Clayton, Gerald: Happening: Live at the Village Vanguard 2020. július 31., Gáspár Károly
Gerald Clayton - Happening: Live at the Village Vanguard (Blue Note/Universal Hungary)
„Így történt”
A hollandiai Utrecht-ben született 1984-ben, de amerikai, aki Los Angeles-ben nőtt fel, mostanra pedig a New York-i, sőt, a globális jazzélet jeles képviselője. Kiről van szó?
Nem akarom kedves Olvasóinkat a kánikulában rejtvényekkel terhelni, inkább elárulom gyorsan a megfejtést: Gerald Clayton.
A 36 éves zongorista szép karrierrel dicsekedhet, hiszen -többek között- olyan nagyágyúkkal koncertezett és készített lemezeket eddig, mint Charles Lloyd, John Scofield, Diana Krall, vagy a fiatalon elhunyt zseniális trombitás, Roy Hargrove.
Clayton most a „sideman” szerepkörből zenekarvezetőre váltva készített albumot, mely a Blue Note kiadó gondozásában jelent meg „Happening: Live at the Village Vanguard” címmel.
A korongon Walter Smith III (1980) tenorszaxofonozik, Logan Richardson (1980) altszaxofonozik, Joe Sanders (1984) bőgőzik, és Marcus Gilmore (1986) dobol.
Ez a csapat tehát a „Nagy Alma” jazzéletének középkorosztályához tartozó művészek első osztályú válogatottja (nyilván jónéhány hasonló kvalitású „kerettag” van még arrafelé), akiket nemzetközi szinten is jól ismernek már a műfaj kedvelői.
A legendás Village Vanguard jazz klubban rögzített felvételen négy Gerald Clayton kompozíció csendül fel („Patience Patients”, „A Light”, „Rejuvenation Agenda”, „Envisionings”), de hallhatjuk Bud Powell klasszikusát, a „Celia”-t, Johnny Green jazz standard-dé avanzsált gyönyörű balladáját, a „Body and Soul”-t, és Edward Kennedy Ellington híres blues témáját, a „Take the Coltrane”-t.
A „Celia” és a „Body and Soul” trió, a többi dal pedig quintet formációban szólal meg.
Hát akkor nyomjuk meg a „play” gombot!
Eddig is szerettem Clayton játékát, de a „Happening” tett igazi rajongóvá.
Miért is? Nos, először nézzük a szerzeményeit.
Azt gondolom, hogy a zongorista teljesen természetesen, magától értetődően tudja megfogalmazni mondanivalóját, érzelmeit a zene nyelvén, úgy, hogy abban nincsen a mostanság oly divatos „kiszámítottság” és/vagy hatásvadászat.
A modern mainstrean nyelvén írja darabjait, de feltűnnek azokban trendi megmozdulások is, viszont nem azért, mert mindenáron divatos akar lenni. A múzsa csókja, az ihlet által vezérelve kottázott Clayton, így aztán az őszinteség minden hangban, ritmusban benne van száz százalékosan.
Persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy nem fél igazi melódiákat, dallamokat komponálni, félretéve a „legyünk erőszakosan nagyon elvontak”-elvet, mely oly sok embert űzött már el a Közönség soraiból...
Nézzük a másik faktort, mely miatt Clayton-„fan” lettem. Ez nyilván a zongorázás.
Nem mondom, hogy stílusteremtő volna, de jókora egyéni íz jelenik meg játékában. Vannak -mások mellett- Chick Corea, Herbie Hancock és McCoy Tyner univerzumából hozott motívumok, „húzások”, de nem direkt módon jeleníti meg ezeket. Mindig a legjobb pillanatban „nyomja meg a vakut”, felvillantva valamely géniusz jellemzőjét, hogy aztán saját „szavaival” élve gurítsa tovább -mindig jó irányba- a zenét.
Igazságtalan lennék, ha kiváló társait nem említeném meg recenziómban. Rájuk is hasonlóak vonatkoznak, mint amelyeket a fent leírtakban megfogalmaztam, hiszen Smith, Richardson, Sanders, és Gilmore a hagyományokat tökéletesen ismerve és tiszteletben tartva, önmagukat bele-, ráépítve ezen értékekre muzsikálnak.
A „Hapening: Live at the Village Vanguard” kézzel fogható bizonyíték afelől, hogy a jazz fősodrása -minden híreszteléssel ellentétben- él és virul, a publikum pedig örömmel és nagy ovációval fogadja azt.
Nem fog Önöknek sem csalódást okozni Gerald Clayton nagyszerű lemeze; hallgassák meg mi történt azon a fantasztikus éjszakán a klubban!
Gerald Clayton: Happening: Live at the Village Vanguard (Blue Note 2020)
1. Patience Patients
2. A Light
3. Celia
4. Rejuvenation Agenda
5. Envisionings
6. Body and Soul
7. Take the Coltrane
Gerald Clayton – zongora
Walter Smith III – tenorszaxofon
Logan Richardson – altszaxofon
Joe Sanders – bőgő
Marcus Gilmore – dob