JazzMa

Friss Hírek

Hírek

A free jazz kiemelkedő alakjai - 28. rész: BARRE PHILLIPS

1960. december 21-e (több, mint hatvan évvel ezelőtt történt), New York City, A&R Stúdió: az Ornette Coleman Double Quartet felveszi a "Free Jazz - A Collective Improvisation" című lemezét. Mérföldkő a szabadon rögtönzött zene több évtizedre visszatekintő történelmében. A minden hónap második hétfőjén megjelenő sorozat részei a free jazz legjelentősebb képviselőit mutatják be. Huszonnyolcadik rész: Barre Phillips.

image1-2022-04-07t160323356.JPG


Az eddig bemutatott muzsikusok között nem volt még bőgős, és (nagy) többségben vannak a már elhunytak.
Most egy veterán zenész következik: az amerikai bőgős BARRE PHILLIPS, aki 1934. október 27-én, San Francisco-ban született.
Hosszú pályafutásának néhány fontos(nak gondolt eddigi) eseményét elevenítem fel.
Tanulmányait követően, a hatvanas évek elején New York City-be költözött, majd olyan zenészekkel készített felvételeket, mint például: Archie Shepp, Eric Dolphy, Lee Konitz, vagy Zoller Attila.
Hamar kiderült: a vonóval történő játék ugyanolyan fontos szerepet kap előadásában, mint a pengetés.


image2-2022-04-07t160404204.JPG


1967-ben áttelepült Európába - aztán 1968-ban rögzítették a jazz történelmének első szóló bőgő improvizációját, amely Amerikában "Journal Violone" (Opus One), Franciaországban "Basse Barre" (Futura Records) címmel 1969-ben látott napvilágot.
Az eredetileg vinylen kiadott alkotás két, közel húsz perces, összefüggő részből áll (Part One - Part Two).


image3-2022-04-07t160432241.JPG


1971-ben megjelent első albuma az ECM kiadónál "Music from Two Basses" címmel - a zenésztárs Dave Holland volt, aki csellón is játszott.
A muzsikusok által rögtönzött két hosszú "Improvised Piece" mellett még öt rövid darabot hallgathatunk.
Phillips egyébként szívesen dolgozott hangszere másik, ismert mesterével, mint például Joëlle Léandre-vel, vagy Peter Kowalddal.


image4-2022-04-07t160507365.JPG


Több szóló, valamint néhány duó- és triófelvételt követően 1989-ben rögzítették a "Camouflage" (Les Disques Victo, 1990) című albumot, amelynek érdekessége, hogy magnószalagra (tapes) rögzített "hangjaira", dallamaira utólag még egy (vagy több) szólamot rájátszott.


image5-84.JPG


Hasonló technikával készült az "Aquarian Rain" (ECM, 1992) is, de itt két francia muzsikus "kezelte" a tape-et, és Alain Joule ütőzött.
Ekkor már, és aztán később az ECM jelentette meg lemezei legnagyobb részét - azért időnként más, kisebb kiadókkal is dolgozott.
Az évek során gyakran híres zenésztársai voltak (az eddig említetteken kívül): John Surman, Terje Rypdal, Evan Parker, Ornette Coleman, Peter Brötzmann, vagy Paul Bley - és még sokan mások.


image6-64.JPG


A fenti kép 2017. szeptember 29-én Budapesten, a MU Színházban készült - itt láthattuk-hallhattuk (legutóbb) BP-et a zongorista Jacques Demierre és a szaxofonos Urs Leimgruber társaságában fellépni.
A személyes találkozás emlékezetes élmény volt a nagyszerű muzsikussal.
Eddigi utolsó alkotása "End to End" (ECM, 2018) címmel Lemezpolcunkon megtalálható - szintén szólófelvétel.
Nagyjából harminc önálló lemez, számtalan közreműködés és koncert, filmzenék komponálása, a European Improvisation Center létrehozása Franciaországban - Barre Phillips (eddigi) gazdag életútjának egy-egy jelentős állomása.
Októberben lesz 88 esztendős.


image7-37.JPG

Vissza a hírekhez