A Kőszegi Imre Quintet Juhász Gábor gitárossal a BJC-ben
Kőszegi Imre jazzdobos december 6-án lesz 80 éves. Néhány száz koncertjén már biztosan voltam, de ez nem volt akadálya annak, hogy péntek este (2024. szeptember 6.) ismét meghallgassam játékát, ráadásul a fellépésen a szokásos összetételű Kőszegi Rhythm & Brass most Juhász Gábor gitárossal egészült ki.
A teljes névsor a pontosság kedvéért:
Kőszegi Imre – dob
Bacsó Kristóf – tenorszaxofon
Molnár Sándor – tenorszaxofon
Juhász Gábor – gitár
Orbán György – bőgő
Nagyszámú közönség, majdnem teltház gyűlt össze a koncertre, magyarok és külföldiek vegyesen. Csalódásra senkinek nem lehetett oka, mainstream jazzt hallhattak a jelenlévők, mégpedig a javából. A műsorban a legjobb amerikai jazz-zenészek szerzeményeiből hallhattunk válogatást, mégpedig egyformán négy-négy darabot az első és a második részben is.
Billy Strayhorn szerzeményével kezdtek, az „Upper Manhattan Medical Group”-pal. Ha valaki nem tudná, a hosszú cím egy New York-i kórházra utal és Strayhorn egy sikeres gyógyulása kapcsán írta a dalt.
A befejező kompozíció pedig Ornette Coleman által írt „Turnaround” volt, amely a free zene kedvelőin túl széles körben akkor vált ismertté, amikor Pat Metheny felvette „80/81” albumára Charlie Haden, Jack DeJohnette, Dewey Redman és Michael Brecker társaságában. A nevekből látható, hogy a Kőszegi Quintet pontosan megegyező hangszer összeállítással lépett színpadra.
A kezdő és a befejező darab között hallhattuk még többek között Wayne Shorter-től a „Footprints”-et, egy másik Ornette Coleman-t, a „Broadway Blues”-t, Jimmy Heath szerzeményét, a „Gingerbread Boy”-t, sőt Duke Ellington balladáját az „In a Sentimental Mood”-ot is.
Egyénileg egyszerűen nincs kit kiemelni a zenekarból, mindenki nagyszerűen játszott. A közönségnek csak egyetlen problémája akadt, az, hogy véget ért a koncert.