JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Dirty Dozen Brass Band - 20 Dozen

Dirty Dozen Brass Band: 20 Dozen 2012. május 25., Almási Attila

dirty-dozen-brass-band-20-dozen.jpg

Mikor körülbelül 20 évvel ezelőtt egy holland városka főterén lévő hotel ablakából hallgattam az épp arra masírozó Dirty Dozen Brass Band muzsikáját még nem gondoltam, hogy egyszer nekem kell a lemezükről egy-két keresetlen gondolatot írnom.

Ami legelőször feltűnt a lemez kapcsán az a hangzása volt. Rádiókban lejátszott, széteditált, mindent tökéletesre kitisztított zenék után igencsak más hangzást hallunk, de ez szerintem igaz szinte az összes amerikai jazz lemezre. A pontosság, a tisztaság előtérbe helyezése helyett (nem mintha ezek nem lennének fontosak) fontosabb az érzet, az együtt játék, a jó hangulat. Minden számban remek ívek vannak. Nagyon jól jutnak el a szám végi tetőpontra minden szerzeményben. A Dirty Dozen Brass Band szeretők biztos nem fognak csalódni e lemez hallatán. Igazi, rutinos jól felépített lemezt hallhatunk.

Az első másodpercben kiderül, persze mi mást várnánk ettől a zenekartól, hogy hamísítatlan New Orleans-i zenével van dolgunk, sok fúvóssal, lüktető ritmusszekcióval.

Az első szám, a „Tomorrow” megadja a jó alaphangulatot az egész lemezhez. Remek lüktetés, dallamos téma, remek szólók és egy nagyon nagy ívű zenei emelkedés a szám végéig.

A második számban kicsit visszafogják a tempót, de az energiát nem. A „Jook” remekül idézi elénk a New Orleans-i kocsmahangulatot.

A harmadik szám a „Best of All” címet viseli. Ebben a számban igazi kreol muzsikával találkozhatunk, latinos lüktetéssel.

A „Git Up” című szerzemény egy jó kis 6/8-os lüktetésű blues.

A „Don’t Stop the Music” című szerzeményben a refrént énekelve is halljuk, ami megdobja az eddigi hangzást. A téma után egy remekbe szabott trombita-, majd egy tenorszaxofon-szóló következik. A vége témában ismét feltűnik az ének kiegészítve egy kis pumpálós trombitatöltögetéssel.

Ezután a „We Gon’ Roll” című számban ismét a New Orleans-i lüktetés kerül előtérbe, az előző szerzeményben már feltűnt énekléssel együtt. A téma után egy nagyon jól építkező GITÁR (!!!)-szóló, majd egy közös építkezés következik a trombita irányításával.

„Trippin’ Inside a Bubble” : a téma után egy stoptime-os dobszóló következik , A szólók után nem csak a téma, hanem a dobszólós rész is visszatér jól megemelve az egész szám hangulatát.

A lemez zárószáma a „Dirty Old Man” pedig egy vallomás a fiataloknak címezve, fiatalos lüktetéssel.

Az utolsó szám előtti három számban teljesen visszatérnek a gyökerekhez, az igazi, hamisítatlan meneteléses dixieland muzsikához. Persze előkerül „A Szentek menybemenetele” is. Nekem ez a rész tetszik a legjobban. Talán mert, amikor a holland városka főterén hallottam őket, akkor is ezt a hamisítatlan, erőtől duzzadó, nagyon őszinte muzsikát játszották.


Vissza a lemezhez