A jazzdobolás kiemelkedő alakjai – 11. rész: Gregory Hutchinson
A Jazz Magazin „nemzedékének dobosaként” írja le, és valóban, Gregory Hutchinson korunk egyik legelismertebb jazz dobosa. Egy zenész-dobos, aki a jazz hagyományait, gyökereit hordozza játékában, minden zenei stílushoz képes a legnagyobb pontossággal és fantáziával közelíteni, alkalmazkodni. A mainstream jazz-től a groove-os hip-hop zenéig igen széles a paletta, ahol játékával találkozhatunk.
Gregory Hutchinson Brooklyn-ban született 1970-ben. Nagyon fiatalon, 3 évesen kezdett ismerkedni a hangszerrel. A dobolás iránti elhivatottsága már a középiskolában feltűnt oktatóinak. Fiatalon, már 12 évesen minden nap egy órával korábban érkezett az iskolába, és egy órával tovább maradt ott, hogy gyakorolni tudjon. Tanárai arra ösztönözték, hogy vegyen részt két zenei középiskola meghallgatásán is, de nem nyert felvételt. Később úgy nyilatkozik erről, hogy „a legjobb dolog, ami történhetett velem”, hiszen ez a kudarc arra ösztönözte, hogy a következő négy évet gyakorlással töltse, és Justin Diccicio-hoz is elvezette, aki a mentora lett. Diccicio korábbi tanítványai Omar Hakim, Kenny Washington, Marcus Miller, és Steve Jordan voltak. Nem rossz a névsor…
Azzal, hogy végül megkezdte tanulmányait, Greg nemcsak a legkiválóbb zenei tehetségek közé kerülhetett be, hanem olyan tanárt is szerzett, aki komolyan segítette abban, hogy később profi zenésszé válhasson.
Hutchinson professzionális karrierje a középiskolában kezdődött, amikor egy évig Red Rodney-val egy bigbandben játszhatott. Hamarosan tehetséges fiatal jelenségként vált ismertté a jazz-közösségben, ahol nemcsak Rodney-vel, hanem Betty Carter-rel és Ray Brown-nal is színpadra állt, amikor még húszas évei elején járt.
https://youtu.be/tM3yWtOursc (Solo)
Én 1998-ban Nagykanizsán láttam élőben a Ray Brown Trio dobosaként az akkor 28 éves Hutchinson-t. Hatalmas élmény volt számomra, a muzikalitás, technika, és energia találkozása. Szerencsés ember az, akinek lehetősége nyílik a jazz zene néhány, még élő és aktívan alkotó nagy alakjával együtt dolgozni akár csak egy alkalommal is.
https://youtu.be/KM4mAv6iyOY (Ray Brown Trio)
A jazz stílusainak igen széles palettáján játszott és játszik ma is, néhány név az előadók közül, akikkel együtt dolgozott: Dianne Reeves, Betty Carter, Wynton Marsalis, John Scofield, Roy Hargrove, Charles Lloyd, Diana Krall, Harry Connick Jr., Joshua Redman, Christian McBride, és Maria Schneider. Igen komoly a névsor, és aki ismeri ezeket a művészeket, tudja, hogy hány féle stílusban kell-kellett helytállnia a művésznek.
https://youtu.be/-LUNwZU01S0 (Roy Hargrove Quintet)
https://youtu.be/Wuty42tYApI (Trio-drum solo)
Sokáig nagy kedvencem volt Roy Hargrove “R.H. Factor” nevű zenekara, ahol Hutchinson egy jazz-hangolású hangszeren játszott remekül groove-os témákat. Trükkje volt, hogy a jazz-ben használatos, szinte zenei hangon megszólaló nagydobot egy ráterített, a bőrrel érintkező törölköző segítségével alakította át a Hip Hop zenében használatos nagydob soundra, majd azt eltávolítva azonnal vissza tudott állni a be-bop soundra a dob áthangolása nélkül.
Brian Blade játékában (akire sor kerül még a sorozatom későbbi részei valamelyikében!) fedezhetünk fel hasonló irányvonalat pl. Joshua Redman “Jazz Crimes” című lemezén.
https://youtu.be/1ICJUFOJa2g (Brian Blade)
Greg tapasztalatának, nyitott zenei ízlésének és technikájának köszönhetően az egyik legizgalmasabb, legfoglalkoztatottabb jazz zenész, akit napjainkban látni és hallani lehet nemzetközi fesztiválok színpadain, vagy remek előadók lemezein. Hutch célja a hangszeren játszva, hogy úgy doboljon, ahogy Charlie Parker fújt a hangszerén: „Úgy akarok énekelni a dobokon, ahogy ő énekel a szaxofonon.”
Számomra tiszta technikája, muzikalitása, sokoldalúsága példaértékű.
Jelenleg is sokat koncertezik és online előadásokat tart az interneten.
https://youtu.be/a174Kdds0Xo (Workshop)
https://youtu.be/ucQezxOWg5k (Groove)
https://youtu.be/DbT2PuG5XIU (Szakcsi Lakatos Róbert Quartet)