A free jazz kiemelkedő alakjai - 49. rész: PAAL NILSSEN-LOVE
1960. december 21-e, New York City, A&R Stúdió: az Ornette Coleman Double Quartet felveszi a FREE JAZZ - A COLLECTIVE IMPROVISATION című lemezét. Mérföldkő a szabadon rögtönzött zene évtizedekre visszatekintő történelmében. A minden hónap második hétfőjén megjelenő sorozat részei a free jazz legjelentősebb képviselőit mutatják be. Negyvenkilencedik rész: Paal Nilssen-Love.
A norvég dobos Paal Nilssen-Love 1974. december 24-én született - vagyis az ötvenedik életévét tapossa néhány napja.
Szülei jazz klubot működtettek, így korán “megfertőződött”. Kezdetben édesapja tanította dobolni, majd tizenévesként már honfitársa, a szaxofonos Frode Gjerstad zenekarában játszott.
Aztán a húszas évei elején a Trondheim Musikkonservatoriumban tanult.
25 évesen adta első szólókoncertjét.
A kétezres évek elejétől számtalan társulás tagja lett a duóktól egészen a bigbandig - mindenféle változatban. A következőkben a legjelentősebbek közül mutatunk be néhányat, lemezekkel - szólótól a népesebb zenekarokig.
Egyedül játssza (például) a Miró (PNL, 2010) című alkotást. Hat, cím nélküli rész (Part I-VI), 2008-as koncert Barcelonában.
Az egyik legjelentősebb duója az amerikai fafúvós Ken Vandermark-kal: Dual Pleasure - ez az első két album címe (a képen a 2 /Smalltown Supersound, 2002/), majd később még több kiadvány; a mai napig is létező kettős, idén januárban japán turnén vesznek részt 15 állomással.
Még egy - nem kevésbé - fontos duó: Woodcuts (Smalltown Superjazz, 2010) - a zenésztárs a szintén fafúvós Peter Brötzmann. Koncertfelvétel, 2008-ban Oslo-ban rögzítették.
A bevezető részben említett Frode Gjerstad Trio albuma a Sharp Knives Cut Deeper (Splasc(H) Records, 2003) - közreműködik Peter Brötzmann (tenorszaxofon, tárogató, klarinét). Négy hosszú tétel (Part 1-4), F. G. altszaxofonon és klarinéton, Øyvind Storesund bőgőn, Paal Nilssen-Love dobokon játszik.
Egy újabb trió: The Thing - svéd és norvég muzsikusokból. Mats Gustafsson fafúvós hangszereken, Ingebrigt Håker Flaten bőgőn játszik.
Az első album címe a hármas neve: The Thing (Crazy Wisdom, 2000) - ebben az évben alakult meg a csapat, és számtalan alkotás után 2018-ban kiadták a The Thing Again című lemezt - az eddigi utolsót.
És még egy trió: FME - Free Music Ensemble, a kétezres években működött.
Ken Vandermark, Nate McBride (bőgő). és PNL társulása.
A Boneshaker szintén egy hármas: Mars Williams fafúvós hangszereken, Kent Kessler bőgőn játszik - PNL mellett. A Fake Music (Soul What Records, 2019) már a közelmúlt kiadványa - három hosszú tétellel.
Természetesen ez is koncertfelvétel.
Végül - a triókat tekintve - a Ballister: Dave Rempis (alt-, tenor- és baritonszaxofon), Fred Lomberg-Holm (cselló, elektronika). és PNL (dob, ütőhangszerek). Idén (!) január 16-án jelenik majd meg a Smash and Grab (Aerophonic Records) című albumuk, egyelőre (csak) digitális formátumban.
PNL tagja (volt) a free jazz “világválogatottnak”, a Peter Brötzmann Chicago Tentet-nek, amelyben társai (a német fafúvós mellett): Mats Gustafsson és Ken Vandermark (fafúvósok), Joe McPhee (trombita, altszaxofon), Jeb Bishop vagy Johannes Bauer (harsona), Fred Lomberg-Holm (cselló), Kent Kessler és William Parker (bőgő), Michael Zerang és PNL (dob).
Skandináv free bigband vezetője PNL - a Large Unit 2014 óta működik, változó felállásokban.
Eddig nem említett társulásai és ismertebb zenésztársak: Pocket Corner, Atomic, School Days,, Territory Band, ADA - valamint: John Butcher, Steve Swell, Bugge Wesseltoft, Marilyn Crispell és Rodrigo Amado - mások mellett.
Paal Nilssen-Love a free jazz (egyik) legjobb dobosa (számomra “a” legkiválóbb).
Egy személyes találkozás emléke a 2010-es évekből: