JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Szabó Sándor - The Dream of the Sky-high Tree

Szabó Sándor: The Dream of the Sky-high Tree 2023. január 02., Szegedy-Maszák Blanka

szabo-sandor-major-balazs-the-dream-of-the-sky-high-tree.jpg

Szabó Sándor-Major Balázs - The Dream of the Sky-high Tree (Tandem Records Studio, Vác, 2022)


Szabó Sándor – esraj, 16-húros akusztikus gitár, baglama, kettős nyakú úd, guzheng, cumbus, banduria, tanpura, zeneszerzés, Major Balázs – udu, cintányér, gong, hangtál.

Elgondolkodtató, keleties improvizált zene – Szabó Sándor és Major Balázs november elején megjelent lemeze, a „The Dream of the Sky-high Tree”.

Az utazás nem is lehetne „tapinthatóbb": keletre, a múltba, az álomvilágba visz minket az album. Olyan, mint egy komplex gondolattérkép, átadja a gondolatokat, ez esetben hallható tájképekként. A természethez érzelmesen közelítenek, melyet hatalmas tudásukkal festenek meg. Mindketten számtalan album alkotásában vettek részt. Itt a keleti modális klasszikus zenével fejezik ki önmagukat (rága, makám, dastgah, stb). (A holnap megjelenő kritikámban a duó december 29-én napvilágot látott, hasonló tematikájú másik albumáről, a „Dream Diary”-ről fogok szót ejteni!).

A „The Dream of the Sky-high Tree" albumborítója – mely Hutton László alkotása visszatükrözi a ritka képalkotást. Már a hangszerválasztásban is kísérletező, egy indiai klasszikus vonós hangszer – az esraj – sűrű hajlításokkal, az alapot több műben is színesítő a tanpurával és megannyi egzotikus húros- és ütőhangszerrel.

A jógában használt hangtálütéssel nyitja meg a „Gentle River"-t, köti össze és választja el egységeit, majd zárja le Major Balázs. Többször oktávpárhuzammal emeli ki az esrajon játszottakat Szabó Sándor.

Sejtelmesen kezdődik a „Bird Migration". A legtöbb disszonanciát az esrajon halljuk. Mellette mintha végtelenül kitartott, távoli dobzengés lenne, mely sokszor finoman újul meg. Egy járatlan út várt és váratlan hangulata lehet itt hangokba öntve.

Az „Oasis" ritkaságát, megtalálhatatlanságát és békéjét járhatják körbe. Váratlanul ér véget, a zenei emlékezetünk visszhangjaként érzékeljük tovább.

A „The Dream of the Sky-high Tree" címadó mű elején negyedhangok is hallhatóak megidézve a keleti modális klasszikus zenét ebben a formában is. Major Balázs még teljesebbé alakítja a zenei légkört, mikor belép ütőhangszereivel. A gyorsabb ritmusértékek a sűrűsödő álombeli eseményeket zenésíthetik. Négyféle eltávolodás gondolatát zenésítik: keleti kultúráét, a tudatalattiba való elmerülést, növény megszemélyesítését, ami ráadásul az égig ér.

A „Shoustar" egy iráni város, melynek antik vára napjainkig áll. Nem is lehetne jobban zenével kifejezni, mint ahogyan ők, a keleti zenei hagyományból merítve, a kortárs kísérletezéssel keverve, egybeolvasztva.

Az „A Day in Bengaluru" az előző kompozícióval szemben ez egy modern, mégis parkokban gazdag dél-indiai városról szól. Ez a legbékésebb közös improvizáció, kifényesedés vezet az elcsendesedéshez.

Visszhangdús dobütéssel kezdődik és végződik a „Catland", a baglama kísér, felette az esrajjal átadott gondolatok.

„The Plea of the Forest" magyarul „Az erdő védőbeszéde". Egy szokatlan, mormogó alap felett a cumbuson virtuóz játék hallható. A kétharmadánál fordulat következik, a mély regiszterbe vált. Visszafojtott lélegzetű dobszólammal zár.

Az előző mű alapját folytatja tanpurán Szabó Sándor az „After Waking Up" c. műben ugyanazokkal a hangközökkel, de más hangokkal. A gondolatfunkciók nem késnek azon a reggelen (sem). Azonnal fényes gondolatok bukkannak fel gyors hangértékek formájában kettős nyakú údon. Akár végtelen is lehetne ez a mű, ha nem halkulna el az alap. Érdekes megoldás, hogy az utolsó szerzemény témája a kezdet.


Vissza a lemezhez