JazzMa

Friss Hírek

Lemezpolc kritika:
Hamasyan, Tigran - The Call Within

Hamasyan, Tigran: The Call Within 2020. szeptember 14., Gáspár Károly

tigran-hamasyan-the-call-within.jpg

Tigran Hamasyan - The Call Within (Nonesuch Records/Magneoton)


„Erőből!”

Tigran Hamasyan zongorista (1987) Örményországban született, de 2003 óta az USA-ban él. Ugyanabban az évben megnyerte a Montreux Jazz Festival’s Piano Competition-t, mely természetesen jókora lökést adott karrierjének.

Ha jól számolom, jelenleg lejátszómban pörgő új albuma -a „The Call Within”- kereken a tizedik a saját nevével fémjelzett korongok sorában.

Hamasyan rendkívül nagy népszerűségre tett szert az örmény népzene eszköztárát a jazz-rock jellemzőivel fuziónáló zenéje által.

Eddig csak egy-egy dalt hallottam Tőle, amelyek után igen erősen kezdtem gondolkozni, melyik fejfájás csillapító tablettából vegyek be gyorsan néhány szemet...

Most azonban a friss felvétel kapcsán nem volt mese, természetesen végighallgattam. Lentebb mindjárt kifejtem, mit éreztem ezt követően, de előbb nézzük a lemezhez fűződő információkat.

A „The Call Within”-en Evan Marien basszusgitáros és Arthur Hnatek dobos voltak partnerei a pianistának, aki a zongora mellett egyéb billentyűs hangszereket szintén használt, de énekelt és még fütyült is néhány dalban.

A CD-n tíz Hamasyan kompozíció csendül fel, talán ezzel utalva arra, hogy a tizedik lemeznél tart a művész.

Minden tiszteletem Hamasyan-é, mert komoly technikai tudással rendelkezik, tökéletesen ismeri és „kezeli” a zongorát, mégis azt kell mondjam: pályát, illetve instrumentumot tévesztett, mert heavy-metal dobos kellett volna legyen, vagy olyan programozó, aki számítógéppel „gyárt” alapokat.

Szerzeményei másról sem szólnak, csak nyakatekert, „megerőszakolt” ritmusokról, beosztásról, „groove”-okról. Igaz, néha fel-feltűnik némi zenére hajazó melódia, akkord is, de 15-20 másodpercnél nem tartanak tovább ezek a valamennyire értékelhető részek.

Illetve, hogy fair legyek megemlítem: néhány „track” azért tényleg nyugisabb, zeneibb, például a „37 Newlyweds”, a maga görög katolikus, ortodox vallási muzsikára utaló hangzásával.

Bevallom őszintén, nem tudom milyen az örmény népzene, de biztos vagyok benne, hogy nem ilyen, legalábbis nagyon sajátosan értelmezi azt Hamasyan.

A trió, így nyilván az egész album hangzása elviselhetetlenül fémes, gépies, inhumánus. Mintha egy computer által generált vitustánc volna, amely kíméletlenül lecsap a hallgatóra, és csak nagy nehézségek árán tud odanyúlni a „stop” gombhoz.

Aki szereti Hamasyan „zenéjét” bizonyára haragszik most rám, de ha ilyen szinten muzsika és jó ízlés/jó érzés ellenes „izét” hallok, nem fogom vissza magam.

Nehéz, gondokkal teli világban élünk, amikor -azt gondolom- nagy szükség van lélekemelő, töltekezésre alkalmas zenékre, melyek segítenek átvészelni ezt az már-már apokaliptikus korszakot. Tigran Hamasyan produktuma pontosan szembe megy ezen elvekkel.

Ha lesz a Terminator filmeknek újabb része, ajánlom az alkotóknak, keressék Tigran-t a zenét illetően, én pedig fejfájás elleni „gyogyó” helyett inkább gyorsan elfelejtem a „The Call Within”-t.


Tigran Hamasyan: The Call Within (Nonesuch Records 2020)

1. Levitation 21

2. Our Film

3. Ara Resurrected

4. At a Post-Historic Seashore

5. Space of Your Existense

6. The Dream Voyager

7. Old Maps

8. Vortex

9. 37 Newlyweds

10. New Maps


Tigran Hamasyan – zongora, billentyűs hangszerek, ének

Evan Marien – basszusgitár

Arthur Hnatek – dob


Vissza a lemezhez