JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Nelson, Richard - No More Blues

Nelson, Richard: No More Blues 2021. február 04., Salvai Ádám

richard-nelson-no-more-blues.jpg

Richard Nelson – No More Blues (Modal Citizen Records)


Különleges pikantériája a cikkek szerzésének, hogy időnként szembe találja magát az ember olyan lemezekkel, amikkel egyébként nehezebben találkozna. Ez most sem történt másként: Richard Nelson steel gitáros legutóbbi zenei anyagára, a "No More Blues"-ra teljes illik a fenti állítás.

A tavalyi év októberében megjelent albumon Nelson mellett szerepel további négy jazz gitáros is. Igen népes egyébként a teljes hallható névsor: Alan McPike, Marcus Finnie, Andy Reiss, Jimmy Smyth, Stephen Gallagher, Matt Curran, Lee Meehan, Ciaran Wilde, Doc O'Connor, Ray McLoughlin. További érdekesség, hogy olyan jelentős örökzöldekkel találkozhatunk a dallistán, mint a "Donna Lee", Coltrane egyik legismertebb szerzeménye ("Giant Steps"), a "Here's That Rainy Day", vagy Kenny Burrell klasszikusa, a "Midnight Blue".

Richard Nelson, a 61 éves steel gitáros az ír rádióadók által gyakran játszott művész, aki számos ismert és elismert ír zenésszel dolgozott már együtt. Rengeteg albumon feltűnt; a második jazz albuma, a "Song for My Father" (Horace Silver klasszikusa nyomán) az elhunyt édesapjának állít emléket. A pedal steel gitározás talán nem a jazzre legjellemzőbb műfaj, Nelson mégis kihozza ebből a legtöbbet.

A kezdés a "Friday Night at the Cadillac Club" címet viseli, jó hangulatú indítása az albumnak. Igazi jazz rögtön az első pillanattól, jó hangszerelés, kiváló szólók.

Másodikként elhangzik a „Here's That Rainy Day”, egy latin örökzöld, majd ezt követi a balladai környezetben megszólaltatott „It Might as Well Be Spring”. Szépen megszólalnak a témák a steel gitáron is, habár valahogy jobban esik még mindig a hagyományos jazz gitár sound.

A negyedik egy újabb latinos szerzemény, a „Chega de Saudade” (No More Blues); érződik, hogy a zenészek ebben a környezetben is jól érzik magukat és nagyon olajozottan működik a gépezet.

A legendás Thelonious Monk kompozíciója, a „Ruby, My Dear” ballada következik a sorban ezután. A korábbiakhoz hasonlóan szépen egészítik ki egymást a hangszerek, a zongora igyekszik megragadni a lehetőséget az apró fill-ekhez.

Az általam egyik legjobban várt dalnál, a „Donna Lee”-nél viszont a személyes véleményem az volt, hogy nagyon nem előnyös a steel gitárnak egy ilyen téma (inkább meg is hallgattam az eredeti Parker verziót).

Ezzel szemben a következő szám, a „Sugar” hangulatában és teljes megszólalásában kárpótolt az előző élményért.

A „Wild Flower” hasonló hatást váltott ki, mint az őt megelőző szerzemény; a „Giant Steps”-nél némileg azonos érzéseim voltak, mint a „Donna Lee”-nél.

Zárásként még meghallgathatjuk a „Midnight Blue”-t, ami azért már jobban illik a steel gitár karakteréhez.

Izgalmas volt egy ilyen hangszeren meghallgatni olyan dalokat, amiket már régóta ismerünk, amelyek hosszú ideje szerves részét képezik a standard irodalomnak. Úgy gondolom, hogy mindenkinek egyéni döntése, hogy mennyire ragaszkodik a steel gitár zene hallgatásához, ami engem illet, nem feltétlen fogom erőltetni a továbbiakban.


Richard Nelson: No More Blues (Modal Citizen Records, 2020)

  1. Friday Night at the Cadillac Club
  2. Here's That Rainy Day
  3. It Might as Well Be Spring
  4. Chega de Saudade
  5. Ruby, My Dear
  6. Donna Lee
  7. Sugar
  8. Wild Flower
  9. Giant Steps 
  10. Midnight Blue



Vissza a lemezhez