JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Hilliard Ensemble - Transeamus

Hilliard Ensemble: Transeamus 2014. október 13., Hetessy Csaba

the-hilliard-ensemble-transeamus.jpg

The Hilliard Ensemble – Transeamus (ECM – Hangvető)


2014. október 10-én hozta forgalomba a világhírű német ECM lemezkiadó a The Hilliard EnsembleTranseamus CD kiadványát. Kimondottan a norvég szaxofonos Jan Garbarek-kel október 16-án induló utolsó európai turnéjukra időzítve. (Figyelem: Jan Garbarek és a Hilliard Ensembele november 8-án este 8 órakor a Szent István Bazilikában lép fel!)

Az idén fennállásának 40. évfordulóját ünneplő brit a capella ének-együttes (The Hilliard Ensemble) a középkori többszólamú zene avatott és világszerte ünnepelt előadója. Nevük összeforrt az énekes műfajjal és azzal a középkori, többrétegű vokális zenével, azok előadásával, mely felöleli a korábbi évszázadok világi és egyházi zenéit.

A müncheni ECM - mint a világ egyik vezető zenei kiadója - az elmúlt évtizedekben a középkori vokális kultúrától kezdve a klasszikus és 20. századi zeneszerzők művei mellett a világzene és a mai jazz számos előadójának jelentette meg lemezeit. A Hilliard több mint húsz CD anyagot vett fel a kiadó részére az évek során, s ennek egy záró összegzése a rövidesen megjelenő Transeamus album.

A David James (kontratenor), Rogers Covey-Crump (tenor), Steven Harrold (tenor), Gordon Jones (bariton) alkotta brit énekegyüttes lemezének anyaga a 15. századi angol két-, három és négyszólamú polifonikus zenéből merít. Ahogy a korábbi kiadványaiknál is megszokhattuk, most is professzionális előadással, művészi önkifejezéssel adják elő a ma is rendkívül sok gyakorlást és zenei háttérmunkát (forrásanyagok gyűjtése, kutatás stb.) igénylő műveket.

A lemez első darabja a „Thomas gemma Cantuariae” ismeretlen szerző műve. A középkori, részben az európai reneszánsz időszakában keletkezett zeneművek a többszólamúság intenzív fejlődését hozták magukkal. Talán furcsán hangzik, de az akkori kortárs és kísérletező szellemben alkotott zenéket hallhatunk a lemezen. De a kódexekben fennmaradt művek tanúsága szerint is az akkori zeneszerzők telve voltak kreativitással. Ez utóbbi nem csak napjainkban fontos, korábban is így volt.

Megjegyzés: a 14-15. századok háborúkkal tarkított időszakában az Ars Nova zenei irányzat új, motetta (motetus) műfajának gyöngyszemei szerepelnek például az együttes egy korábbi „Motets” (ECM, 2004) című lemezén is, melynek a zeneszerzője Guillaume de Machaut (1305?-1377).

A „Transeamus” lemezen szerepelnek olyan kevésbé ismert, részben elfeledett angol zeneszerzők művei, mint John Plummer (1418-1484), Walter Lambe (1450/1?-1504) vagy a költő, színész és zeneszerző William Cornysh (1465-1523). Ezek az egyházi és világi művek több neves gyűjteményben, másolatban maradtak fenn, de számos műnek a szerzője máig nem ismert. Ilyenek is helyet kaptak a Hilliard lemezén. De elhangzik darab VIII. Henrik uralkodásának idejéből, mely különösen gazdag zenei kultúrát hagyott hátra.

A válogatásban helyet kapott a lemezen a „There Is No Rose” (1420 körül) angol tradícionális himnusz, részben már a Karácsony ünnepét megidézve. A rózsa az európai keresztény kultúra mellett számos másikban szerepel jelképként, utalásként is a spirituális élet területén. Nem véletlen, hogy ezt később a fejlődő világi költészet, udvari zene is átvette (szerelmi költészet). Ez az egyik legrégebbi, legerősebb szimbólum napjainkban is.

A lemezen elhangzó utolsó kompozíció az „Ah, gentle Jesu” (Ah, szelíd Jézus) Krisztus a kereszten történetét idézi meg, e műnél csak a szerző Sheryngham neve ismert.

Azt, hogy ezek a művek keletkezésük idején hogyan hangzottak el és szólaltak meg, nem tudjuk. De a lemez hangzása végig egységes, kiérlelt képet mutat. A Hilliard előadásában ezek a zenék újra élnek, lüktetnek, hihetően. Ahogy előadják, az szinte hipnotikus erővel bír a hallgatóra, aki átélheti az előadókkal közösen ezeknek a zenéknek az újjászületését.


A The Hilliard Ensemble 2014. október 16-án indul európai turnéjára, ami harmincnégy koncertet foglal magába. Előadásukban a középkori zeneszerzők művei mellett megszólalnak Bach, Arvo Pärt kompozíciói és a világhírű jazz-szaxofonossal, Jan Garbarek-kel közösen létrehozott korábbi „Officium” produkciójuk is.

A teljesség igénye nélkül Hamburg, Lübeck, Bréma, Köln, Halle, Basel, Berlin, London, Salzburg, Groningen, Ferrara, Róma, Zürich mellett 2014. november 8-án a budapesti Szent István Bazilikában adnak koncertet közösen, Jan Garbarek-kel. Akik már hallhatták az elmúlt években a Bazilikában az „Officium” CD anyagát az említett előadókkal, s elmennek erre a felejthetetlen novemberi koncertre is, azok ismét ízelítőt kaphatnak abból, hogy milyen, amikor a középkori zene és az improvizáció közös spiritualitássá válik a szakrális térben.

Ahogy az ECM kiadó, úgy a The Hilliard Ensemble is, s a lengyel-norvég származású Jan Garbarek is óriási utat járt be pályáján, ki-ki a maga művészeti önkifejezését megmutatva. Legyen szó kiadói filozófiáról vagy világhírű előadóművészről.

A zene óriási és színes könyvébe írták be ők mindannyian a nevüket a több évtizedes múltra visszatekintő művészi tevékenységükkel. S ahogy a korábbi évszázadok jelentős mecénásaira szüksége volt az akkori zeneszerzőknek, előadóknak, így napjainkban is ugyanerre a támogatásra van szüksége a jelen kor művészeteinek, a művészeknek egyaránt. Napjainkban erre példa a zenei területen munkálkodó ECM kiadó, mely rendkívül fontos, katalizátor szerepét tölti be.

Tehát 2014. november 8., Szent István Bazilika – Jan Garbarek és a Hilliard Ensembe utolsó közös koncertje Budapesten!




Vissza a lemezhez