JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Baldych, Adam - Bridges

Baldych, Adam: Bridges 2015. október 31., Varga Bendegúz

adam-baldych-helge-lien-trio-bridges.jpg

Adam Baldych & Helge Lien Trio – Bridges (ACT – Hangvető)


Nemrég jelent meg Adam Baldych és a Helge Lien Trio közös zenei albuma, “Bridges” címmel. A lemez azért is érdekes lehet a magyar jazz-szerető közönség számára, mert Baldych november 14-én az Opus Jazz Clubban ad koncertet a 3. Lengyel Jazz Fesztivál keretében. (Erről jut eszembe, vajon mikor lesz az 1. Magyar Jazz Fesztivál Varsóban?)

Aki még nem hallott volna, még említés szintjén sem Adam Baldych-ról - bár érzésem szerint kevesen, és egyre kevesebben vannak ilyenek - röviden bemutatnám ezt a fiatal, és méltán sikerre ítéltetett lengyel művészt.

A 29 éves, Európában - legalábbis annak német ajkú területein, Észak-Európában, és nyilván szülőföldjén - már kifejezetten sztárnak számító Adam Baldych 9 évesen kezdett hegedülni. Tinédzserként már csodagyereknek kikiáltva járta a koncerttermeket hazájában.

Később járt a bostoni Berklee-re is, majd rövid ideig New Yorkban is élt. Amerikai kapcsolatainak csúcspontja a Grammy-vel is elismert zongorista-billentyűssel, Jim Beard-del való együttműködése, még 2008-ban. A valóban rendkívül figyelemre méltó jazz-hegedűsre a tekintélyes német ACT kiadó is felfigyelt. Ez meg is hozta számára az igazi nagy áttörést.

Megemlíteném, hogy az ACT Baldych-ot Bolla Gáborral együtt promótálta a “New Faces” elnevezésű németországi koncertkörúton, melyet a két frissen szerződtetett fiatal, kívételes tehetségnek szervezett. (A koncertek első felében Bolla Gábor duóban játszott Szakcsi Lakatos Róberttel, a második szettben Baldych lépett fel lengyel zenekarával.)

Adam Baldych első ACT-es lemezét nagyszerű, tapasztalt, de mégis fiatalnak számító skandináv zenészekkel vehette fel (pl. Jakob Karlzon, Lars Danielsson). Ezt a nagysikerű albumot tavaly egy duó-projekt követte. Főhősünk a nagyszerű izraeli zongoristával, Yaron Herman-nal készített fantasztikus felvételt. Ez elég is volt ahhoz, hogy igazán nagy nevet szerezzen magának. (Erről a lemezről feleségem, Karosi Júlia írt lemezkritikát, amely 2014. április 13-án jelent meg: http://www.jazzma.hu/lemezpolc/kulfoldi-eloadok/baldych-adam/the-new-tradition/kritika/baldych-adam-the-new-tradition/)

A kiadó talán úgy érezte, addig kell ütni a vasat, amíg forró, ezért már itt is az újabb kiadvány! Idén Siggi Loch, az ACT vezére - aki a lemez producere is egyben - Baldych-ot Helge Lien rendkívül elismert norvég zongorista triójával hozta össze. Helge Lien már vagy egy tucat lemezt jelentetett meg más kiadóknál.

Az albumot hallgatva az az érzésem, hogy Lien-ék és Baldych nem ismerték egymást korábban. Nyilván a kiadó ötlete volt, hogy az összeszokott norvég zongoratriót a feltörekvő lengyel tehetséggel rakja össze. Hiába, egy ACT albumért kompromisszumokra is képesnek kell lenni… Most lássuk a végeredményt!

A számok túlnyomó többségét Adam Baldych írta.

Az első, amúgy címadó szám egy rövid, kedves hegedű-zongora duó improvizáció. Megalapozza a hangulatot, mielőtt valóban elindulna az album. A második nóta a, “Polessie” már valóban egy igazi kezdő szám. Talán kissé meglepő módon, egy cseppet sem virtuóz kompozíciót hallunk, hanem inkább egy kedves, az egyszerűségre törekvő, szép alkotást, amelynek szólójában azért Adam rögtön megvillantja oroszlánkörmeit! Nagyszerű, bár rövid kis szólót hallgathatunk meg tőle.

A következő, “Mosaic” című szerzemény jellegében megegyezik az előző számmal, azzal a különbséggel, hogy ezúttal a hegedű az improvizációjában sokkal nagyobb ívet jár be, és az ember azonnal libabőrös lesz! Azt hiszem, ezért a zenei momentumért már érdemes volt elkészíteni ezt az albumot. Baldych igazi nagy előadóművész. El tudom képzelni, egy koncertjén micsoda ovációval fogadja a közönség az ilyen pillanatokat.

A “Riese” című, az eddigi zenék sorába illeszkedő lírikus szerzemény után, amely - valljuk be - sajnos nem hagy igazán mély nyomokat az emberben, következik a “Dreamer” gyermekien kedves(-kedő) témája. Számomra ez már a túlságosan is negédes kategória.

A “Requiem” melankólikus közjátéka után hallgathatjuk meg a “Karina” című számot, melyet Baldych szerelmének ajánl. Ez is egy lassú lüktetésű kompozíció, de végre egy rendkívül erőteljesen áramló, és nagyon jól megírt nóta, amely Philip Glass zenei világát idézi fel. Úgy kellett ez a szám ezen a ponton, mint egy falat kenyér…

A “Missing You”-ban újra megcsodálhatjuk Baldych nagyszerű képességeit, majd következik  az “Up”. Ebben a lendületes számban végre olyasmi történik, ami eddig még nem nagyon volt a lemezen: a zenekar nemcsak végtelenül profin lekíséri a nagyszerű hegedűst, hanem igazi együttes játéknak vagyunk tanúi, “magyarul” muzsikálnak a zenészek.

A himnikus, de valahogy mégsem igazán mélyre hatoló “Lovers” zárja a saját alkotások sorát.

A lemez végén egy igazi bónusz tracket találunk, méghozzá a Massive Attack zenekar “Teardrop” című számának feldolgozását. Adam hegedűjéből gyönyörűen felcsendülő téma után, végre újra egybefonódnak a hangok, megérkezik a Zene.

Tehát november 14-én irány a BMC Opus, mivel ez a fiatalember fantasztikus figura! Ráadásul Budapesten régi, valószínűleg már jól bejáratott lengyel zenekarával lép fel.



Adam Baldych & Helge Lien Trio: Bridges (2015)


01. Bridges (composed and arranged by Adam Baldych & Helge Lien)

02. Polesie (Adam Baldych)

03. Mosaic (composed by Adam Baldych, arranged by Krzysztof Herdzin)

04. Riese (Adam Baldych)

05. Dreamer (Adam Baldych)

06. Requiem (Adam Baldych)

07. Karina (Adam Baldych)

08. Missing You (Adam Baldych)

09. Up (Adam Baldych)

10. Lovers (composed by Adam Baldych, arranged by Krzysztof Herdzin)

11. Teardrop (composed by Massive Attack, arranged by Adam Baldych & Helge Lien Trio)


Adam Baldych - hegedű

Helge Lien - zongora

Frode Berg - bőgő

Per Oddvar Johansen - dob


Vissza a lemezhez