Maalouf, Ibrahim: Levantine Symphony No. 1 2019. február 24., Tettamanti Tamás
Ibrahim Maalouf: Levantine Symphony No. 1 (Universal Music / Universal Hungary, 2018)
Ha valaki nem ismerné Ibrahim Maaloufot, akkor tömören csak annyit, hogy egy rendkívül sokoldalú, libanoni származású zenész, aki jó érzékkel képes közel-keleti gyökereit, a jazzt és az elektro-pop zenét egy műfajjá gyúrni. Az igazi elismerést az arab és jazz zene keveréséből előálló egyedi zenei világa hozta el számára. A trombitálást édesapjának köszönheti, aki szintén trombitált és feltalálta a „negyedhangos trombitát” is (a hagyományos trombitára egy negyedik ventil felszerelésével működik), amit Maalouf állandóan használ is természetesen.
Maalouf új lemezét nagyon nehéz szavakba önteni, mert „annyiféle”: az izgalmas hangszereléstől a változatos műfajokon át a zenei mondanivalóig egy rendkívül komplex művel állunk szemben.
A lemez címe „Levantine Symphony No. 1”, ami elég izgalmasan hangzik egy olyan muzsikustól, aki alapvetően jazz zenét játszik. Valóban szimfóniáról van szó a hangszerelését és a felépítését tekintve is. A 16 tételes mű három fő részre (Part I, II, III) tagolódik. Érdekessége, hogy a „rendes” jazz zenekari felállás mellett (basszusgitár, dob, billentyű stb.) a klasszikus nagyzenekar, sőt gyerekkórus is megszólal a lemezen.
A mű fő mondanivalóját nyilván mindenki saját magának értelmezi a zene meghallgatása után. Ugyanakkor most segítségünkre van a szerző saját megfogalmazása is. A CD borítóján ugyanis Maalouf 3 kerek mondatban foglalja össze a szimfóniájára vonatkozó gondolatait. Ezeket a mondatokat szó szerint le is fordítom az alábbiakban, mert úgy hiszem, elég tanulságos napjaink - politikai/gazdasági célokból - gyűlölködést szító világában, különösen egy olyan, Közel-Keletről származó embertől, aki már kisgyermekkorában megtapasztalta a háborús borzalmakat:
„Ez a zene egy óda a Levanthoz (a Közel-Kelet régió történelmi elnevezése). Sokaságok himnuszaként igyekszik összekapcsolni az összes közel-keleti kultúrát. Létezik egy globális kultúra, amit a Levant felismer, magába foglal, és amivel kölcsönhatásba is kerül. Ez a kortárs szimfónia egyszerre gyökerezik tradícióban és modernitásban, amit napjaink kultúrája alakít, amelyet a világ összes identitása alakít folyamatosan.”
Ibrahim Maalouf: Levantine Symphony No. 1
Prelude
Overture
Part I
Theme 1
Movement I
Theme 2
Movement II
Part II
Movement III
Theme 3
Movement IV
Movement V
Part III
Theme 4
Movement VI
Theme 5
Movement VII
Epilogue
Final