Mi lett velük? – Vas Bence (Konstancin-Jeziorna, Lengyelország)
Bencét valamikor a 2010-es évek első felében láttam először játszani a Fehérvári úti Művelődési Házban tartott big band fesztiválon.
1) Mikor és hol született?
1987. március 2-án születtem, Budapesten.
2) Voltak a felmenői között zenészek?
Nem voltak zenészek, „csak zenekedvelők”. Szüleimnek egészen érdekes LP gyűjteménye volt: többek között a korabeli jazz, jazz-rock újdonságokat is felfedezhettem magamnak – határozottan emlékszem a Weather Report „8:30” albumára, néhány Zappa-ra, a Bergendy Jazz-re, Deseő Csaba, vagy Csík Gusztáv lemezeire.
3) Járt zeneiskolába?
Igen. Miután magamtól megtanultam violinkulcsban kottát olvasni nagyjából 10-11 évesen, majd megfejtettem az akkordjelzéseket és megtanultam két kézzel egyszerűbb dalokat, klasszikus átiratokat eljátszani, jelentkeztem a helyi (érdi) zeneiskolába – ma Lukin László Alapfokú Művészeti Iskola -, ahol Roszkos Ágnes tanárnő úgy gondolta, hogy ad egy esélyt, amiért én azóta is nagyon hálás vagyok Neki (11-12 éves kezdőkkel nem igen foglalkoztak akkoriban a klasszikus alapfokú oktatásban; nem tudom, hogy ez azóta változott-e. Mindenesetre remélem, hogy igen).
4) Mi volt az első hangszere?
A zongora. Folytatva az előző bekezdést, kettesével végeztem az évfolyamokat, azaz egy tanév alatt két év anyagát tanultam meg, majd különbözeti vizsgákkal ugorhattam egy évet. Pontosan nem emlékszem már, összesen hány évet töltöttem a klasszikus zongora (illetve a járulékos tárgyak, szolfézs, zeneelmélet, zenetörténet) elsajátításával, de elég biztos alapokat szereztem. Az utolsó évek darabjait - Chopin, Liszt, Debussy és Bartók - kifejezetten szerettem. Egyedül az improvizáció hiányzott: nemhogy jazz, de még klasszikus improvizációról sem szerezhetett az ember akkoriban az alapfokú zeneoktatásban semmilyen alapismereteket.
5) Mikor váltott orgonára?
Hammond orgonára a Kőbányai Zenei Stúdió alatt váltottam, 2008-ban. Még Kőbánya előtt találkoztam Jimmy Smith és Joey DeFrancesco felvételeivel, melyeken az orgona hangja és a játékmódjuk nagyon megfogott. Arra például nagyon pontosan emlékszem, hogy az érettségi utáni nyáron a Szabó Ervin Könyvtár Zenei Könyvtárában, az Ötpacsirta utcában teljesen véletlenül akadt a kezembe Jimmy Smith-től a „Back at The Chicken Shack” album (és majdnem ugyanakkor az „In a Silent Way” is, Miles Davis-től). A Kőbányai Zenei Stúdió alatt pedig már Fogarasi János archív felvételei, illetve egészen alapos jazz történeti és elméleti, gyakorlati útmutatásai egyértelműen kijelölték az utat. A Hammond orgonával találtam meg azt a hangot, eszközt, amin keresztül leginkább képes vagyok azokat a zenei gondolatokat közölni, kifejezni, vagy némi alakítás után továbbadni, amiket arra érdemesnek tartok. Egyfajta utazás ez a hangszerrel, egymás korlátainak feszegetése során
kompromisszumként létrejön valami remélhetőleg sajátos hang, hangzás majd kompozíciók, amikkel számomra értékesnek tartott információt oszthatok meg. Ennek segítése érdekében játszom elsősorban friss és/vagy saját kompozíciókat.
6) Mikor alakította meg az Organism Trio-t? Kik voltak eddig a tagjai?
Az Organism 2013-ban alakult, Organism Trio-ként 2017-től működtünk.
Tagjai:
2013-2014 Bodoki Tünde (ének), Földi Gergely (gitár), Szőke Márk (dob)
2015 Bodoki Tünde (ének), Földi Gergely (gitár), Benkó Ákos (dob)
2015-2016 Bodoki Tünde (ének), Möntör Máté (gitár), Szabó Sipos Ágoston (dob)
2017-2019 Möntör Máté (gitár), Szabó Sipos Ágoston (dob)
7) Velük hány országban járt?
Többnyire a szomszédoknál: Csehország (Brno és Prága, több alkalommal), Szlovákia, Németország (Stuttgart), Lengyelország (Krakkó, Varsó), Románia (Erdély).
8) Hány CD-jük jelent meg?
Pictures of a Day (2014), Praise the Notes (single, csak online, 2015), Praise the Notes (album, 2016), Organic Impressions (2017), Looked at all Aspects (Organism Trio & Vas Bence Trio, 2020)
9) Miért ment Lengyelországba?
2018-ban jártunk először Krakkóban az Organism Trio-val. Még abban az évben többször visszamentem, majd 2019-ben már Varsót látogattam egyre gyakrabban.
A tavalyi év során a magyarországi Wacław Felczak Alapítvány támogatásával a magyar-lengyel kulturális kapcsolatokhoz próbáltam hozzátenni; többek között lengyelországi koncertekkel, az Organ Jazz Review-val Budapesten és a Marcin Pater, lengyel vibrafonos közreműködésével felvett lemezzel.
https://www.youtube.com/watch?v=7vxaztvPXkc&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=a36oovMXIs0)
Végül 2019 decemberében Varsóban sikerült egy nemzetközi cégnél angol nyelvű munkát kapnom, ami a jelen helyzetből visszatekintve egy jó döntés volt, nagyfokú biztonságot és egyszerre szabadságot ad az, hogy nem a zenei projektekből kell napról napra élnem.
Elsősorban persze a kulturális élet vonzott, a lengyel jazz és kortárs zene nagyon magas színvonalú és rendkívül színes. Sokban hasonlít a magyarhoz, de mégis mások az árnyalatok, színek, ami jelentős inspirációt ad. Az a benyomásom, hogy az embereknek itt közvetlenebb a kapcsolata a jazz-zel, a kísérleti és kortárs zenével, nagyobb az érdeklődés ezek a sokszor „nehezen befogadhatóként” diszkriminált műfajok iránt – és persze az sem elhanyagolható, hogy az ország lakossága négyszerese Magyarországnak.
És persze a nyelv egy óriási kihívás. De valahogy majd csak megküzdök vele.
10) Melyik városban él?
Konstancin-Jeziorna, de Varsóban nagyjából ugyanannyi időt töltök (már amikor nincs járvány). Konstancin-Jeziorna Varsótól kb. 15 km-re délnyugatra található, eredetileg jómódú varsói családok nyaralóhelye volt, ezért aztán ma is egymást érik a gyönyörű parkok, villák. Az a része, ahol élek, erdős, mocsaras, természetközeli – ami már nagyon hiányzott, miután nagyjából tíz évig éltem Budapest belvárosában.
11) Felvette már a kapcsolatot lengyel jazz zenészekkel? Esetleg tervez velük együttműködést?
Természetesen. Dominik Bukowski, az egyik legkiválóbb fiatal vibrafonos többször játszott velünk – akkor még Mátét és Kiss Tamást „reptettük” Varsóba, összesen, ha jól emlékszem két alkalommal jöttek és négy koncertet tartottunk ezzel a felállással itt. Dominik nagyon szeretett velünk zenélni, ezért kitaláltuk, hogy összehozunk egy lengyelországi formációt is, dobosnak Krzysztof Szmańda-t kértük fel, aki örömmel vállalta is. Mivel Dominik Gdansk-ban él (Varsótól még 350 kilométer északra), Krzysztof pedig az egyik legfoglalkoztatottabb dobos itt, így viszonylag nehéz egyeztetni a naptárakat, de már tervezzük az első közös recording session-t. Sajnos, a járványhelyzet eléggé keresztülhúzta a számításainkat erre az évre, de ha minden jól megy, nyáron és ősszel már koncertezhetünk is. A felvételekhez pedig egészen érdekes ötleteink vannak.
12) Úgy tudom, hogy egy hazai projektben is részt vesz. Mi az?
A Modern Art Orchestra Masterclass programjában vagyok a soron következő zeneszerző. Sajnos, a program egyik legérdekesebb részét, a megvalósult kompozíció koncert során való bemutatását nem sikerült a kialakult helyzet miatt megtartani. Talán az ősz során pótolhatjuk.
Egyébként 2017-ben a MAO kiváló zenészeivel vettük fel az „Organic Impressions” albumunkat, és a lengyelországi Wacław Felczak Alapítvány ösztöndíjának köszönhetően úgy néz ki, hogy az idei évben újabb nagyzenekari kompozíciókat vehetünk lemezre együtt.
13) Mikor jön legközelebb haza?
Amint újra átjárhatók lesznek az országhatárok, és nem kell két hetet teljesen elzárva, karanténban töltenem az utazást követően. Remélem, ez hamarosan megvalósítható lesz.
14) Sikeres kinti tartózkodást!
Köszönöm!