Alba Regia Feszt – a jazz-szívcsakra – 1. nap
2024. 08. 8., csütörtök – Székesfehérvár.
Évek óta a már hagyományos helyszínen, Székesfehérvár belvárosának kis ligetében, a Bartók Béla téren rendezték az immár tizedik Alba Regia Jazz Fesztet.
Vörös Tamás és Mits Gergő basszusgitárművészek, zenepedagógusok és művészeti igazgatók
szervezésében a legjobb kezekben születik meg évről-évre az egyik legszínvonalasabb hazai jazzünnep. Szeretetteljes és professzionális szervezés, kitűnő hangminőség és igényes gasztronómia várta a közönséget és a fellépő művészeket.
A csütörtöki első napon, erős kezdéssel a fesztivál egyik hagyományos csúcsprodukciója a Vörös Tamás Projekt aratott zajos sikert. A nyolcvanas, kilencvenes évek jazz-rock világát (Miles Davis, Stanley Clarke...) idéző saját szerzemények, vérprofi, világszínvonalú szólók jellemezték a Vörös Tamás (basszusgitár),
Gotthárd Mihály (gitár),
Horváth János (billentyűs hangszerek),
Potesz Balázs (dob)
és Hámori János (trombita) alkotta ötösfogatot.
A koncert második felére kiegészültek a bodajki Hang-Szín-Tér Művészeti Szakgimnázium művésztanáraival, Kovács Dávid basszusgitárosal,
Vörös Janka énekessel
és Vörös Milán gitárossal.
A névegyezés nem véletlen, Janka és Milán Vörös Tamás gyermekei, a zenészi és pedagógusi családi tradíciók továbbvívői.
A 2024-es fesztiválon intim szólóprodukcióknak adott teret egy kisebb koncert helyszín, a Szent István Múzeum barokk épületének belső udvara.
Rengetegen voltak kíváncsiak Oláh Krisztián zongorista titán fellépésére.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének legfiatalabb tanára, felsorolhatatlanul sok elismerés, díj birtokosa. Saját formációi mellett többek között a Coltrane Legacy és a Nagy Emma Quintet oszlopos tagja is.
Ezen az estén nagyon személyes, improvizációt, klasszikus és jazz elemeket felvonultató feldolgozásokat mutatott be nagylélegzetű koncertjén. Könnyed, intelligens, szofisztikált, sokszor himnikus játéka szervesen illeszkedett a történelmi környezet időtlenségébe.
A nagyszínpadon egy magyar jazz legenda, nagy idők tanúja és alakítója, Kőszegi Imre dobos volt a vendége Egri János bőgős és fia, Egri János Junior „Egri a Négyzeten” produkciójának.
Kőszegi Imre a magyar jazz minden nagy művészével dolgozott együtt, állandó alkotótársa volt a sajnos már eltávozott Pege Aladárnak, Vukán Györgynek és Szakcsi Lakatos Bélának is.
Egri János az egyik leginvenciózusabb magyar bőgős és basszusgitáros legenda, a világhírű Trio Midnight alapító tagja Oláh Kálmánnal és Balázs Elemérrel.
Fia, Egri János Junior a legfiatalabb generáció nagy tehetsége, ének- és zongoraművész.
Műsoruk sokak által a nagybetűs JAZZnek aposztrofált patinás, klasszikus zenei világ volt a legmagasabb színvonalon. Bölcs, tökéletesen letisztult ritmusszekció és fiatalos szenvedély a köbön.
A záróprodukció a magyar jazz unikális szereplője, a zeneszerző, hangszerelő, minden stílusban saját hangon varázsló Nagy Yancha János zongorista fúziós jazz triója volt.
Basszusgitáron a francia világsztár Dominique Di Piazza (John McLaughlin Trio, Dennis Chambers, Mathew Garrison, Biréli Lagréne, ...) diktált elképesztő tempót, percenkét többezer hangot játszva a fiatal dobos Zombori Attila atombomba erejű, szikár, tűpontos, temperamentumos játékával együtt.
Önfeledt virtuozitás, lehetetlent nem ismerő technikai tudás, szárnyaló zenei humor és fantázia – mosoly katarzis zárta a teltházas fesztiválnapot az egyre derűsebb kínai agyagkatona lábainál.