Vidéki jazzarcok - Kiss György (Székesfehérvár)
Gyurival 2018-ban találkoztam először egy általa szervezett "The Thing" koncerten Székesfehérváron.
1. Mikor és hol születtél?
1962 – Székesfehérvár.
2. Hogyan kezdődött a kapcsolatod a jazz zenével?
Fehérvári jazzklub, gimnazista koromban, a 70-es évek második felében. 17 éves koromban pedig valahogy bekerültem a Siki folk blues zenekarba, ami akkor már országosan is ismert volt valamennyire, és Siklósi Imre a vezetője azzal kezdte az oktatásomat, hogy a kezembe nyomott vagy 50 jazz, blues lemezt, hogy ezeket hallgassam, amennyit csak bírom, volt benne minden, és ez alapvetően határozta meg és terelte a jazz irányába is az érdeklődésemet a progresszív rock felől.
Az 1984-es fehérvári Art Ensemble Of Chicago koncert adta meg a kegyelemdöfést, mint sok másnak is, aki ott volt, akkor jött egy kanyar az avantgard felé. Persze jártunk a magyarországi eseményekre, Debrecenbe, Nagykanizsára, Győrbe…
A 90-es években kezdtem rendszeresen járni külföldre koncertekre, fesztiválokra, persze főleg Ausztriába, de Olaszországban, Szlovéniában, Hollandiában is voltunk a barátaimmal, akkorra már megismertük az akkor még jobbára free jazznek nevezett stílus legnagyobb alakjait, jó néhányat személyesen is, szép lassan kapcsolatok alakultak a zenészekkel.
A magyar szcénával való személyes ismeretségek Ágoston Béla és Geröly Tamás barátságán keresztül történtek már a kétezres években.
3. Mikortól szervezel koncerteket Székesfehérváron, és kik voltak az eddigi jelentősebb fellépők?
Mint Pilátus a krédóba kerültem a szervezésbe, mert láttam, ha én nem csinálom, senki sem fogja, gondoltam megpróbálom.
Kb. 10 éve szerveztem az első koncertet a dán Strange Party Orchestra zenekart, a fehérvári Kortárs Művészeti Fesztiválra és a Mediawave-re. Végül a magyar és a külföldi „kreatív jazz” jó néhány jelentős zenészét sikerült Fehérvárra hoznom az évek során.
Sorolok pár nevet a külföldiekből:
Jon Irabagon, Joe Fonda, Joe Mcphee, Luc Ex, Ken Vandermark, Isabelle Duthoit, Kent Kessler, Franz Hauzinger, Ingebrigt Haker Flaten, …. csak dobosból hat nagymenő : Hamid Drake, Paal Nilssen-Love, Tim Daisy, Barry Altschul, Chris Corsano, Michael Zerang.
Ezek a zenészek a világ összes avant jazz fesztiválján nagyszínpadon szerepelnek.
4. Most szombaton a free jazz jelentős személyisége lép fel, mesélj erről kicsit...
A szombati előadás Mats Gustafsson szóló performansza, aki az óriási sikerű 2018-as The Thing koncert után másodszor jön hozzánk játszani. Ez a mostani, annak a rövid idő alatt legendássá vált koncertnek a folyománya, amit a pandémia alatt májusban Ljubljanában egy üres koncertteremben rögzítettek. (Hasonlóan ahhoz, magával hozza a sok ezer összegyűjtött törött szaxinádat, mint dekorácót is.)
Az utóbbi két évtizedben ő lett talán a legnagyobb név a kreatív jazz szcénán belül, szaxofon titánnak is szokták nevezni, rendkívül innovatív módon játszik minden létező szaxofonon egészen a basszusig. Előadásaival folyamatosan áttöri azon zenei műfajok határait is, amelyeket hozzá kell rendelnünk ahhoz a zenéhez, amellyel tulajdonképpen korábban még nem találkoztunk, legyen az pl. a Peter Brötzmann Chicago Tentet avantgárd világa, akár a punk-orientáltabb trió, a The Thing vezetőjeként, vagy a Fire! Orchestra Pendereczki feldolgozása, ami egy jellegzetesen "gustafssonos" 21. századi kortárs big band. Mats minden alkalommal feltűnő energiájával és nagyfokú érzékenységével van jelen. Nemcsak megújítja a szaxofon játékot, hanem feltalálója és megalkotója új zenei világoknak. Koncertjei ugyanolyan megszámlálhatatlanok, mint hatalmas diszkográfiája, amely több mint 200 címet tartalmaz.
Nyisd ki a szíved, és hagyd magad elvarázsolni Mats Gustafsson zenei univerzumától.