JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Regev, Reut - Exploring the Vibe

Regev, Reut: Exploring the Vibe 2014. szeptember 04., Dr. Nagy Sándor

reut-regevs-rtime-exploring-the-vibe.jpg

Reut Regev's R*Time - Exploring the Vibe (Enja Records)

Reut Regev, az izraeli születésű, kb. negyven éves (pontos évszámot hosszas keresgéléssel sem találtam) harsonás 13 esztendősen ismerkedett meg jelenlegi (fő)hangszerével.
A középiskolai- és hadseregzenekar után a helyi jazz fesztiválokon már kreatív, improvizatív zenét játszó muzsikusokkal  lépett fel. 1998-ban New Yorkba költözött, hogy közelebb legyen a "tűzhöz ". 2004-ben az All About Jazz Magazine "Best New Talent"-nek választotta. Több lemezen közreműködött, játszott például Frank London-nal és Anthony Braxton-nal. Saját CD-i közül ez a második ebben a formációban - egyenes folytatása a 2009-es "This Is R Time"-nak.
Műfajilag besorolhatatlan, sokszínű, helyenként meghökkentő "stílus-parádét" hallunk - nem csak az egymást követő opusok tekintetében, hanem egy-egy számon belül is: free jazz, rock, funk, blues, world music "keveredése".
Négy hangszer, a dobos állandó partnere (15 éve R.R. férje: Igal Foni, aki ütőhangszereken és egyéb "zajkeltő" eszközökön is játszik: játék-megafon, rövidhullámú rádió...), a gitáros Jean-Paul Bourelly több szám szerzője is (28 évesen Miles Davis zenekarában játszott!), a basszusok felelőse a szintén amerikai Mark Peterson.
A több mint 10 perces "nyitányt" virtuóz harsona-improvizáció uralja, rockos alapon. Bourelly helyenként rögtönözve kísér. A középrész "lassulása" után újra "belelendülünk". Dobszóló és erőteljes gitárjáték mellett a Művésznő frula fuvolán (is) hallható a 2. számban. A 3. szám (Montenegro) lassú tempóban indul, pozan-, gitár- és bőgőszólók követik egymást (R.R. trombitál és zongorázik is) - egyre lendületesebben, a végén egy kis klezmerrel. Kellemes, akusztikus gitáros "közjáték" (Ilha Bela) után a következő számban először a gitáré a főszerep (ritmikus basszusgitár és dob alapon), majd jön R.R. is - Bourelly-vel "felesel". Igal Foni talán itt a legjobb. "Blue Llamas": hosszú harsona-bevezető után gitárszóló (a kíséret a "Money" című Pink Floyd számra emlékeztet), majd R.R. ismét elemében van, játékos improvizációja nekem a CD csúcspontja. Két Bourelly szerzemény következik, rövid "dúdolós" rész után a "Great Pretender"-ben is énekel, a kíséretben az ütőké a főszerep. Egy gitár-harsona "párbaj"-t a "Raw Way" követ, lágy gitár-intro után R.R. flugabone játékán elcsodálkozhatunk (sok cintányérral kísérve). A befejező szám egy "új kezdet" ("New Beginning"), talán már előre mutat. R.R. szólója mellett Bourelly éneke dominál.


Nem könnyű hallgatni való az "Exploring the Vibe", hosszú (73 perc), helyenként nehezenű emészthető részekkel. Összetett anyag, egy tehetséges muzsikus egyéni ízekkel teli zenei világa. Kíváncsian várom a "személyes találkozást"! (2014. 09. 04. A38)


Reut Regev's R*Time - Exploring the Vibe (2013)

1. Drama Maybe Drama
2. Breaking the Silence
3. Montenegro
4. Ilha Bela
5. Madeleine Forever
6. Blue Llamas
7. Hashed In
8. Great Pretender
9. Ok Oj
10. Raw Way
11. New Beginning

Reut Regev - harsona, flugabone, zongora, slide trumpet, frula flute, bata drum
Jean-Paul Bourelly - gitár, ének, ütők
Mark Peterson - bőgő, basszusgitár
Igal Foni - dob, ütők, preparált zongora


Vissza a lemezhez