Mitchell, Roscoe: Bells for the South Side 2017. június 21., Dr. Nagy Sándor
Roscoe Mitchell - Bells for the South Side (ECM - Hangvető)
A néhány nap múlva megjelenő dupla CD-t a Chicago-i Kortárs Művészetek Múzeumában (Chicago's Museum of Contemporary Art), a Színházteremben és a Kiállítótérben vették fel 2015-ben, "A szabadság alapelvei" (The Freedom Principle) című kiállításhoz kapcsolódva.
Kerek évforduló adta az aktualitást: 50 éve, 1965 májusában alapították az "Egyesület a Kreatív Zenészek Fejlődéséért" nevű szervezetet (AACM=Association for the Advancement of Creative Musicians). A létrehozók egyike az idén már 87 éves, ma is aktív zongorista Muhal Richard Abrams; a tagok között találjuk az "Art Ensemble of Chicago" zenészeit - Roscoe Mitchell-t is.
Forradalmi változtatások, bátor kísérletek, a jazz megújításának szándéka fűződik az AACM művészeinek nevéhez a mai napig.
A "Bells for the South Side" jazztörténeti jelentőségű lemez - nem is lehet kérdés! Röviden a főszereplőről. Roscoe Mitchell (1940.08.03. - Chicago, Illinois, USA) zeneszerző, multiinstrumentalista - de elsősorban a nádfúvós hangszereket kezeli.
1966-ban a nevével fémjelzett sextet-ben játszott a trombitás Lester Bowie és a bőgős Malachi Favors (ők már nincsenek közöttünk). Majd '67-ben csatlakozott Joseph Jarman (elsősorban) szaxofonos - és 1969-től ez a quartet lett az "Art Ensemble of Chicago". A
klasszikus felállás 1970-ben a dobos Don Moye belépésével vált teljessé. Korszakalkotó csapat, számtalan koncert és lemez – majd egy ugrás a közelmúltba: két éve Jack DeJohnette "Made in Chicago"-jával járt legutóbb hazánkban (Veszprémben – a bevezetőben emlîtett M. R. Abrams is) Roscoe Mitchell. (Az 1995-ös Petőfi Csarnokbeli "Art Ensemble of Chicago" koncerten ott volt e sorok írója.)
És akkor a "Bells for the South Side", amely hosszú, több mint két órás, komoly odafigyelést és időnként türelmet igényel. "Háttérnek" nem "használható", de megéri a ráfordított energiát.
Kilenc szereplő - közülük hatan (!) dobokon, vagy ütőhangszereken (is) játszanak - ez azért dominál. Ritmusközpontú zenének nevezhetnénk, de inkább avantgárd-free jazz - a (viszonylag) könnyebben emészthető "fajtából" - különlegesen szárnyaló improvizációkkal. 11, olykor meghökkentő, hosszú (tíz perc körüli) tétel - 1-2 kivétellel.
SPATIAL ASPECTS OF THE SOUND
Vészjósló (útkereső?) akkordok két zongorára - hosszú "csendekkel". Segít a ráhangolódásban. Később "jönnek" a csőharangok és R. M. pikkolója is beszáll.
PANOPLY
Különleges ütők, dobok és fúvósok - teljesen szabadon. A cím egyben a zenekarvezető egyik festményét is jelenti.
PRELUDE TO A ROSE Három fúvós: R. M., Hugh Ragin (trombita) és Tyshawn Sorey (harsona) - három síkon. Lassú, méltóságteljes zene - végig trió - ez is free.
DANCING IN THE CANYON
Elektronika (nem durván), Craig Taborn elképesztő zongorajátéka, de Mitchell dominál. Őrületes "táncba" torkollik a darab.
EP 7849
Jaribu Shahid basszusgitárja mellett újra sok ütő - nehéz téma. Elektronika is - de nem ezért tetszik kevésbé.
BELLS FOR THE SOUTH SIDE
A címadó tétel: kényelmes bevezető után James Fei "párbaja" a harangokkal: kontraalt-klarinét kontra dobok, ütők. Mindez csak Hugh Ragin álmodozó trombitaszólóját követően - és ugyanő a befejező percekben is. Végül "maradnak" a harangok.
PRELUDE TO THE CARD GAME, CARDS FOR DRUMS, AND THE FINAL HAND
Megint a három fúvós (mint a másik "Prelude"-ben - de itt Shahid vonós bőgő-kíséretével). Hosszú dobszóló zárja a számot – Mitchell altszaxofonjával "szinesítve".
THE LAST CORD
"Tombol" a free - minden szinten, minden szépségével és nehézségével. Terjedelmes, súlyos alkotás.
SIX GONGS & TWO WOODBLOCKS
Rövidebb, lassúbb - de nem könnyebb. "Sírnak" a hangszerek.
R509A TWENTY B
Másfél perces kis közjáték - "csodálkozó" hangokkal.
RED MOON IN THE SKY / ODWALLA
Közel 26 perc. Halk, elektronikával fűszerezett kezdet - aztán sorban nyílnak a "fúvós-virágok". Kőkemény - a teljes zenekart felvonultató - free-be torkollik - hogy aztán az utolsó 9 percben egy régi R. M. szerzeménybe "átmenve" feloldja a feszültséget - ez a záró rész igazi könnyed ajándék! Végül a zenekar bemutatásával búcsúzik a "Főnök".
Roscoe Mitchell kompozíciói az élet "nagy kérdéseit" taglalják. Furcsa módon tartalmazzák az "időt". Néha az elmúltat hisszük boldogabbnak - és nem figyelünk eléggé az aktuális pillanat sem tökéletlen, sem befejezetlen voltára. Mert a jelenben élés elkerülhetetlen. Itt és most ez életünk ideje - és nem más. Ha SZABADON más korba juthatnánk –elviselhetetlennek éreznénk a jelenben maradást. Mitchell művei, játéka megörökítik a letűnt időket, "most" szólnak és a jövőbe mutatnak. Ha ellentmondás is: teljes szabadsággal.
Rendkívüli lemez, rendkívüli felvétel - de csak a free-ben már (kicsit) járatos jazz-kedvelőknek ajánlom!
I. CD
1. Spatial Aspects of the Sound
2. Panoply
3. Prelude to a Rose
4. Dancing in the Canyon
5. EP 7849
6. Bells for the South Side
II. CD
1. Prelude to the Card Game, Cards for Drums, and the Final Hand
2. The Last Cord
3. Six Gongs & Two Woodblocks
4. R509A Twenty B
5. Red Moon in the Sky / Odwalla
Roscoe Mitchell - szopranino-, szoprán-, alt- és basszusszaxofon, fuvola, pikkoló, basszusfurulya, ütőhangszerek
James Fei - szopranino- és altszaxofon, kontraalt-klarinét, elektronika
Hugh Ragin - trombita, pikkoló-trombita
Tyshawn Sorey - harsona, zongora, dob, ütőhangszerek
Craig Taborn - zongora, orgona, elektronika
Jaribu Shahid - bőgő, basszusgitár, ütőhangszerek
Tani Tabbal - dob, ütőhangszerek
Kikanju Baku - dob, ütőhangszerek
William Winant - ütőhangszerek, csőharangok, harangjáték, vibrafon, marimba