JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Weber, Eberhard - Once Upon a Time (Live in Avignon)

Weber, Eberhard: Once Upon a Time (Live in Avignon) 2021. december 09., Hárs Viktor

eberhard-weber-once-upon-a-time-live-in-avignon.jpg

Eberhard Weber – Once Upon a Time (Live in Avignon) (ECM/Hangvető)


Meghallgattam Eberhard Weber „Résumé” és „Encore” című lemezeit. Tettem ezt nagy örömmel, mivel a fantasztikus és egészen egyéni muzsikus „kisgyerekkorom” óta nagy kedvencem. Először talán 1986-87 körül hallottam, Jan Garbarek zenekarával játszottak a „megboldogult” Petőfi Csarnokban. (Ahol nem mellesleg rengeteg kiváló koncertet hallhattam az elmúlt 30-35 évben. És egy párat játszhattam is.) Zengetett, effektezett, öthúros elektromos bőgő játéka teljesen magával ragadott, inspiráló lett számomra és a mai napig az.

Eberhard Weber 1940-ben született Stuttgartban. Zenetanár szülők gyermekeként klasszikus zenei képzésben részesült, ez rányomta a bélyegét a későbbi kompozíciós technikájára.

Bemutatkozó szólóalbuma az ECM Records-nál (mely a leghíresebb és egyben a leginnovatívabb európai jazzlemez kiadó volt a 70-es, 80-as években) a „The Colours of Chloë” 1973-ban jelent meg. Kritikusok szerint ezzel az ún. „európai kamara jazz” az amerikai mainstream jazz magaslataira jutott művészi értelemben.

Weber olyan művészekkel dolgozhatott együtt, mint Gary Burton, Pat Metheny, Mick Goodrick, vagy Ralph Towner.

Saját Colours nevű zenekarában játszott többek között Charlie Mariano, Bill Frisell, Lyle Mays, Paul McCandless is.

1978-ban lett a Jan Garbarek együttes bőgőse, amellyel kilenc különböző felállásban játszottak együtt, járták be a Földet és készítettek vagy egy tucat lemezt.

2007-ben stroke-ot kapott, így sajnálatosan véget ért aktív muzsikusi karrierje, de zeneileg valamennyire aktív maradt. Így 2012-ben elkészítette a „Résumé” c. lemezt, mely nagyon sajátságos módon készült. A dalok „alapját” Weber koncerteken elhangzott szólói alkotják, melyeket a Jan Garbarek együttessel játszott 1990 és 2007 között. Majd ezeket a szólókat újraértelmezte, keyboard szólamokat adott hozzá, rájátszott újra ezt-azt, majd elhívta közreműködőként Michael DiPasqua ütőst, valamint 3 dalban Jan Garbarek maga is rájátszott a felvételekre. A dalok címei azok a városnevek, ahol ezek a szólók eredetileg elhangzottak, Santiago-tól Amsterdam-ig.

Az „Encore” hasonló koncepcióval készült. Weber így jellemezte ezt az anyagot: „Ahogy azt mondani szokták, egy Új Zene szerzőjévé váltam. Azzal a kitétellel, hogy ezt régi dolgok felhasználásával tettem.” Ezen a lemezen csak egyetlen „külsős” közreműködő volt, éspedig az az Ack van Rooyen szárnykürtös, aki több, mint 40 évvel korábban a „The Colours of Chloë” albumon is már hallható volt. A dalok címei itt is városnevek.

Szóval, két különleges módon elkészített lemez egy különleges muzsikustól. Csak ajánlani tudom jó szívvel mindenkinek, de különösen azoknak a hallgatóknak, akik nyitottak a különleges bőgőhangzásra és játékmódra.

Tettem mindezt kvázi bemelegítésként a 2021. november 5-én megjelent „Once Upon a Time” (Live in Avignon) című CD-re hangolódva.

Ez egy 1994 augusztusában az Avignon-i Théâtre des Halles-ban rögzített szóló bőgő koncert. Ez az anyag a topformában játszó Weber-t vetíti elénk, és hozza hallójáratainkba. Weber két korábbi lemezéről (Orchestra + Pendulum) hangzanak el darabok + egy vibráló előadása a „My Favorite Things”-nek, és egy különleges szóló interpretációja Weber kamara darabjának (Trio for Bassoon and Bass).

Ez az új CD kellemes karácsonyi ajándék a különleges bőgő játék kedvelőinek!


Vissza a lemezhez