JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. november 21.
Jazz(Nagy)kanizsa 20242024. november 11.

Lemezpolc kritika:
Vukán György - A Vihar

Vukán György: A Vihar 2013. április 30., Hetessy Csaba

vukan-trio-a-vihar.jpg

Vukán Trió – A Vihar

W. Shakespeare: The Tempest (A vihar) című műve alapján komponálta Vukán György

A művet a VIII. Shakespeare Fesztiválon mutatták be 2012. július 18-án a Gyulai Várszínházban.

A CD anyagát a 2013-as stúdiófelvétel (r27) képezi!

Kiadó: Gyulai Várszínház (2013)


Nem mindennapi, hogy korban távoli művészeti alkotásokból crossover kísérleteken keresztül újabb, figyelemre méltó értékek születnek. A Vukán Trió, Vukán György Kossuth-díjas és Erkel Ferenc-díjas zongoraművész vezetésével erre tett kísérletet a jazz nyelvén 2012. július 18-án a Gyulai Várszínház VIII. Shakespeare Fesztiválján William Shakespeare: A vihar színművére. A mű olyan hatalmas sikert aratott a helyszínen, hogy a fesztiváligazgató, Gedeon József rábeszélte Vukán Györgyöt, hogy stúdió körülmények között rögzítsék az anyagot, ami a napokban jelent meg CD-n.

Érdemes a zene hallgatásához és megértéséhez a shakespeare-i mű rövid történetét, alapgondolatait megidézni. A cselekmény egy távoli paradicsomi szigeten és körülötte zajlik. Szereplői Ferdinánd, a nápolyi király örököse, a tuniszi király lánya, Ferdinánd bátyja – az évekkel korábban a szigetre vetődött - varázsló Prospero, lánya Miranda, Ariel a sziget légi szelleme, aki nem engedelmeskedik a boszorkány Sycoraxnak, s a szörny Caliban, aki a sziget őrzője. A mű boszorkányhitet, a felfedezések örömét és a hatalom visszaéléseit boncolgatja, fejti ki.

Vukán György zenéje erre a színműre íródott, vagy ahogy a zeneszerző maga írja a CD kísérőfüzetében „a zenész megírja az Istentől jövő hangokat…”. A nyitó szám a Storm (Vihar), egy festői, pasztelles zene, beleszőve egy csónakban való utazás élményét, s ahogy az a partra teszi utasait egy vihar után. Zeneileg többrétegű: részben egy ostinato-szerű basszus groove, másrészt standard harmonizáció az alapja. Vukán György (zongora) hangszínei megformáltak, s ez elmondható triójának két tagja, Balázs Elemér (dob) és a fiatal, tehetséges Pecek Lakatos Krisztián (nagybőgő) játékáról is. Igazi jazz trio játékot hallunk.

Az Ariel’Song (Ariel dala) rövid zongora bevezetője után a ballada témája hangzik el, dob és basszus kísérettel. Pecek Lakatos Krisztián egy remek bőgőszólóval kapcsolódik be a zenei dialógusba, majd egy kissé rockos kíséretbe átváltva egy ének-szintetizátor hangszín jeleníti meg Arielt a kompozícióban. A következő Prospero című számra attacca – megállás, befejezés nélkül - tér át a trió, ezzel is kihangsúlyozva a zenei tartalmak összefüggéseit, hogy a Shaskespeare által megformált cselekmény újkori, XXI. századi zenei leírását halljuk. Prospero, a titokzatos varázsló témája után Balázs Elemér szólója következik. Ő napjaink egyik legelismertebb magyar jazz-dobosa; a felvételen annyira együtt van játéka a téma ritmusaival, annyira visszaadja azokat a zenei témaképleteket, hogy összeér a zongora szólamával, s teljesen egyenrangúvá válik. Érdemes a lemezt figyelmesen többször végig hallgatni, mert akkor lesznek hallhatóak azok a nüanszok is, amitől zene a zene. S jazz lesz az is, ami korábban soha nem volt az. Az improvizáció a lemez egyik fontos eleme, a trió tagjai figyelik egymás rezdüléseit, reagálnak, kibontakoznak, s együtt zenélnek. A preparált zongora effektekkel megírt Miranda kompozíció után a Caliban blues szól. A Nymph’s Dance Pecek remek basszus bevezetőjével indul, ami kiemelkedő és muzikális, nagyon szorosan kapcsolódik a darab további részéhez. A Ferdinand 1. a lemez leggyorsabb tempójú kompozíciója, Balázs hallhatóan is élvezi önfeledt szólóját, ritmikus szólórésze támasztja az akkordikus témát. Mindhárman felülemelkednek a jazz fogásain, technikáján, s megvalósították, létre hozták azt a leíró zenei folyamatot, ami Vukán György komponálási elgondolása is volt egyben.

A Vukán Trio tavaly nyáron rögzített koncertfelvétele azoknak is örömöt okozhat, akik anno nem vettek részt a kompozíció gyulai bemutatóján, de szeretnének megismerkedni ezzel a Shakespeare színműnek a modern zenei átiratával, egy nagy ugrással az irodalomtól a zene területére, s ezen belül a jazz belső régióiba. De mielőtt betesszük az említett lemezt a lejátszóba, előbb vegyünk a kézbe egy Shakespeare kötetet is, melyben utolsó színműve, a Vihar is benne van. Nem fognak csalódni. Ezt Shakespeare és Vukán is garantálja.


Vissza a lemezhez