Hol volt, HOLE volt - Dorogon jazz volt! (2023.03.14.)
Majdnem teltház előtt zajlott a Jazz Hole jazzklub nyitó koncertje a „lyuknak" egyáltalán nem nevezhető rendezvényteremben. A házigazda Schreck 3 zenekar (Schreck Ferenc - harsona, Hárs Viktor - bőgő, Serei Dániel - dob) vendége Urbán Orsolya jazzénekesnő volt.
A tematikus esten Gershwin kompozíciók hangzottak el bemutatva a zeneszerző hihetetlenül rövid, ugyanakkor hihetetlenül gazdag zenei pályáját. A választott dalok közismert jazz slágerek voltak, mondhatnók fülbemászóan könnyedek, ugyanakkor egyáltalán nem könnyű zenei nyelvezetüket előadóink mesterien gondolták újra.
Az első dalt, a „But Not for Me”-t a házigazda zenekar interpretálta.
Az egész estére elmondható a következő állítás. Annak ellenére, hogy harmónia hangszer nélkül születtek meg a kompozíciók a muzsikusok előadásmódjában mégis letisztultabb ezáltal sokkal gazdag hangzás teremtődött meg.
Schreck téma improvizációja fordulatokban gazdag hangzású volt,
Hárs az őrá oly jellemző lazasággal hozta a saját elképzeléseit, Serei pedig szép négyezéssel csillant meg a végén, sőt dob improvizációval szabadult ki a saját „dob-alap" világából!
A következő szerzeményben –„Someone to Watch Over Me”- a trió kiegészült az énekesnővel. Urbán Orsi meleg bársony hangján keresztül mintha a jó öreg Afrika áramlott volna be a terembe és ölelt át, ringatott el bennünket.
„A Foggy Day (In London Town)" című kompozíció következett laza swing tempóval. Orsi dögös, már-már blues-os improvizációjakor inkább érezhette magát New Orleans-ban az ember, mint Dorogon.
Azután tovább robogott velünk a jazzpressz vonat. Máris a „Fascinating Rhythm", azaz a Bűvölő a ritmus! című dallal. Mint Orsi elmesélte Reményi Gyenes István írt rá magyar szöveget. Serei Dani remek bevezetője után gyönyörű unisono-t hallottunk az ének-harsona párostól, majd nem csalás, nem ámítás: a közönség osztatlan örömére a téma magyar szöveggel is elhangzott, egy szép Hárs bőgőszólóval megspékelve.
Ezután a „The Man I Love” ballada következett bravúros feldolgozásban. Ezekben a pillanatokban mutatkozott meg igazán zenészeink nagysága, hiszen a kompozíciót csodaszépen töltötték meg dallamhangszer nélkül is! Sőt! A balladának nagyon jót tett, hogy az ének teljesen az előtérben maradhatott! Schreck Feri itt olyan harsona szűkítőt használt, ami teljesen egyedivé varázsolta a darabot, tökéletesen megidézve a gramofon-hangzást, ezzel még változatosabbá téve a koncertet.
A következő Gershwin nóta a „Summertime” funk-os groove-os újragondolása valami elképesztő Amerika flash-t hozott a terembe! Orsi scat-je hihetetlen szabadságról tett tanúbizonyságot, majd a végén egy szép bőgő-ének-harsona hármashangzat bridge alatt egy fantasztikus Serei dobszóló után tért vissza a téma.
A szünet előtti utolsó dal, a „Lady Be Good” következett, bőgő téma elővezetés után közelítve az up tempo swing-es érzéshez, Urbán Orsi pazarul laza énekével. Dani takkra pontos bázisa volt ennek a kompozíciónak! Különlegesen szép négyezéssel zárt a dal, valamint ének-dob kihalkulással.
A szünet után ismét a Schreck 3 következett, ezúttal az „I Loves You, Porgy”című balladával. Feri ismét „teletömte" a hangszerét. Ezalatt az egy kompozíció alatt többféle szűkítőt használt, melyek az est méltó főszereplőjévé tették meg ennek a rendezvénynek a megálmodóját! Szinte emberi hangon énekelt Schreck hangszere, a közönség csak ámult-bámult. A téma elővezetés alatt wah-wah szordínóval örvendeztette meg a hallgatóságot, majd ez után lírai bőgőszóló következett, melyet Serei Dani a cineken kísért. Majd a harsona improvizáció alatt Schreck megmutatta, hogy mestere hangszerének. Szólója remek ívű, erőteljes volt. Majd a témát egy újabb, ú.n. tiszta szűkítővel hozta vissza, elképesztően gazdaggá téve a műsort ezzel a produkcióval!
Ezután Orsival kiegészülve a „It Ain't Necessarily So" következett. Erőteljes swing lüktetés, dob- ének kezdés pörgette fel a hangulatot. A kompozíció a Porgy and Bess egyik betétdala, Orsi professzionális téma elővezetése szinte láttatta a hallgatósággal az eredeti darab színpadképét!
A dalok sorában az „Our Love Is Here to Stay” következett.
Latin lüktetésben!
Magyarul!!
Meghökkentő, mégis helyénvaló. Bradányi Iván dalszövegét énekelte Orsi, majd egy pazar Hárs szólót hallhattunk. A téma angolul tért vissza, gyönyörű dallam és ritmus variációkkal!
Ezek után mondhatnánk: „’s Wonderful"! És tényleg, mert ez szólt. Itt ismét swing-re váltott a quartet, Feri újra elővette a gramofon hangzású szordínót, Orsin keresztül megtelt a dal élettel, énekszólójának hatására a rendelkezésünkre álló tér egy füstös New York-i jazzklub hangulatához lett hasonlatos. Serei és Hárs ritmusszekciója ismét óraműpontossággal ketyegett!
Egy újabb remekmű, a „Soon" következett.
A „San Francisco utcáin" című film zenei stílusában megszólaló nóta a triós felállás ritmus szekcióját dicsérte, dob pattogva kezdett, a bőgő dobkent pörgött, majd a harsona alapjai után Orsi felült a ritmusok tetejére, onnan szörfözött, szinte fekete hangon a témaénekkel, majd varázslatos scat-szólóval. Ki kell emelni a dob es a bőgő kettősének egymásra épülő improvizációját, igazi örömzene volt ez, a legjavából. Gyönyörű kihalkulással a végén, csak ritmusok, dobok es harsonaszó.
Ekkor elérkeztünk a záró kompozícióhoz.
„I Got Rhythm”
Kedvesen lassú harsona ének bevezető vált át up tempo swing-be.
És kisüt a Nap!
Vidámság, boldogság, és vastaps!
Remélem, még sok ilyen békebeli hangulatú jazzest születik ott!
Hol?
Jazz Hole, József Attila Művelődési Ház, Dorog.
Mikor?
Május 23. Duke Ellington esttel készülnek, vendégművészük akkor Juhász Attila zongorista lesz.