalának aljára, ahogy a mellékletben most is látható, akkor felragasztottam a Koncert Kalendárium programajánlatát. A „Visible World” című számon kívül más szerzeményt a programból nem tudok megemlíteni, de például a „Witchi-Tai-To” biztos nem volt, és a többi megadott cím kapcsán is több mint kétségeim vannak. Tekintsük ezt a felsorolást csak egy figyelem felhívó csalogatásnak.
Bevallom, hogy ez a Garbarek lemez nincs a gyűjteményemben, egyszer hallottam a rádióban és azt, ahogy a koncerten játszották. Most rákerestem a lemez részleteire az Internet-en és látom, hogy 15 szerzeményt tartalmaz lemez. A számok között van szólóban, duóban, trióban, quartet-ben és quintet-ben előadott is, ráadásul alig található kompozíció a nagyobb létszámú zenekari felállásokkal. Ebből következően a Visible World koncert változata nem pontosan egyezett meg a lemezen megörökítettel. Arra emlékszem, hogy hosszú vagy inkább nagyon hosszú zongora/szintetizátor- és bőgőszólók voltak a számokba beillesztve. Garbarek esetében pedig az volt az érzésem, hogy rendszeresen, számról-számra visszatér egy skandináv hangulatú dallam.
Garbarek életművében, 20 év távlatából nézve, ez a lemez nem tartozik a kihagyhatatlan „top” lemezek közé (írom ezt, tiszteletben tartva mások eltérő véleményét). A Keith Jarrett-tel történő együttműködésének időszakában (Jarrett-tel és Jarrett nélkül), illetve az ezt megelőző, majd követő néhány év Garbarek együttesek hangzása már 1996-ban is történelmi távlatnak érződött a koncerten. Pályafutásának kezdeti éveire jellemző post Coltrane stílusjegyektől pedig egyszerűen fényévnyi távolságra került (ami természetesen nem baj, hiszen mindenki az elődökre alapozva igyekszik megtalálni saját hangját).
Persze Garbarek szaxofon hangja 1996-ban is és most is összetéveszthetetlen, azon kevesek közé tartozik, akit egy jazzkedvelő bármilyen kvíz műsorban kétség nélkül felismer. Valahogy az a „plusz”, az újdonság és a kiszámíthatatlanság érzése hiányzott, ami első 1983-as debreceni és az utána követő többi magyarországi fellépésén jelentkezett. Én mindenesetre ezután már csak a Bazilikában a Hilliard Ensemble-lal tartott egyik koncertjén hallgattam meg élőben, némileg sittes körülmények között (akkor volt éppen a Bazilika felújításának időszaka), de hát az is már tizensok évvel ezelőtt történt. Az utolsó lemez élményem pedig szintén pár éve valamelyik tengerentúli utazásom alkalmával volt, mivel a repülőgép zenei kínálatában szerepelt a Garbarek Group drezdai koncertjéből készült lemez (ez már Weber nélkül). Mit mondjak, nem változott meg a véleményem.
Az utolsó mondataimat tekintsék egyszerűen egy szubjektív véleménynek egy olyantól, aki részt vett több felejthetetlen koncertjén és rongyosra hallgatta néhány lemezét.
(Feleségem Gabi nagy Garbarek rajongó, így természetesen mi is elmentünk a koncertre. Annál is inkább, mert Szabó Gyula barátom –aki akkor épp a MATÁV egyik fő kulturális embere volt- meghívott bennünket. Ráadásul a 2. sorba adott jegyet. Így aztán mindent jól láttunk (például Marilyn Mazur össze csörgő-börgőjét! Nekünk nagyon tetszett a koncert! Lehet, hogy ez és a korábbi koncert hatások indították arra Szász Gabriellát, hogy saját szervezésben 2014 novemberében felléptette Jan Garbareket és a Hilliard Ensemble-t a Bazilikában! – A szerk.)