Dresch Mihály: Kapu és Kert 2013. december 17., Gáspár Károly
Dresch Quartet: Kapu és Kert (Fonó)
"Dreschology"
Azon szerencsések közé tartozom, akik több alkalommal is játszhattak már Dresch Mihállyal. Ha zseniális, egyéni stílussal rendelkező muzsikust, nyílt szívű, őszinte, jóindulatú embert kell mondanom, biztos, hogy elsők között jut eszembe Misi. Példakép számomra minden tekintetben. Kitartása miatt a folk és jazz fuzionálása mellett (mely még azon időkből származik, mikor nem volt ilyen "trendi" ez a vonulat, mint manapság), hihetetlen alázata és szeretete okán, melyet a zene és kollégái iránt mutat, valamint humanitása, tisztasága is piedesztálra emeli Őt a szememben. Bár sokkal több közép és idősebb korosztályú jazzistára lennének igazak a fent felsorolt tulajdonságok, és ne a kicsinyesség, irigység, önzés ugrana be, ha néhányukra gondolok...
Ha Dresch Mihály fémjelezte albumot teszek a lejátszóba, egy másodpercig sincs kétségem afelől, hogy kiváló dallamokkal, témákkal, improvizációkkal tarkított felvétel fogja kényeztetni fülemet. Vajon mit tud, ami garanciát nyújt az állandó prémium minőséghez? Nos, úgy gondolom (legalább) három oka van. Misi fantasztikus jazz- és népizenész (ez ugye kettő), plusz a tudásához olyan lelkiség párosul, mely egyedülálló a világon. Igen, a világon! Hiszen Dresch nem "vette le" Coltrane vagy Sonny Rollins fújását, mindössze néhány elemében használja a nagy szaxofonos elődök készlettárát. Ő Dresch Mihály, akinek megismerhető játéka néhány hang után!
"Dresch code"
Ahogy elkezdtem hallgatni a Dresch Quartet új lemezét, a "Kapu és Kert"-et, valóban felöltöttem a "Dresch code"-ot. Ez jelenthet hétköznapi ruházatot, de akár szmokingot is csokornyakkendővel. Nem kézzelfogható a Misi által megadott öltözködési útmutató, mivel ezt belül, a bőrünk alatt kell viselnünk. Olyan világba kalauzol minket a négyes, mely a legideálisabb, amit csak elképzelhet az emberfia magának. Sallangmentes, hagyománytisztelő és jó értelemben véve felkavaró. Hat Dresch kompozíció található a korongon. Mondhatnám, hogy world music-ról beszélünk, azonban azt gondolom, Misi megteremtette a "modern folk-bop" irányvonalat. Hihetetlen, hogyan lavírozik az etno- és jazzmuzsika kanyargós szerpentinein, teszi ezt elegánsan, ízlésesen. Feltűnik a magyar táj minden pontjának zenéje, a 60-as évek "jazzaranykorából" származó motívumokkal egyetemben. Lényéből fakad ez. Hiszen azt érzem, ugyanannyira szereti és tiszteli a vidéki nénit, aki szívszorítóan énekel egy népdalt a fonóban, mint John Coltrane spirituális zsenialitását. Dresch nyitottságának eredménye, saját, utánozhatatlan stílusa.
Nem lehet elmenni szó nélkül Misi nagyszerű partnerei mellett. Lukács Miklós cimbalmos, csodálatos dolgot vitt és visz végbe hangszerével. Megújította, újraértelmezte szeretett magyar hangszerünk lehetőségeit, olyannyira, hogy nemrégiben a legendás szaxofonos, Charles Lloyd zenekarában is szerepet kapott. Magyar, román népzene vagy jazz standard-ek, mindent a legmagasabb színvonalon ad elő. Izgalommal várom, mit hoz még ki a cimbalomból Miki a jövőben.
Hock Ernő bőgős és Baló István dobos, akik olyanok, mint a fociban egy klasszis középpályás. Védekezik, de gólt is tud lőni. Ők pontosan ezt teszik a muzsikára átfordítva. Kísérik a szólistákat, finoman, átéléssel, precízen, de "dögösen". Viszont, ha meg kell mutatni, hogy a kapuba tudnak találni, egy-egy hatalmas szóló formájában meg is teszik. Nagyon fontosnak tartom megjegyezni, hogy mindketten kiváló "mainstream" jazz muzsikusok is, ami segít nekik Misihez igazodni, alkalmazkodni és maximálisan együtt lélegezni.
Ha egy messzi galaxisból érkezett lénnyel kellene megértetnem, mit jelent embernek lenni, szavak helyett lejátszanám a Dresch Quartet "Kapu és Kert" című albumát. Azt gondolom, maradna itt, a Földön...
Dresch Quartet: Kapu és Kert (Fonó 2013)
1. Át a kőtengeren
2. Ereszkedő
3. Futás Miska
4. Kapu és Kert
5. Széki köszöntő
6. Bizalom
Dresch Mihály – tenor- és szopránszaxofon, fuhun, ének
Lukács Miklós - cimbalom
Hock Ernő - bőgő
Baló István - dob