JazzMa

Friss Hírek

Névnaposok – Olivér2024. november 21.
Kis hírek – friss hírek2024. november 21.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Hírek

A BALKÁN JAZZ PROJECT

Ebben az évben február második péntekjén találkozhattunk először Borbély Mihály Balkán Jazz Project formációjával a Budapest Jazz Clubban. A Harmónia Jazzműhely rendezvényén fellépő hattagú zenekar a jazz, valamint a Kárpát-medence és a Balkán népzenei örökségét kortárs zenei elemekkel fűszerező „Quartet B”, és az 1974 tavaszán, Pomázon alakult, és 2014-ben Kossuth-díjat kapott "Vujicsics Együttes" közös koncertjei során alakult ki. A szaxofonokon, tárogatón, basszusklarinéton, és furulyákon játszó zenekarvezető mellett, a gitáron és buzukin játszó György Mihály, a bőgős Horváth Balázs, a dobos G. Szabó Hunor és az akkoriban még gyakori vendégként játszó cimbalmos, Lukács Miklós Borbély Quartet B zenekarából jött, a Vujicsics együttesből pedig szintén vendégszólista, a harmonikás Agatics Krunoszláv érkezett.

01.jpg


Már a hivatalos kezdés előtt félórával kedves meglepetés várt. Az előtérben Agatics Krunoszláv és a zenekarral sokszor közösen zenélő Balogh Zoltán gitáros és Pengő Csaba bőgős alkotta alkalmi trió hangolta rá az időben érkezőket a balkáni hullámhosszra. Szívesen hallgattam volna többedmagammal őket hosszabb ideig, de a koncertre hívó csengő véget vetett a zenének, és sietve elfoglaltam helyemet én is a nézőtéren.

Pallai Péter rövid köszöntője után elsorolta a hat muzsikus nevét, majd színpadra szólította a zenekar vezetőjét.


02.jpg


Borbély Mihály egyedül kezdett, szopránszaxofonjával (a JazzMa.hu évvégi szavazólistáját ebben a kategóriában ötödik éve ő nyeri!) hívogatva társait, akik sorjában érkeztek és miután felvették hangszereiket, bekapcsolódtak a játékba. Pár perc sem telt el, és máris a teljes zenekar hangzását élvezhettük. Elkezdődött a csoda, amely – utólag nyugodtan leírhatom - a koncert végéig kitartott.

Az első részben két hosszú darab hangzott el, bár feltűnt bennük pár elkülöníthető, de most, „medley”-ként egyben játszott, ismerősnek vélt dallam is. Misi barátunk most a szokásától eltérően kizárólag a zene nyelvén szólt hozzánk, így sem a számok címét, sem azok adomákkal fűszerezett történetét nem mesélte el. Azonban a virtuóz szólók, a meglepő ritmusváltások, a szellemes zenei ötletek kavalkádja hamar elhessegette a „melyik számot hallom is” fejtörőmet, és átadtam magam a zene élvezetének. A már az első rész vastapssal jutalmazott végén, a földre visszaszállva, azért a szünetben őszinte csodálatom kifejezése után megkérdeztem Borbély tanárurat a hallottakról. Szokásos derűjével megnyugtatott, hogy nem vagyok (teljesen) hülye, viszonylag jól hallottam ki a változatos zeneáradatból a régebbi témák felcsendülését, és az újakkal is, ezen a koncerten a spontaneitásé és az improvizációé a főszerep, az igazi jazz. A zenekar több formációban szereplő zenészeit nehéz összehozni, így most a találkozás örömére mindenki jóval nagyobb szabadságot kapott erre az alkalomra zenei gondolatainak kifejtésére. Ezért nem konkrét számokat terveztek, inkább szabad improvizációkat az eddigi és új témák bemutatására. A beszámoló informális része iránti aggodalmamat végleg elfeledve, megnyugodva ültem vissza a második részre, készülve az újabb felszállásra a szférák felé. Borbély Misi mindegyik hangszerét megszólaltatta, bekészített fúvós arzenáljából a szaxofonok mellet a klarinét, a tárogató, valamint a furulya, és egyéb megfújhatónak első látásra nem alkalmas tárgy is előkerült. Emellett szólói és hangszercseréi közben fáradhatatlanul vezényelte zenekarát, hol karmesteri mozdulatokkal, hol szem, vagy ráutaló testbeszéddel beintve a váltáshoz. Én Frank Zappa koncertvideóin láttam hasonlót, mikor Zappa hasonlóképp instruálta zenekarát. Ha zenei tartalmában nem is, de zenei ötleteiben és ritmusváltásaiban, a számok összefűzésében, valamint a koncert egészének dinamikájában véltem felfedezni számomra örömteli hasonlóságot. Ez a koncert pont a zenei szabadság miatt adott óriási kihívást a zenészeknek, mert egy pillanatnyi kihagyás, a másik ötletére egy rossz reakció hamar káoszba vihette volna az egész produkciót. Itt azonban olyan kitűnő muzsikusok, mint Lukács Miklós, aki Charles Lloyd után virtuóz cimbalmozásával elkápráztatta a BJC közönségét is, de ugyanúgy a többiek, György Mihály, Agatics Krunoszláv, Horváth Balázs és G. Szabó Hunor, Borbély Mihály vezényletével valami hihetetlen csodát hoztak össze. Örömük, a zenélés öröme, és a zene adta műfaji korlátok nélküli szabadság érzése feledhetetlen élményt adott. Jött is a ráadás, majd újabb tomboló tapsvihar után még egy.

Jó lett volna még maradni, tovább hallgatni őket, együtt tovább élni ezt a kétórányi eufóriát. Sajnos, tudatára kellett ébrednem, vége lett, a zenészek is hazafelé veszik az irányt, a klubból kilépve, a zord téli valóságba. Azért ez a meglepő dallamfordulatokban bővelkedő, olykor finoman áttetsző, máskor erőteljes ritmusú, kétrészes koncert mély nyomot hagyott mindnyájunkban.


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


15.jpg


16.jpg


17.jpg

Vissza a hírekhez