„Kaptunk egy kis gellert”
Bolyki Sára helyszíni tudósító jelentkezik - nem Brazíliából, hanem a Szombathelyen tegnap megnyílt 12. Lamantin Improvizációs Tábor és Jazzfesztivál első napjáról.
Évek óta hagyomány, hogy a Lamantin tábor és fesztivál első estéjén a táborban oktató tanárok adnak koncertet. Vasárnap este zsúfolásig telt a szombathelyi Weöres Sándor Színház Krúdy Klubja, a táborozók mellett rengeteg érdeklődő is érkezett, hiszen a Lamantin tanárai előadóként is a magyar jazz élvonalába tartoznak. Sokszínűség és örömzene -- ha két szóval kéne jellemeznem a koncertet, ez a kettő lenne az. Műfajilag és hangzásvilágban egyaránt nagyon sokféle produkciót hallhattunk és mivel a tanárok a lehető legtöbbféle kombinációban játszottak egymással, lehetőségük volt megmutatni sokoldalúságukat.
A koncert Tóth Viktor két szerzeményével indult, a vérpezsdítő „Again, Again” és a líraibb „Brilliant Steps” című számokkal. A modern számokat mainstream hangzás váltotta: Friedrich Károly játszott két standardet Gyárfás István, Csuhaj-Barna Tibor és Jeszenszky György kíséretében. Őket Lakatos Ágnes produkciói követték: a Voice and Bass duó (Lakatos Ágnes és Csuhaj-Barna Tibor) adta elő a „Down Town Soho”-t, majd Spányi Emillel és Jeszenszky Györggyel kiegészülve egy hidegrázós Monk-ballada és egy nagyon dögös „Old Devil Moon” hangzott el. Ezután Nesztor Iván külön kis blokkja következett, amiben egy Bill Evans- és egy saját kompozíciót játszott négy zenésztársával (Gyárfás István, Tálas Áron, Tóth Viktor, Csuhaj-Barna Tibor), majd több rövid szólószámot, többek között gyimesi dallamokat furulyán és dobon. Ezt követően Juhász Gábor, Spányi Emil, Csuhaj-Barna Tibor és Jeszenszky György előadásában hallhattunk egy fergeteges „Alone Together”-t, majd Winand Gábor nyűgözte le a hallgatóságot két standard előadásával. Ezután a tábor alapító-vezetője, Márkus Tibor lépett a színpadra és két saját számot adott elő: az énekesi szempontból semmiképp sem egyszerű „Simple Song”-ot Vers Dóra énekszólójával és a „Blues for Jessy” (??) című kompozíciót. A zúzósabb vonalat az estén Mohai Tamás produkciója képviselte: Tóth Viktorral, Spányi Emillel, Csuhaj-Barna Tiborral és Jeszenszky Györggyel játszotta Ron Carter „Eightyone” című számát.
A tanári koncert felfokozott hangulatban ért véget, és ezután még következett a tanársegédek blokkja. A tanársegédek a táborban gyakorlatilag teljes értékű tanári szerepet betöltő (főként) egyetemisták. Ebben a blokkban Szabó Sipos Ágoston ült a dobok mögé, Fövenyi Máté gitározott, és zongorázott Tálas Áron, akit az est folyamán már sokszor volt alkalmunk hallani nagyszerűen zongorázni. Nem maradhat említés nélkül, hogy a tanársegédi blokkban is bőgőző Csuhaj-Barna Tibor a teljes, közel háromórás koncert alatt a színpadon volt, és fantasztikus figyelemmel játszotta végig az egész műsort.
Elsőként a szaxofonos Ludányi Tamás játszotta Coltrane „Impressions”-ét, majd Kazai Ágnes énekelte lenyűgözően a „The Peacocks” című számot és a „Boplicity”-t. Az est zárásaképpen pedig Klausz Csabát hallhattuk, aki Brad Mehldau „Requirement” című szerzeményét, majd a „Bop be” című számot játszotta.
Azt hiszem, minden táborozó és a közönség többi tagja nevében elmondhatom, hogy nagyszerű és inspiráló estének lehettünk részesei. Hogy a koncert háziasszonyának, Lakatos Ágnesnek a címben idézett szavaival élve: kaptunk egy kis gellert.
Alább Timár Gergely fotói:
Nicsak, ki beszél... Dr. Tímár Péter a főszervező (mellesleg a bátyám...)
Péter és a tanári kar egy része (van, aki már most bealudt...)
Az Isten adta nép... (már nagyon várják a zenét)
Sági József önkormányzati képviselőt is érdekli a jazz
Voice (Lakatos Ágnes) and Bass (Csuhaj Barna Tibor)
Jé, hát ez a Spányi Emil Párizsból...
Tudunk ám mi kvartettben is...
A közönség feszülten figyel...
Jazz tornaóra: Spányi Emil - zongora, Juhász Gábor - gitár
A Spányi-Juhász-Csuhaj Barna-Jeszenszky Quartet