Revive Music: Supreme Sonacy (Vol. 1) 2016. február 02., Hidász Tamás
Revive Music - Supreme Sonacy (Vol. 1) (Blue Note – Universal Hungary)
A Revive Music egy olyan New York-i zeneszerzőkből, zenészekből és zene-szerető szervezőkből álló ügynökség, amely saját elmondása szerint különös figyelmet szentel az eredeti és autentikus zene dokumentálására valamint arra, hogy ezek miként hatnak korunk zenéjére. Ennek az ügynökségnek a Blue Note Records-szal való közös munkájának eredményeképpen született meg ez a lemez. A CD borító Roland Lefox Nicol munkája, szerintem nagyon jól illeszkedik a mondanivalóhoz.
A felvételen több mint negyven művészt hallhatunk. A számokat Raydar Ellis remixei kötik össze.
Az intró -ami egy köszöntő ars poetica-nak is tekinthető- után következik az első szám, „Trane Thang/Pinocchio”, ami hatalmas energiát közvetít korunk kiemelkedő fiatal zenészeiből összeállt ritmusszekciójával: Justin Brown dobon, Luis Cato basszusgitáron, Marc Cary zongorán. A témát követően Igmar Thomas és Marcus Strickland négyezése után Shorter „Pinocchio” témájának felelevenítése következik Cary és Strickland virtuóz szólóival. A következő szám egy lazább hangvételű rövid átvezetőnek tekinthető nagyon jó groove-val.
(Raydar munkásságát nem ismertem eddig, most felkeltette érdeklődésemet.)
Az átvezetőt követő szám címe „Let’s Wait Awhile”, ami egy 1986-os Janet Jackson dal feldolgozása modern hangzású köntösben. Azt hiszem a keverés stílusossága számomra ebben a dalban vált legészrevehetőbbé. Nagyszerűen folynak egybe és közben választhatók szét a különböző hangszerek és az énekhang frekvenciái, miközben modern és mégis a 70-80-as éveket idézi. A kifejező éneklés Christe Dashiell nevét fényesíti. Az ezt követő szám ismét egy remix/interlude, az azt megelőző témából táplálkozva.
A hatodik kompozíció a lemezen a „Water Games – Ravel Reimagined” címet viseli. Ennél a számnál már nemcsak az „oldschool” hip-hop kedvelők, vagy az autentikus jazz rajongók lesznek elégedettek, hanem a klasszikus zene rajongói is, a kompozíció Ravel ismert darabjának az újragondolása. A hangszerelésről Terry Slingbaum gondoskodott, összehangolva egy 7-fős vonós szekciót, valamint korunk egyik a hiphop-jazz zászlóshajójának minősülő formációnak, a Robert Glasper Experiment-nek két tagját (Casey Benjamin - szaxofon, Mark Colenburg - dob), valamint több kiemelkedő zenészt „ültet le egy asztalhoz”.
A nyolcadik szám címe „The Procrastinator”, ami Lee Morgen számának 6/8-os újrahangszerelt, groove-osított változata, ami Ben Williams bőgős munkájának köszönhető. Azt gondolom, méltó feldolgozása ez az eredetinek, amin nem kisebb kaliberek működtek közre mint Ron Carter, Wayne Shorter, Herbie Hancock, vagy Billy Higgins. Az új változaton a szólisták (Keyon Harrold - trombita, Maurice Brown – trombita, és Jaleel Saw -szaxofon) a téma után swing kíséret fölött fedezik fel újra ennek az izgalmas, kissé talán mélabús kompozíciónak a szépségét.
A tizedik szám a „Dorothy Jeanne” címet viseli. A vampben Brandee Younger hárfajátékával Dorothy Ashby emlékét idézi, majd Anne Drummond kiváló fuvolajátékával és a becsatlakozó ritmusszekció (Dana Hawkins - dob, Dezron Dougles - bőgő) „hátradőlős” groove-jával és kissé tompított hangszíneikkel idéznek igazi retro-hiphop hangulatot. (Mintha trapéznadrágban feküdnék egy nyugágyban valahol Venice-Beach-en).
A lemez 12. kompozíciója címe: “Celebration of Life Suite: Awareness & Revolution”. Nadia Washington énekel és Chris Potter szaxofonozik. A téma egy viszonylag egyszerűbb pentatonos dallam, ami Potter hatalmas ívű szólójával teljesedik ki a dal végére. A közreműködő nevek magukért beszélnek: James Genus - bőgő, Jeff „Tain” Watts - dob, Daru Jones - elektromos dobok.
A következő szám, a “Celebration of Life Suite: Awakening”. Ugyanúgy, mint az előző, ez is Ray Angry szerzemény. Az albumról ez az egyik kedvenc számom. A zenész gárda majdnem ugyanaz, mint az ezt megelőző számon, egy kórussal kiegészülve (ami nekem különösen tetszik, mert végig unisono-ban énekelnek és az sokszor hatásosabb, mint egy sokszólamú kórusmű, bár nyilván koncepció kérdése ez is), mintegy továbbtárgyalva a korábbi gondolatot. Egy kicsit latinos, a kórus és a nagy energia szint miatt egy tipikus „album végi” szám. Ezt még követi egy utolsó remix és egy elköszönés is.
Számomra nagyon élvezetes CD ez. Kiváló, részletes a hangzás és a számok egymásutánisága az interlude-okkal kiegészülve egy koherens egész hatását kelti. Az egész lemez számomra egy „seregszemlének” felel meg. Egyrészt a felvonultatott zenész arzenál miatt, másrészt mintegy summázza a jelenlegi állapotát annak az irányzatnak, ami azt hiszem a mai jazz egyik leggyorsabban fejlődő és egyik legnépszerűbb ágazata, ami mind dallamvilágában, mind ritmikájában magában hordozza a gyökereit, valamint az elmúlt évszázad nagy zenei és kulturális változásainak nyomait is.
Ha tájékozódni szeretnénk, hogy ez a fejlődés jelenleg hol tart, és ezt élvezni is akarjuk, bátran ajánlom ezt a CD-t.
REVIVE Music Presents: Supreme Sonacy (Vol. 1) (2015)
1. A Supreme Welcome (Intro) - Raydar Ellis
2. Trane Thang / Pinocchio - Igmar Thomas & Marc Cary
Written by Written by Igmar Thomas and Wayne Shorter
Igmar Thomas: Trumpet
Marc Cary: Piano
Marcus Strickland: Tenor Sax
Louis Cato: Bass
Justin Brown: Drums
3. All Aboard (Raydar Ellis Remix / Interlude) - Igmar Thomas & Marc Cary
Remix Produced by Raydar Ellis
4. Let’s Wait A While - Marcus Strickland & Christie Dashiell
Written by James Harris, III, Terry Lewis, Janet Jackson and Melanie Andrews
Arranged by Marcus Strickland
Marcus Strickland: Tenor Sax and Bass Clarinet
Christie Dashiell: Vocals
Christian Sands: Keys
Kyle Miles: Bass
Charles Haynes: Drums
5. 3 The Hard Wait (Raydar Ellis Remix / Interlude) - Marcus Strickland & Christie Dashiell feat. Handclap Jenkins
Remix Produced by Raydar Ellis
Written by James Harris, III, Terry Lewis, Janet Jackson and Melanie Andrews
6. Water Games - Ravel Re-imagined - Slingbaum feat. Eldar, Casey Benjamin, Troy Roberts, BIGYUKI, Vicente Archer and Mark Colenburg
Produced by Tariq Khan and Terry Slingbaum
Written by Terry Slingbaum
Based on "Jeux D'eau" by Maurice Ravel
Arranged by Terry Slingbaum
Eldar Djangirov: Piano
Masayuki Hirano: Auxiliary Keyboard
Vicente Archer: Bass
Mark Colenburg: Drums
Casey Benjamin: Alto Sax
Troy Roberts: Tenor Sax
Bendji Allonce: Percussion
Maria Im: Violin
Stephan Fillare: Violin
Matt McBane: Violin
Ada Pasternak: Violin
Maria Jeffers: Cello
Jody Redhage: Cello
Terry Slingbaum: Mandolin and Violin
7. 808s in France (Raydar Ellis Remix / Interlude) - Slingbaum
Remix Produced by Raydar Ellis
Written by Terry Slingbaum
Based on "Jeux D'eau" by Maurice Ravel
808s in France" Samples Gary Bartz, Wallace Roney, Keyon Harrold, Marc Cary, and Al Carty provided by Converse Sample Library and Indaba Music.
8. The Procrastinator - Keyon Harrold, Maurice Brown & Jaleel Shaw
Written by Lee Morgan
Arranged by Ben Williams
Keyon Harrold: Trumpet
Maurice Brown: Trumpet
Jaleel Shaw: Sax
Kris Bowers: Piano
Ben Williams: Bass
Justin Brown: Drums
Kris Bowers and Ben Williams appear courtesy of Concord Records
9. Playing Catch Up (Raydar Ellis Remix / Interlude) - Keyon Harrold, Maurice Brown & Jaleel Shaw
Remix Produced by Raydar Ellis
Written by Lee Morgan
10. Dorothy Jeanne - Brandee Younger
Produced by Casey Benjamin
Written by Brandee Younger
Brandee Younger: Harp
Anne Drummond: Flute
Chelsea Baratz: Tenor Sax
Dezron Douglas: Bass
Dana Hawkins: Drums and Percussion
11. 1 For My DJ (Raydar Ellis Remix / Interlude) - Brandee Younger
Remix Produced by Raydar Ellis
Written by Brandee Younger
12. Celebration Of Life Suite: Awareness & Revolution – Ray Angry feat. Nadia Washington & Chris Potter
Written by Ray Angry, Kendra Foster and Nadia Washington
James Genus: Bass
Jeff “Tain” Watts: Drums
Chris Potter: Sax
Nadia Washington: Vocals
Daru Jones: Electronic Drums
13. Celebration of Life Suite: Awakening – Ray Angry feat. The Council of Goldfinger
Produced by Ray Angry
Written by Ray Angry, Kendra Foster and Nadia Washington
James Genus: Bass
Jeff “Tain” Watts: Drums
Chris Potter: Sax
Burinss Earl Travis, III: Bass
The Council of Goldfinger: Choir
Daru Jones: Electronic Drums
14. Drop Confetti Then We Jetti (Raydar Ellis Remix / Interlude) - Ray Angry
Remix Produced by Raydar Ellis
Written by Ray Angry, Kendra Foster and Nadia Washington
15. A Wally’s Good Night - Paul Poindexter