JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Joyner, Jackiem - Jackiem Joyner

Joyner, Jackiem: Jackiem Joyner 2011. szeptember 10., Albert Zoltán

Jackiem Joyner: Jackiem Joyner

jackiem-joyner-jackiem-joyner.jpg

Ezúttal egy fiatal, amerikai szaxofonos (1985 - Norfolk, Virginia) legutóbbi lemezét veszem górcső alá.

A cím maga csalóka, ugyanis fiatal kora ellenére Jackiem Joyner negyedik szólólemezéről van szó. Hogy miben más ez az anyag, mint a korábbiak, ezt próbáltam megsejteni (több, kevesebb sikerrel), azonban a művész eddigi karrierje valamifajta útmutató ehhez a lemezhez is.

A funk, soul és R&B keveredik, különböző kontextusokban, utóbbi egyből az első dalban (The Reunion) tetten érhető, azonban a várt, nyers hangvétel ellenére meglepően kifinomult a dal, mely egy hatásos indítás. (Ezt a dalt egy családi élmény ihlette, ti. amióta Apja nővéreivel együtt 1992-ben otthagyta Anyjával egyedül, tavaly hívta fel először! – a szerk.) Alapvetően ez a világ folytatódik a "Dance with Me"-ben, aminek indítása némileg meglepő és talán túlzottan is populáris, "latinos" elemekkel kelt hatást. A "Back Together Again"-nél vártam, hogy történik valami új és energikus, de várakozásom ellenére nem volt jelentős momentum, melyet várakozást feloldja az "Off the Wall", ami valamelyest a funky felől közelít, ez szaxofon szempontból mindenképpen jó jel. A folytatásban, a smooth jazz-ben jól megszokott tendencia részeként egy ismert dalt kapunk, méghozzá egy rock opuszt (I Don't Want to Miss a Thing), a tenorszaxofonon előadott Aerosmith slágert nem tartom a legjobb választásnak, főleg, hogy Joyner erőssége inkább az altszaxofon játék.

A "Push" egy érdekes kontraszt a "rockos", egyben "Nerd"-ös kezdéssel, a szokatlan hangszerelés pedig egy igazi slágert rejt, ami a refrénnel bontakozik ki igazán. És ahogyan megszokhattuk, a balladisztikus hangvétel sem maradhat el, de Joyner marad a vagányság keretein belül, a "Home" a hosszú idő után való hazatérés élményét meséli el. Az "If This Isn't Love" nem fogott meg, ellenben a "Turn It Up"-pal, amiben végre megmutatkozik a művészre jellemző funky ihletés. Búcsúzásul előkerül a szopránszaxofon is (My Last Goodbye) az érzelmesebb oldalt bemutatva, ugyanakkor bízom benne, a dal címe nem valódi elbúcsúzást jelent a gyökerektől, hiszen érezhetően van még "tartalék".

A dalok habitusa és a megközelítés valamilyen formában hasonlít Eric Darius zenéjére, Joyner viszont puhábban közelíti meg a fent említett műfajokat. Egyúttal olyan érzésem támadt az egész lemez hallgatása közben, hogy "lekonvertálják" a művészben rejlő lazaságot és friss energiát egy - számomra - túlságosan konformizált zenei világgá, bár költői kérdés, hogy mennyire volt ez tudatos.

Mindenesetre enélkül az "erősebb karakter" nélkül is biztosan sikeres lesz ez a lemez a smooth jazz listákon.


Vissza a lemezhez