Karosi Júlia Quartet: Demo 2011. május 30., Dr. Gregorits János
Ezt a korongot hallgatva felötlött bennem - ami egyébként szemmel látható és füllel hallható realitás - hogy mennyire emancipálódtak a nők a magyar jazzben. Korábban szinte kizárólag csak vokalistákként élhették Hamupipőke-életüket, ma már pedig akár komponistaként, akár arranzsőrként, vagy hangszeres játékosként, az egyenrangú pozíciójából kérnek és kapnak helyet a másik nem képviselői mellett. (Rovatunk az elmúlt hetekben több ilyen női szereplőt is bemutatott, a friss termésből válogatva.) A másik dolog, ami elől szintén nem lehet kitérni, hogy milyen komoly eredményeket mondhat magáénak a magyar jazz-oktatás. Kibocsátott egy olyan fiatal zenészhadat, ami akár több ország szükségleteit is fedezni tudná. A Zeneakadémia (nekem mindig csak ez marad, akárhogy is nevezzék át) Jazz Tanszéke volt az alma mater, Karosi Júlia és Varga Bendegúz számára is. És ezzel már el is érkeztünk az együttes tagjaihoz: Karosi Júlia az együttes vezetője énekel, valamint ő a szerzője két nagyobb lélegzetű darabnak: a „Sketches”-nek és a „The Land of Purity”-nek, melyek szövegét is ő írta. (A továbbiakban hallhattunk még egy Szép Ernő-megzenésítést is, „Chanson” címmel.) Balázs Tamás zongorázik, Horváth Balázs bőgőzik, és Varga Bendegúz dobol. Az alma mater-re visszatérve meg kell még említenünk, hogy ez Horváth Balázsnál a Zeneakadémia mellett a párizsi Conservatoire, Balázs Tamásnál pedig a grazi Zeneakadémia jazz-tanszaka. Elmondható tehát, hogy a kvartett tagjai elsőrangúan felkészült muzsikusok, ez egyébként is kiderül az első pár taktus után. A zene irányultsága egyértelmű: contemporary jazz, ennek is egy érzékeny, intim változata, harmonikus összjátékkal. Balázs Tamás kitűnő, korszerű zongorajátékkal jelentkezik, Horváth Balázs basszus-játéka és Varga Bendegúz dobolása ugyanígy jellemezhető, utóbbiról még azt is elmondva, hogy játéka állandóan fenntartotta a feszültséget úgy is, hogy mellőzött minden indokolatlan hangoskodást. Karosi Júlia jó kompozíciókat írt és azokat szépen is adta elő, jó frazírozással, mellőzve a hatásvadász elemeket. Érdekes, hogy az angol szövegek érthetőségével szemben a magyarul felhangzó Szép Ernő-darab ezen a téren kívánnivalót hagyott maga után. Kár, mert egy rangos költő szövegének a zenével egyenrangúan kellett volna érvényesülnie. Mindezzel együtt Karosi Júlia és a kvartett olyan kvalitásokat mutattak fel, amit csak elismeréssel regisztrálhattam. Ugyanerre lesz lehetősége a közönségnek a hét végén a Gödi Jazzfesztiválon, ahol a kvartett fellép, majd ezután Zsámbékon, a Zsámbék Jazz Open nyitó napján is, július 1-én!