JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Cohen, Avishai (trumpet) - Big Vicious

Cohen, Avishai (trumpet): Big Vicious 2020. április 05., Simády Béla

avishai-cohen-big-vicious.jpg

Avishai Cohen – Big Vicious (ECM Records/Hangvető - 2020 március)


Avishai Cohen (a trombitás, nem a bőgős!) immáron a negyedik albumát jelentette meg az ECM Records-nál. Az előzőek pontosan illeszkedtek Manfred Eicher elvárásához, ízléséhez, a fő vonalas jazz és a kortárs zene határán mozgó felvételek tökéletesen beleillettek a megszokott hangzásba. Ez az új lemez két meghallgatás után is inkább Bugge Wesseltoft saját „Jazzland” kiadójának stílusjegyeit viseli magán. Ehhez nagyban hozzájárult az izraeli zenész/producer Yuvi Havkin szerepvállalása, akit a művészvilág „Rejoicer” néven ismer, és saját szerzeményeiben a funk, hip-hop, ambient és jazz elemeit keveri. A La Buissone stúdióban 3 nap alatt rögzített tizenegy számból háromban maga is részt vett társszerzőként.

A „Big Vicious” nevet viselő zenekar kilenc saját számot és két feldolgozást vett fel egy dél-francia kisvárosban. Az elektro-akusztikus zenekar két dobost és két gitárost vonultat fel Cohen trombitája mögött. Ahogyan Cohen mondja társairól: „Mindannyian a jazz-ből jöttünk, de némelyikünk már korábban kiszállt belőle. Mindenki hozza a maga hátterét, és ezzel részévé válik a hangzásnak.”. Amit hallunk a lemezen az belefér a jazz kategóriájába, de nagyon erős rock-pop érintettséggel. Cohen igyekszik mindent beleadni, de a felvonultatott hangszerek határt szabnak a lehetőségeknek.

Az album első három száma el is árulja, hogy mit kaptunk… zakatoló rock ütemek, némi elektronika, hosszan elnyújtott trombita frázisok elektromos gitár-effektekkel ellenpontozva. Könnyen hallgatható, dallamos, nem túl bonyolult zene. Következik egy érdekes feldolgozása Beethoven „Moonlight Sonata” klasszikusának. Ezek után elérkezünk a lemez talán legszerethetőbb számához, a Massive Attack „Teardrop” című felvételének átdolgozásához. Egy könnyed, dallamos pop szám nagyon szépen eljátszva, hangulatilag is remekül stimmel az albumhoz. (Az ECM hivatalos videót is készített hozzá.)

https://www.youtube.com/watch?v=8CvpzZupRK8

A továbbiak közül feltétlen említést érdemel a „Rejoicer” segítségével megalkotott „Teno Neno”, ami ritmusváltásaival sajátos keveredése a hagyományos jazz-nek és trip-hop-nak, Cohen nagyon szép dallamai mellett a két dobos a főszereplő.

Manfred Eicher – a videó tanulsága szerint is – végignézte a három napos stúdiózást, elégedett volt, a lemez megjelent. Több mint 20 évvel ezelőtt egy Niels-Petter Molvaer nevű trombitás kapott váratlanul lehetőséget az ECM kiadótól, hogy az addigi megszokásoktól eltérően egy elektronikával telezsúfolt albumot megjelentessen. A „Khmer” mérföldkő lett abban a stílusban, és az ECM egyik legjobb eladási számokat produkáló kiadványa.

Vajon mi lesz a „Big Vicious” sorsa?


Zenészek:

Avishai Cohen – trombita, effektek, szintetizátor

Uzi Ramirez – gitár

Yonatan Albalak – gitár, basszusgitár

Aviv Cohen – dob

Ziv Ravitz – dob, szemplerek


Tracklist:

1. Honey Fountain

2. Hidden Chamber

3. King Kutner

4. Moonlight Sonata

5. Fractals

6. Teardrop

7. The Things You Tell Me

8. This Time It’s Different

9. Teno Neno

10. The Cow & The Calf

11. Intent


Vissza a lemezhez