JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Santos Silva, Susana - Almost Tomorrow

Santos Silva, Susana: Almost Tomorrow 2014. szeptember 03., Dr. Nagy Sándor

susana-santos-silva-almost-tomorrow.jpg

Susana Santos Silva – Almost Tomorrow (Clean Feed Records)


A 10. Újbuda Jazz Fesztivál vendége lesz a 35 éves portugál trombitás hölgy, Susana Santos Silva (SSS).  A kortárs-improvizációs zene egyik legjobb előadója Porto-ban született, ott kezdte zenei tanulmányait, amit Karlsruhe-ban folytatott, majd 2010-ben Rotterdamban szerzett diplomát. 2011-ben jelent meg első, saját neve alatt jegyzett lemeze - ezt azóta több is követte. Közülük azt mutatjuk be, amely egyezik a szeptember 3-i koncerten hallhatóval.

A portugál lemezkiadót 2001-ben alapították Porto-ban. Fő profilja a modern improvizációs zene, (a free jazzben) "nagy nevek" munkáit adta már ki (pl. Ken Vandermark, Peter Evans, vagy Anthony Braxton). SSS duólemeze a svéd bőgős Torbjörn Zetterberg-gel igazi csemege a műfaj kedvelőinek. Itt már egyértelműen dominál a Művésznő, de nem "uralkodik" partnerén. 10 rész, 10 különböző hangulat. "Majdnem holnap", kicsit talán már a jövő zenéje? Nem tudni, mindenesetre kísérletező, merész rögtönzések követik egymást.

A "Knights of Storvålen" kezdeti "csörgedezése" hömpölygéssé alakul. A "Feet Machine Song" valóban gépiesnek tűnő hangjai után a "Columbus Arrival in Härjedalen"-ben, mintha egy méltóságteljes bevonulást látnánk-hallanánk (Härjedalen = történelmi svéd tartomány). A trombitaszóló "kanyargásainak" a bőgőpengetés majd vonózás nyújt biztos alapot. A "Flocos de Mel" furcsa zörejeit elhagyva jutunk a lemez címadó számához, és (szerintem) csúcspontjához. "Almost Tomorrow" - ha ez tényleg totális rögtönzés, akkor le a kalappal! Már a bevezető bőgőszóló sokat sejtet; végig improvizálva kísér. SSS kicsit Lester Bowie-ra emlékeztet, de nem baj, az egész nagyon szépen "összeáll". Egyenes folytatás a "Cow Safari" - lendületesebb változatban. Két rövidebb darab következik, a "Nötskalsmusik #6" (mintegy közjáték) tiszta hangjai felüdítenek. A "Head Distortion Machine" nyűgje után csak zuhanunk és zuhanunk ("Falling and Falling and Falling")...

Nem SSS a világ legjobb free jazz trombitása (szerintem Peter Evans) - de ez ízlés dolga és úgysem mérhető. Ez a lemeze igazán figyelemre méltó - szabad az út a legnagyobbak közé!


Vissza a lemezhez