Sosa, Omar: Ilé 2015. május 03., Vasvári Pál
Omar Sosa Quarteto AfroCubano - Ilé (Otá Records)
2005-ben Joe Zawinul-lal sétáltam koncertje előtt. Természetesen a zenéről beszélgettünk. Egyszer csak azt kérdezte: “Miket hallgatsz mostanában? Azt válaszoltam, hogy Őt, Mike Stern-t, a Yellowjackets-et, Salif Keita-t, meg hasonlókat. “Hagyd ezeket mondta, Omar Sosa-t hallgass, Ő a jövő!”
Fogalmam sem volt, kiröl beszél, de mivel legnagyobb példaképem ajánlotta, sürgősen beszerztem a CD-it, és igaznak találtam Zawinul ajánlását!
Azóta is követem munkásságát. Így volt ez legújabb felvételével is, melyet néhány napja kaptam kézhez!
Sosa 1993-ban disszidált Kubából, élt az USA-ban, Afrikában, jó tiz éve pedig Barcelona-ban. Mára véleményem szerint az első számú World Jazz előadó, alkotó! Zongora játékára a legnagyobb hatást Thelonious Monk és Don Pullen tette, de jelentős volt a nagy kubai zongoristák befolyása is.
Zenéjével már más a helyzet! Három fő alapeleme a kubai zene, a modern nyugat-afrikai zene és természetesen a jazz. Elképesztően bonyolult ritmusok, nagy dinamikai esések, folyamatos élő, vagy sampler énekek, általában az afrikai Yoruba nyelven, mely a kubai Santero vallás sajátja. Sosa ennek az egyháznak a képviselője.
Folyamatosan játszik különböző formációkban, duótól a WDR Bigband-ig.
Tavaly Trilok Gurtu és Paulo Fresu társaságában hallhattuk Budapesten.
Nézzük az “Ilé” cimű új lemezét. A négy alapzenész közül a mozambiki Childo Thomas basszusgitáros a legrégebbi társa, már 2000-ben is együtt szerepeltek. Az altszaxofonos Leandro Hill a fiatal kubai zenészek egyik legjobbja, fuvolán és klarinéton is játszik. A szintén kubai dobost, Ernesto Simpson-t a magyar jazzkedvelők jól ismerik, évekig volt Richard Bona együttesének tagja és többször is szerepelt hazánkban. Mind a négyen énekelnek is.
Rajtuk kívül legalább tiz afrikai, kubai ütőhangszeres, flamenco és afrikai énekes vett részt a session-ön. Nagyon egyedi, ahogy Sosa a samplereket használja, a stúdióban is élőben, sok visszacsatolással. A főszereplő természetesen a zongora, Omar hol hatalmas energiával, hol elképesztően érzékeny balladai finomsággal játszik, tökéletes billentéssel. Miután a zene nagyon improvizativ, szükség van Childo Thomas nagyon jó fülű játékára! Sosa bármerre kanyarodik, azonnal ott van a nyakában, miközben nagyon feszes tempót hoz!
Minden tökéletes ezen a CD-n! Bátran lehet vásárolni, minden jazzrajongónak, aki arra is kíváncsi, hogy merre jár manapság a modern jazz fejlődése!
Négy napja hallgatom! Megunhatatlan!
Nagy lehetőség, hogy június 3-án élőben is hallhatjuk az Omar Sosa Quarteto AfroCubano-t Budapesten a MOM Központban! Kihagyhatatlan!
http://gtclsr.com/omar-sosa-concert
Omar Sosa Quarteto AfroCubano – Ilé (2015)
Personnel:
Omar Sosa - grand piano, Fender Rhodes, Motif ES8, samplers, vocal
Leandro Saint-Hill - alto and soprano saxophones, flute, clarinet, vocal
Childo Tomas - electric bass, kalimba, vocal
Ernesto Simpson - drums, vocal, kalimba
with
Marvin Sewell - guitars (1, 4, 7, 8, 12)
Yosvany Terry - soprano saxophone (2, 5, 9, 11), chekere (5)
Carlos “El Vikingo” Ronda - palmas (1, 4, 8, 11, 12, 13), cajón (1, 11)
Pedro Martinez - percussion (4, 6, 7, 8, 12, 13)
José “El Salao” Martín - vocals (4, 12, 13)
Kokayi - vocals (1, 7)
Zogaros - vocals (1, 6)
Eladio “Don Pancho” Terry - chekere (2, 9)
tracklist:
01 - A Love Lost
02 - Momento I
03 - 4U
04 - Mentiras Enemigas (Enemy Lies)
05 - Momento II
06 - D Vuelta (The Return)
07 - Old Afro A Baba
08 - Dame La Luz (Give Me Light)
09 - Momento III
10 - Sad Meeting
11 - Momento IV
12 - La Tarde
13 - Mi Conga
14 - A Love Lost Reprise (To My Late Mother)