Világsztárok Magyarországon - Airto Moreira & Flora Purim Fourth World - 1996. 02. 27., Petőfi Csarnok
2016. augusztus 28., Dr. Nagy Sándor
Dr. Nagy Sándor ezen a hangversenyen nem ügyeletes orvosként, hanem mezei jazzrajongóként vett részt! – A szerk.
Emlékszel? Húsz éve a PeCsában voltunk Airto Moreira koncerten, tudod, az a kib...... jó ütős - segíts, mondj róla valamit! Írnék a jazzma.hu "Világsztárok..." rovatába." - hangzott a "felkérés" barátomhoz… Akivel egyébként együtt ültünk a színpadhoz közel, oldalt egy asztalon (!), hogy minél jobban lássunk. "Hú, az k.... jó volt!" - mondja, és nagyjából ennyi... Hát, ezzel nem jutottam előbbre. Mert, sajnos, én sem emlékszem "mindenre"...
Jön a kör e-mail: "Ki járt '95-'96-ban ezen és ezen a koncerten, vagy másik jelentős (jazz) eseményen?" Persze, figyelembe véve: "Világsztárok Magyarországon". Én meg "mondom": Airto-Purim, PeCsa, 1996. Kellett ez nekem? A halvány emlékeket nehéz "kiszínezni"...
De, megpróbálom: nézzük a latin jazzt játszó zenekart - a brazil házaspár 1990-ben alapította "Fourth World" néven, amely utána még tíz évig létezett: Airto Moreira - ütőhangszerek, dob, ének; Flora Purim - ének, ütőhangszerek; Jovino Santos Neto (honfitársuk) - fuvola, szintetizátor; José Neto (honfitársuk) - gitár, ének; Gary Brown (afro-amerikai) – basszusgitár. Én erre az összetételre emlékszem a budapesti koncerten is - a bevezetőben említett barátom szerint "legalább" öten voltak... (A világhálón semmit nem találtam, ami a kérdést eldöntené.)
Mit tesz ilyenkor a "szerencsétlen" beszámoló író? Odamegy a CD polchoz - és keres. Jól teszi, mert megtalálja a szóban forgó zenekar harmadik lemezét! Igaz, az akkor még meg sem jelent, mégis azzal az anyaggal turnéztak Európában. De a semmihez képest... (Sőt a "Free"-t is - Airto neve alatt.)
És akkor: Petőfi Csarnok, 1996. február 27-e, nincs teljes teltház. Érdekes a színpadi elhelyezkedés (ez megmaradt): elől, középen Airto - számtalan dobbal, ütőhangszerrel "körülbástyázva"; mellette felesége a mikrofonnál - persze a keze ügyében mindenféle ritmushangszer. A "többiek" hátrább. Minden a főnökre van "kihegyezve". És közben Flora Purim énekére, amely szárnyaló, tiszta, egyéni. A hosszabb hangszerszólók között (és sokszor alatt is), valamint a bevezető részeknél A. M. a főszereplő. Dobolása és (főleg) "ütőzése" teljesen egyedi, egzotikus. Madár- és más állathangokat utánzó, "sustorgó-percegő" játékát "gajdoló-dúdoló", (általában) szöveg nélküli énekével kíséri. Rendkívül gazdag ritmusvilág jellemzi - dallamos kompozíciókkal, nagyrészt vidám hangvétellel. Flora Purim és "a többiek" kevésbé hagytak bennem mély nyomot. Azért mégis csak eltelt húsz év...
Visszatérve Airto-ra: már régebben felfigyeltem rá: Miles Davis-nél (például a "Big Fun"-on), vagy Chick Corea "Return to Forever" című lemezén. Most (2016-ban) éppen 75 esztendős (felesége fél évvel fiatalabb) - talán nem járok messze az igazságtól: akkor a PeCsában minden idők (egyik) legjobb ütőhangszeresét láttuk ezen a koncerten.