JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 22.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Szabó Sándor - In a Gently Flowing Presence

Szabó Sándor: In a Gently Flowing Presence 2023. november 29., Barcsik Géza

szabo-sandor-major-balazs-in-a-gently-flowing-presence.jpg

Szabó Sándor–Major Balázs: In a Gently Flowing Presence (Szelíden áramló jelenlétben) (Greydisc)


Önazonos örök vándorúton

Szabó Sándor (1956, Törökszentmiklós) gitárművész a magyar kortárszene és jazz évtizedek óta következetesen saját útját járó személyisége.

A nyolcvanas évek elejétől jelen van a koncertszínpadokon. Én ebben az időben hallottam először a legendás győri, progresszív, a mainstreamtől eltérő és hivatalosan nem támogatott művészeket felkaroló jazzkoncertek egyikén. Szabó Sándort egy színpadon hallhattuk Szabados Györggyel, a magyar szabad zene szellemi Mesterével, Dresch Mihállyal, Grencsó Istvánnal, Benkő Róberttel, Baló Istvánnal és a világsztárokkal, többek között Anthony Braxton-nal és Roscoe Mitchell-lel. Sok húros, saját fejlesztésű, széles nyakú akusztikus gitárjain a vasfüggöny mögött alkotott a nyugati világban éppen legsikeresebb időszakát indító ECM lemezkiadó művészeivel szinkronicitásban. Egberto Gismonti, Nana Vasconcelos, a CoDoNa trió, Jan Garbarek és számos alkotó fordult a világ népzenéi kiapadhatatlan ősforrása felé és építette organikusan saját zenei világába a zenei kincseket, hangszereket és előadásmódokat.

Ekkortól datálható (1982) Szabó Sándor együttműködése Major Balázs dobos-ütőhangszeressel és Bagi László gitárossal SzaMaBa néven.

Rengeteg izgalmas lemez örökíti meg a majdnem öt évtizedes alkotói pálya stációit. A rendszerváltás előtt lemezei szinte csak külföldön, Nagy-Britanniában, Nyugat-Németországban és az Egyesült Államokban jelentek meg.

Saját tervezésű hangszerek, állandó kísérletezés, zenei és fizikai utazások, a keleti kultúra kutatása és új hangszerek megismerése, megszólaltatása gazdagította életművét.

A SzaMaBa 1996-os „Opus Magnum” című lemezén Dresch Mihály, Grencsó István, Lantos Zoltán és Lajkó Félix is hallható vendégművészként. Rengeteg különleges, saját ötletek alapján készült, sokhúrú és hangolású gitár, koboz, lant született elképzelése nyomán. Hangmérnökként is nagyon sokat tett az akusztikus felvételek tökéletesítése során.

A most Amerikában a Greydisc kiadónál megjelent „In a Gently Flowing Presence” című album egy monumentális albumsorozat, amely jelenleg a hatodik darabnál tart. (Már készül a hetedik is!) Modern Magyar Keleti Zene – ez az összefoglaló címe a Szabó Sándor ars poeticáját tükröző zenefolyamnak. Az első darab még 2010-ben jelent meg „Modern Magyar Makám” címmel, ezt követte 2016-ban az „Átokűző Zene” (Curse Ousting Music). A pandémia alatt még tudatosabban fordult a távol-keleti hangszerek felé. 2012 óta tanul az indiai vonós hangszeren, az esraj-on is játszani. „Az égigérő fa álma+ (The Dream of the Sky-High Tree) című 2022-es albumon már ez a hangszer a meghatározó. Még abban az évben született meg a negyedik lemez „Álomnapló” (Dream Diary) címmel. 2023-ban is két lemez jelent meg: a „Párhuzamos utazás” (Parallel Journey) és a most kiadásra került „Szeliden áramló jelenlétben” (In a Gently Flowing Presence).

Egy gazdag és izgalmas életmű letisztult, meditatív, nyugalmat árasztó opusza a zárólemez. Összegzi Szabó Sándor zenei világát a rengeteg akusztikus hangszer segítségével születő, lassan hömpölygő zenefolyam. Indiai, kínai, ázsiai népek zenéi és hangszerei segítik a kelet-közép európai, magyar zeneszerzőt a számára igaz és hiteles zene teremtésében. Visszatérés a gyökerekhez, az akusztikus hangszerek, az emberi intuícióra támaszkodó improvizációhoz. Amikor a hallgató lelkének és képzeletének az előadók szelíden áramló jelenléte növeszt szárnyakat egy belső utazáshoz. Aki szeretne kiszakadni az önzés és a hatalom túlhajtott sátáni világából, engedje át magát az áramlásnak és visszatalálhat a lélek nyugalmához.


Vissza a lemezhez