A Beatles és a jazz – The Fool on the Hill (1991-2000)
2016. május 15., Maloschik Róbert
A dalt 1967 tavaszán írta Paul McCartney, miután hazajöttek Indiából. Kimondottan az év végére időzített első televíziós filmjükbe és az Angliában un. „double EP”-ként megjelentetett lemezre, valamint az amerikai LP-re.
Alistair Taylor (Brian Epstein jobbkeze) mesélte újságírói kérdésre válaszolva, hogy ha memóriája nem csalja meg, akkor talán 1967 áprilisában egyszer Paul McCartney sétára hívta a londoni Regent Park melletti mindössze 78 máter magas Primrose Hill-re. Éppen Isten létéről, vagy nem létéről beszélgettek, mikor egy titokzatos külsejű férfi jelent meg közvetlenül mellettük a semmiből, majd ugyanazzal a lendülettel el is tűnt. Ez annyira sokkolta McCartney-t, hogy minden londoni foglalatosságát ott hagyva hazautazott Liverpool-ba, és egyenesen apja házába ment. Ahol leült a zongorához és megírta a „The Fool on the Hill”-t. De bizonytalan volt abban, hogy a szöveg illik-e a dallamhoz. Így amikor visszatért Londonba, megmutatta azt John Lennon-nak, aki biztosította róla, hogy a szöveg úgy jó, ahogy van, és ehhez nem kell az ő segítsége!
A „The Fool on the Hill”-t 1967. szeptember 25-e és 27-e között rögzítették, majd október 20-án még fuvolistákat is hívtak a stúdióba. Így hivatalosan az lett a felvétel záró dátuma.
A Beatles az alábbi összeállításban szerepel a dalban: Paul McCartney – szólóének, zongora, akusztikus gitár, basszusgitár, furulya, penny whistle, John Lennon – szájharmonika, jew’s harp, George Harrison – akusztikus gitár, szájharmonika, Ringo Starr – dob, maracas, finger cymbals. Mivel a Moody Blues épp akkor rögzítette saját albumát az Abbey Road-on, így áthívták Ray Thomas-t és Mike Pinder-t, hogy ők is működjönek köze szájharmonikán. Utólag Paul kitalálta, hogy kellene pár fuvolista is, így hárman rájátszottak a felvételre: Christopher Taylor, Richard Taylor és Jack Ellory.
Angliában un. „double EP” formájában dobták piacra a „Magical Mystery Tour”-t, így ott nem az albumlistán vették figyelembe, hanem a kislemez listán. Ott viszont a „Hello, Goodbye” szárnyalása miatt csak a második helyig jutott!
Amerikában már 1967. november 27-én piacra dobták, de LP formájában jelentették meg a „Magical Mystery Tour”-t, a hat „filmdal”-t öt 1967-es Beatles slágerrel egészítették ki. Ez rejtélyes módon csak 1967. december 23-án került fel a Billboard albumlistájára. Igaz, utána 91 hétig ott is ragadt, s 1968. január 6-tól március 2-ig, vagyis 8 héten át vezette a New York-i Billboard Hot 200 (Album) listát. Ötszörös platinalemez lett, vagyis több mint ötmillió példányt adtak el belőle csak Amerikában!
A „The Fool on the Hill”-ből az elmúlt 48 és fél évben 90 jazz feldolgozás készült! Most azonban csak az 1991 és 2000 közötti időszakot vizsgálom. Akkor 17 jazz verzió került kiadásra, abból egyet az én felkérésemre készítettek magyar muzsikusok! Legalább is én ennyiről tudok…
Jazz Studio Quartet 5’00” (Beatles Idea?! 1993 CD)
(- ag, - p, - b, - dr + - v)
Ceccarelli Trio 5’04” (3 Around the 4 CD 1994)
(André Ceccarelli – dr, voc, Thierry Elliez – p, syn, Jean-Marc Jafet – b)
Chris Potter 4’30” (Pure 1995 CD)
(CP – bcl, Larry Goldings - p, John Hart - ag, Larry Grenadier - b, Al Foster - dr)
Tom Scott (as) 4’29” (+Ron Anston – dr)
(VA: (I Got No Kick Against Modern Jazz) – A GRP Artists’ Celebration of the Songs of The Beatles 1995 CD)
The Swingle Singers 4’54” (1812 CD 1995)
Mulgrew Miller 6’45” (Getting to Know You 1995 CD)
(MM – p, Richie Goods - b, Karriem Riggins - dr, Big Black – con)
New Project Jazz Orchestra 7’30” (olasz!) (Across The Beatles Universe 1995 CD)
Ray Sepulveda 4’31” (VA: Tropical Tribute to The Beatles 1996 CD)
Castafiore 6’42” (spanyol!) (VA: Disfrutando con las canciones de Los Beatles 1996 CD)
(- ts, - eg, - bg, - dr)
Dianne Reeves (voc) & Javon Jackson (ts) 5’54” (VA: Bob Belden Presents Strawberry Fields 1996 CD)
Tony Williams Trio 6’21” (Young at Heart 1997 CD)
(TW – dr, Mulgrew Miller – p, Ira Coleman – b)
Enrico Pieranunzi (p) 3’22” (The Chant of Time 1997 CD)
Enrico Pieranunzi Trio & Ada Montellanico 4’50” (Ma l’amore no 1997 CD)
(AM – voc, EP – p, Piero Leveratto – b, Mauro Beggio – dr)
Gary Smart (p) (Beatle Jazz 1998 CD)
Kőrössy János (p) 3’14” (Yancy Korosi Plays The Beatles 3 1998 CD)
Shigeko Suzuki 4’44” (Close Your Eyes 1999 CD)
(SS – voc, - ag)
Andriy Prozorov 5’31” (Live Recordings from Kiev 2000)
(AP – ss, - ep, - b, - dr)