JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 24.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Világsztárok Magyarországon

Világsztárok Magyarországon – A Charlie Mariano-Rainer Brüninghaus Duo a Pesti Vigadóban 1984. április 15-én

Ha székesfehérvári munkatársunk, Márkus József nem hívja fel figyelmem az alábbi –általam publikált- cikkre, akkor magamtól biztos nem jut eszembe, hogy annak idején írtam Gonda János Jazz című évente három-négy alkalommal megjelenő szaklapjába…

mariano-bruninghaus-jazz84.jpg


Így viszont, hogy újra elolvashattam, eszembe jutott, hogy annak idején (az 1970-es évek második felétől az 1980-as évek közepéig) számtalan riportot készítettem a Magyar Rádió „jazzrovata” részére. (A jazzrovatot azért tettem idézőjelbe, mert amikor 1994. október 1-én beléptettek a Magyar Rádió Zenei Főosztályára, kiderült, hogy nekem kreálták a jazz szerkesztői státuszt, ami előtte nem létezett, hisz a „nagyhatalmú és sokak által retteget jazz-szerkesztőt, K.I.-t 1961-ben esztrád zenei szerkesztőként vették státuszba… Sőt, miután 2010. szeptember 1-vel nyugdíjba vonultam, a státuszom megszűnt, így azóta újra nincs jazz szerkesztője a Magyar Rádiónak. Akarom mondani, az MTVA Divízió II-nek!)

Amellett, hogy engem már akkor évtizedek óta érdekelt a jazzmuzsika, ezen a koncerten is „riporterkednem kellett”. A fellépés előtt tudtak fogadni a művészek, de az interjú közben Brüninghaus-nak ki kellett menni a színpadra, hogy szintetizátora hangszíneit beállítsa. A riport után aztán ment Mariano is. De előtte még az öltözőben megmutatta nekem a nagaswaram nevű fafúvóst, ami első ránézésre olyan volt, mintha egy klarinétból, egy töröksípból és egy tárogatóból gyúrták volna össze. Sőt, még játszott is rajta nekem. Tiszta kígyóbűvölő hangja volt.


mariano-bruninghaus-szorolap84.jpg


Aztán, mikor Márkus Józsi utólag a múlt héten átküldte a fenti szórólapot, akkor az is eszembe jutott, hogy az időközben elhunyt londoni free jazz harsonás, Paul Rutherford (1940-2007) és triója volt az előzenekar, amelyben Paul Rogers (1956) volt a bőgős és Nigel Morris (1948) a dobos. Az előző évben felvett és 1984 tavaszán megjelentetett LP-jük, a „Gheim” darabjait játszották (Gheim, Brandak, Crontak, Prindalf), vagy mondjuk úgy, „szedték ízekre”. Nekem a második szám után be kellett mennem az öltözőbe a Mariano interjú miatt, így szegény feleségem egyedül szenvedte végig Rutherford-ék maradék két számát…


paul-rutherford-trio-gheim.jpg


Higgyék el, nekem is jobban tetszett a második rész. Habár az első szóló szám alatt, amit Rainer Brüninghaus (1949) több mint húsz percig játszot szintetizátoron, öt perc után a közönség kínos feszengésbe ment át... De aztán bejött a színpadra Charlie Mariano (1923-2009) és onnantól kezdve a fellegekbe emelt bennünket a zene. A rendkívül rossz akusztikájú terem ellenére is! 

Vissza az összes cikkhez